HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Mennyivel mentek a vonatok 1877-ben?

2019.07.04. 18:43 zsuzsa.frisnyak

 

Néhány frissen elkészült, soha nem látott, tartalmában abszolút unikális vasúti térképet mutatok nektek. A térképeket egy jóval nagyobb projekt keretében készítettem el, tekintsétek ízelítőnek. A térképek az 1877-es magyarországi vasúthálózat jellemzői alapján készültek.

1877_teljes_vonatforgalom_km_resize.jpg

A térkép a vonatforgalom (vonatok által befutott út, km) térbeli különbségét mutatja. Szinte egy kettészakadt országot látunk, két vasúttársaság (Osztrák Államvasút, Déli Vasút) - a többihez képest brutálisnak tűnő - forgalmi eredményeivel. Joggal feltételezhetjük, ahol a legsűrűbb a vonatforgalom, ott dolgoznak a legtöbben a vasúti pályán. Mégsem így van, nézzétek meg a következő térképet. 

1877_palyamunkasok_kmkent_resize.jpg

Ez a térkép az egy kilométerre eső pályamunkások számát mutatja ugyanebben az évben. Miért nem függ össze a pályák leterheltsége a pályamunkások számával?  Meglepődtem, alaposan. Mi indokolja, hogy északon a Kassa-Oderbergi Vasút és a MÁV keleti vonalán a pályamunkások száma ilyen magas? Hmm... hmm.

Most pedig jöjjenek a menetsebességi térképek. 

1877_szemelyvonatok_sebessege_resize.jpg

A személyvonatok menetsebessége 1877-ben. A vonalankénti átlagsebességek 22-33 km/óra között mozognak. Ezekben az értékekben nincsenek benne a gyorsvonatok.

1877_gyorsvonat_menetsebesseg_resize.jpg

Ez pedig a gyorsvonatok menetsebességét (36-45 km/óra) mutatja, és egyúttal azt is, egyáltalán merre jártak, és merre nem a gyorsvonatok. A MÁV-nak nincs gyorsvonata.

Végül jöjjenek a tehervonatok.

1877_tehervonatok_sebessege_resize.jpg

A tehervonatok vonalankénti menetsebessége 7-24 km/óra között mozgott. Legkisebb a  sebesség a Bánréve-Ózd közötti rövid szakaszon. A legnagyobb a Mohács-Pécs közötti vonalon. A Gysev tehervonatai 19 km/órával. mentek. A MÁV 15-16 km/órás sebességet nyújtott.

Itt a vége, fuss el véle.

 

 

 

 

 

22 komment

Címkék: térszerkezet térképészet vasúttörténet 1870-es évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr7014926160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2019.07.05. 20:15:23

Így jelmagyarázat nélkül nem sokat mondanak a térképek. A gyorsvonati térképen talán két különböző vastagaságú vonal vehető ki, az a térkép VALÓBAN csak arra alkalmas, hogy megmutassa, hogy merre jártak gyorsvonatok.
Tegyük hozzá, az hogy egy kiragadott évben a különböző vasúttársaságok mit neveztek gyorsvonatnak, az meglehetősen esetleges. Az alapul szolgáló forrásban milyen kategóriák léteztek? Volt-e sebesvonat? Expresszvonat?

Frisnyák Zs. 2019.07.05. 21:55:20

@sncf: ez most meglepett... szóval a vonal vastagsága szerinted nem jelzi az eltérő értékeket? én abból indultam ki, hogy egyértelmű lesz: minél vastagabb egy vonal, annál nagyobb a jelzett érték (sebesség, vonatforgalom, bármi). hmmm... átgondolom az ábrázolástechnikát.
nincs sebesvonat, nincs expresszvonat. gyorsvonat az, ami gyorsabb mint a személyvonat.

tompus 2019.07.05. 22:00:18

Budapest-Lajosmizse távolság 73km, menetidő 2 óra. Óriási a fejlődés 150 év alatt.

sncf 2019.07.05. 22:24:33

@Frisnyák Zs.: A vonal nagyobb vastagsága jelzi a nagyobb értéket, de ettől még a térképről nem lehet leolvasni, hogy mennyi az annyi. Még az sem biztos, hogy a kétszer olyan vastag vonal kétszer akkora értéket jelöl (sokszor fordul elő, hogy a nagyon eltérő értékek - pl. utasforgalom, árutonnakilométer - esetén logaritmikus skálát alkalmaznak).
Ha már a mennyi az annyi kérdésnél vagyunk: a személy- és a gyorsvonat térképek esetén ugyanaz a skála? Az ugyanolyan vastag vonal ugyanolyan sebességet jelöl?
"gyorsvonat az, ami gyorsabb mint a személyvonat" vs "A MÁV-nak nincs gyorsvonata". Értem. A MÁV-nál a személyvonat az, ami a nem létezőnél lassabb. Vagy mégse?

is 2019.07.05. 22:36:40

Ezek a sebessegek nem a vonatok nyilt palyan ment sebessegei, hanem a start-cel allomas menetideje es tavolsaga hanyadosa, igaz? Ilyen alapon a BKV 2019-ben Budapesten 17km/h-t tud, es a szemelyvonatok meg nem is nagyon gyorsultak. Mert fel kell gyorsitani, le kell lassitani, a megallokban meg konkretan allni kell.

Frisnyák Zs. 2019.07.05. 22:44:47

@is: az vonalankenti sebessegadatok ketfele sorozata van meg, az egyik sorozatban a varakozasi idot is beleszamoltak, a masikban csak a vonatok tiszta mozgasidejet. ugy gondoltam, hogy egy menetsebessegi terkepnek az utasok szempontjabol van ertelme, tehat a teljes utazasi idot kell szamolnom es abrazolnom. ugy erzed, hogy informativabb a varakozasi ido nelkuli menetsebesseg?

Frisnyák Zs. 2019.07.05. 22:53:31

@sncf:
a skalat nem valtoztattam meg a menetsebessegi terkepeknel, de jo hogy figyelmeztetsz, mert a publikalas elott ezt ujbol ellenorizom, vagy a skalat szelesebbre huzom... hogy a kulonbseg feltunobb legyen.
a mav gyorsvonatok hianyara nem tudok mit mondani, nincs es kesz. nincsenek gyorsvonatai a menetrendben. vannak szemelyvonatai es vegyes vonatai. majd kesobb lesznek.

JFK-alapítótag 2019.07.05. 23:13:57

@Frisnyák Zs.: Javaslom, hogy a vonalvastagság helyett a szinekkel jelöld az értékeket, mellékelve táblázatban a színekhez tartozó értékeket.

John Brennan 2019.07.05. 23:31:21

@Frisnyák Zs.:
A jelmagyarázat hiányzik.
A sebességadatoknál a tényleges menetidővel kell számolni, amibe a várakozási idő, állomáson állás idő is beletartozik.
A várakozási idő nélküli átlagsebesség vagy a csúcssebesség csak műszaki szempontból érdekes.

Frisnyák Zs. 2019.07.06. 00:20:57

@John Brennan: egyetertek, a tenyleges menetido a fontos.
@JFK-alapítótag: ok, kiprobalom szinekkel is az ertekeket.

Ursus Arctus 2019.07.06. 00:26:01

22 - 33 km/h kocogó ember sebessége, ma meg a TGV a franciáknál 578 -al megy. Volt fejlődés 140 év alatt!

berne 2019.07.06. 07:59:41

Némelyik vonat van, hogy ma is ennyivel megy.

Veszéjben a lyogállamiság ! 2019.07.06. 09:35:40

Hát azért a boldog békeidőkben sem volt minden ideális..:

" A MÁV.

Reggel 7 óra felé fölébresztettek. Csak az imént aludtam el, tehát nagyon álmos vol- tam. Ε miatt már nem tudom, hogy a vonatunk változott-e, vagy reggeliznünk kellett? Azon- ban a kocsiból kiszállottunk s tejes kávét ren- deltem. Valami hamuszín italt kaptam, mely kissé kékes is volt, mintha palaolvadék vegyült volna belé. Ilyen formának képzelem a kovász- nál Pokolsár-fürdöt, a melyre különben már csak homályosan emlékezem. ,,Köszönöm. Inkább egy csésze theát.” Jött a burjános meleg víz, a tükörén zsírfol- tokkal, hogy tündöklőbb legyen. A beléndek, mikor a gyümölcsével − mely gömbölyű és tüskés, mint a hízott mongolicza − disznósdit játszottunk, ilyenforma szagot hagyott injain- kon. Szegény édes anyám mindig megérezte
22 rajtam ezt a játékot s nem adott vajas kenye- ret, míg meg nem mosdottam. Miután pedig az illatnak köztudomás sze- rint emlékezet-idéző hatása van és miután ez a thea a beléndekre, a beléndek viszont a mosdó vizre emlékeztetett: ennélfogva kiindultam az indóház udvarára, a. hol kutat, vizet és vályút reméltem találni. Azonban a folyósón arra figyelmeztettek, hogy van az indóházban hiva- talosan berendezett toilette-szoba az utasok számára. Ez meglepett. Mégis haladunk. Íme a Máv., ha nem is törődik a gyomrunkkal s ha mégis tűri kávénak a moslékot és theának a moso- gató levet, de legalább gondoskodik tisztasági igényeinkről. Beléptem a szobába. Egy nagy márvány- fedelü mosdó asztalt találtam két tállal, két nádszéket, egy ruhafogast. A mosdó-asztal víz- vezetékre berendezve. Kint fényes nap sütött. Itt félhomály volt, daczára a nagy ablaknak. Mert, kérem, az az ablaküveg, mióta a gyárból kikerült, soha tisztítva nem volt. A zemplénvármegyei gaz- dákra gondoltam. Micsoda? Hát nem ismerik ők a guanó értékét? Hiszen itt légymilliárdok
23 hulladéka raktározódott vastag rétegekbe. Ez egy kincses bánya a műtrágyázás szempont- jából. Ezek a legyek tejjel, borjú-pörkölttel, gulyással és czukorsüteménynyel élnek. Hul- ladékuk nagy százalék foszfort, kálit, nitrogént tartalmaz. Miért nem kezd valamelyik vállal- kozó ennek a kincsnek a kiaknázásához? Lassacskán megszokta szemem ezt a félhomályt. Látni kezdtem. A fölcserepzett falfesték pikkelyei alól gúnyos megvetéssel néztek a kíváncsi poloskák rám, a tisztaság keresőre. A mosdó asztal márvány táblája össze-vissza volt zúzva, mintha Árpád honfog- lalása óta minden hadjárat rajta gázolt volna keresztül. Repedései tömve nedves, undorító, bűzös piszokkal. A vízvezeték csapján zöld rozsda ült, a szennynek és mocsoknak barna patinájával. A csap nem fordult sem jobbra, sem balra. A mosdó tál falán dilluviális és alluviális rétegek hirdették, mint valamely szappankori ősidőnek maradványai, hogy ez a tál soha megmosva és kitörölve nem volt."

Karipapa01 2019.07.06. 09:52:16

Sokminden befolyásolja egy vonat átlagsebességét. A technikai lehetőségeken kívül:
-megállóhelyek, állomások távolsága
-utasforgalom nagysága
-illeszkedés az egyéb csatlakozási lehetőségekhez
-pályamegosztottság (ugyanazon pályán haladó vonatok mennyisége)
-alkalomszerű kényszervárakozás
Ezek miatt a mai átlagsebességet nem lehet összehasonlítani a 150 évvel ezelőttivel.
Mindenesetre érdekesek és elgondolkodtatóak ezek a térképek még úgy is, hogy viszonylag "pontatlanok".

seigyo_zoufukuki · densha.blog.hu 2019.07.06. 10:41:51

@WAR10CK.: Egyszer ment annyit egyetlen, direkt arra a tesztre felkészített, jelentősen átalakított jármű. Propagandának úgy tűnik viszont, hogy az is elég volt.

Karipapa01 2019.07.06. 10:47:51

@WAR10CK.: Az csak a tesztsebesség. Normál hétköznapi körülmények között maximum 380 km/h. Ritkán.

is 2019.07.08. 18:50:07

@Frisnyák Zs.: a teljes menetido a jo szerintem is, de eppen ezert irtam, hogy a 22-33km/h-s sebesseg egyaltalan nem lassu, es nem azt jelenti, hogy a vonatok egyebkent a nyilt palyan nem mentek 70-80-100-zal. Marpedig az index2-es szovegben ezt emeltek ki, es kicsit felrevezeto.

Frisnyák Zs. 2019.07.08. 19:32:36

@is: az index2 szövegkiemelés nem az én szövegem.
a vonatsebesség maximálva volt hatóságilag, nem mehettek a vonatok nyílt pályán 70-100-al. Mennyi volt a hatósági maximum? Bocs, most nem tudom előkeresni az erre vonatkozó szabályt, nem vagyok otthon.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.04.07. 16:26:20

A második térképpel kapcsolatban valószínű, hogy a MÁV-ot büntetés fenyegette ha az azon a vonalon közlekedő Orient expressz késést szenvedett, ez magyarázhatja a több munkást meg a nagyobb sebességet. Erdélyben meg az extrém nehéz terep indokolja a több melóst.

Frisnyák Zs. 2021.04.09. 11:06:42

@Deak Tamas: Szia, ez idő tájt még nem volt Orient expressz.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.04.09. 12:03:26

@Frisnyák Zs.: hát csak 4-6 év hiányzott hozzá :) de nyilvánvaló, hogy azon a nagyon fontos vonalon kellett legyen valamilyen menetrendpontosságkényszer. Felmenőim dolgoztak ezen a vonalon (Gavosdia, Karánsebes, Anina, Rakasdia) és minden családi legendárium szerint kemény pontosságbetartatás volt.
süti beállítások módosítása