Két érdekes fotót mutatok 1902-ből. A felvételeket a MÁV zágrábi üzletvezetőségének ismeretlen munkatársa készítette Konjscina vasútállomás közelében. Szerkesztettem egy térképet, lássátok, hol is történt ez a vasúti baleset.
A baleset a Csáktornya-zágrábi helyi érdekű vasút (másképpen: zágoriai hév) 1886-ban megnyílt Zapresictől Csáktornyáig tartó vonalán esett meg. A patakokkal és folyókkal is gazdagon ellátott völgyben a vasúti pályát a folyó mellé építették. 1902 júliusában az esőzések a Konjscina és Zlatár-Bistica között a vágányzatot alámosták, emiatt egy áthaladó személyvonat 17-én kisiklott és felborult. A balesetben senki sem sérült meg.
Az első fotón a vízbe zuhant gőzmozdonyt látjuk két vagonnal. A mozdony mögötti - megroggyant, de állva maradt - kocsi valószínűleg egy olyan poggyászkocsi, amelyben helye volt a kalauznak is. A vízbe borult második vagon pedig nem lehet más, mint a személyszállító kocsi. Ennyiből állt tehát egy menetrendszerinti vonat.
Számomra érdekesebb a második kép, amelyik a járművek kiemeléséhez - ócska talpfákból épített - emelővel ellátott állványzatot mutatja. Hogy történetesen hogyan végezték el a kiemelést, azt nem tudom. Úgy képzelem, szükség volt lovakra vagy ökrökre is. Legalábbis nehezen tudom elképzelni, hogy a képeken látható húsz dolgozó ezt egyedül képes lett volna kivitelezni. Az azonban bizonyos, hogy a munkával 24 óra alatt végeztek.
Az érintett pályaszakasz alámosódása nem volt egyedi eset, a tényleges baleset viszont igen.
Itt a vége, fuss el véle.