Néhány frissen elkészült, soha nem látott, tartalmában abszolút unikális vasúti térképet mutatok nektek. A térképeket egy jóval nagyobb projekt keretében készítettem el, tekintsétek ízelítőnek. A térképek az 1877-es magyarországi vasúthálózat jellemzői alapján készültek.
A térkép a vonatforgalom (vonatok által befutott út, km) térbeli különbségét mutatja. Szinte egy kettészakadt országot látunk, két vasúttársaság (Osztrák Államvasút, Déli Vasút) - a többihez képest brutálisnak tűnő - forgalmi eredményeivel. Joggal feltételezhetjük, ahol a legsűrűbb a vonatforgalom, ott dolgoznak a legtöbben a vasúti pályán. Mégsem így van, nézzétek meg a következő térképet.
Ez a térkép az egy kilométerre eső pályamunkások számát mutatja ugyanebben az évben. Miért nem függ össze a pályák leterheltsége a pályamunkások számával? Meglepődtem, alaposan. Mi indokolja, hogy északon a Kassa-Oderbergi Vasút és a MÁV keleti vonalán a pályamunkások száma ilyen magas? Hmm... hmm.
Most pedig jöjjenek a menetsebességi térképek.
A személyvonatok menetsebessége 1877-ben. A vonalankénti átlagsebességek 22-33 km/óra között mozognak. Ezekben az értékekben nincsenek benne a gyorsvonatok.
Ez pedig a gyorsvonatok menetsebességét (36-45 km/óra) mutatja, és egyúttal azt is, egyáltalán merre jártak, és merre nem a gyorsvonatok. A MÁV-nak nincs gyorsvonata.
Végül jöjjenek a tehervonatok.
A tehervonatok vonalankénti menetsebessége 7-24 km/óra között mozgott. Legkisebb a sebesség a Bánréve-Ózd közötti rövid szakaszon. A legnagyobb a Mohács-Pécs közötti vonalon. A Gysev tehervonatai 19 km/órával. mentek. A MÁV 15-16 km/órás sebességet nyújtott.
Itt a vége, fuss el véle.