HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Ismeretlen légifelvétel Budapestről

2019.01.04. 17:46 zsuzsa.frisnyak

 

A most bemutatott fotó a közelmúltban került elő, így elsőként kerül közlésre. A felvételen a Wesselényi és Izabella utcák környezét látjuk, balra az Almássy térrel, középen az egykori Magyar Színház épületével. A felvételt Král Sándor tüzérfőhadnagy készítette a Turul léghajó (=léggömb) kosarából. A felvétel pontos idejét nem sikerült meghatároznom, annyi azonban bizonyos, hogy 1903 után készült.

 

wesselenyiutca_legifoto_resize.jpg

Számomra a legszembetűnőbb, milyen üresek az utcák. Nemcsak a járművek, de még a gyalogosok sem töltik be a közterületeket. Mindez ma így néz ki:

almassyter_kornyeke2.jpg

Szerencsés módon a fotó készítésének módjáról van némi információ. Az volt a szokás, hogy a léghajók kosarának külső peremére rögzítettek egy dobozt, amelybe belehelyezték a fényképezőgépet. A Vasárnapi Újságban szerepel egy 1904-es fénykép, amelyen felfedezhetjük ezt a tartószerkezetet.

turul1904.jpg

A kosárban Král Sándor, előtte a piknik kosárnak kinéző valami rejtette a fényképezőgépet. A fotózásról annyit lehet tudni, hogy a Turul léghajó a Keleti pályaudvar közelében,  a Nemzeti Lovarda (Tattersall) területén szállt fel és Hatvanban szállt le. Az utazás során legkevesebb 12 darab felvétel készített a fotós. Mindezt abból tudom, hogy a 12 felvételből négyet, már korábban is ismertem. A 12 darabos sorozatot ti. Král Sándor képeslapként forgalmazta.

Az alábbi linken az utazásról készített többi felvételt (Keleti pályaudvar, Városliget, Nyugati, leszállás Hatvanban) megtaláljátok:

https://gallery.hungaricana.hu/hu/search/results/?list=eyJxdWVyeSI6ICJ0XHUwMGZjelx1MDBlOXJrYXBpdFx1MDBlMW55In0

Itt a vége, fuss el véle.

 

 

29 komment

Címkék: repülés légifotó közlekedéstörténet Budapest Hatvan 1900-as évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr818462808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.05. 19:47:45

Akkor végül is mi itt az ismeretlen, ha tudjuk azt, hogy hol, ki és mit fotózott, illetve nagyjából az időt is lehet tudni...?
Nem lehet, hogy inkább a sosem látott jelző lenne a helyesebb?

Division 2019.01.05. 20:48:10

A képen látható a Dob utcai iskola (Dob utca 85). Nem teljesen lehet kivenni, de mintha az udvaron még építkezés nyomai lennének láthatóak.
Az iskola történetéről ezt írják: "Székely János igazgató javaslatára a Főváros tervpályázatot hirdetett a Dob utca 85. alatti 300 öles telken egy új iskola felépítésére. Hegedűs Ármin építészmérnök tervei alapján 1905 őszén indult el az építkezés. 1906 október 14-én Bárczy István főpolgármester jelenlétében, akkor és még most is a főváros legszebb iskoláinak egyikét avatták fel."
Ha tényleg a még nem befejezett építkezés látszik a képen, akkor kb 1906 nyarán készülhetett a kép.

Frisnyák Zs. 2019.01.05. 20:58:07

@Tranquillius: szia, ez a kép meglehetősen jól ismert, egy másik alkalommal készült.

Frisnyák Zs. 2019.01.05. 21:03:52

@geegee: hmmm... a sosem látott szerintem megfelel az ismeretlennek. átgondolom...

Aurevol 2019.01.06. 05:18:53

A szó amit kerestél a hőlégballon, és nem a léggömb. :)

superfrog 2019.01.06. 09:33:21

tehát a képen a wesselényi utca-izabella utca-almássy tér-most éppen pesti magyar színház látható a 7. kerületből

Mad Mind 2019.01.06. 09:53:43

Hosszú záridővel csinálhatta a képet és máris üres a város.

Rollende Landstrasse 2019.01.06. 11:15:05

@Mad Mind: A Turul mozgott, ezért nem használhatott olyan hosszú záridőt, amely "kiüríti" az utcákat. 1903-ban már jó minőségű "pillanatnyi felvételeket" tudtak készíteni, Král főhadnagy képei rendszeresen jelentek meg a Vasárnapi Hírekben.

Schmauder Tamás 2019.01.06. 12:06:22

Az itt lévő két képen kívül linkeltél még négyet. A maradék minimum 6-hoz van link, mit lehet azokról tudni?

zsuzsa.frisnyak 2019.01.06. 12:42:09

@Schmauder Tamás: Semmit sem tudok a többi képeslapról ill. felvételről, ezért is volt külön öröm, hogy a 12-es teljes sorozatból egy újabb előkerült.

Schmauder Tamás 2019.01.06. 13:42:31

@zsuzsa.frisnyak: értem, az hogy 12 felvétel van , azt honnan lehet tudni?

zsuzsa.frisnyak 2019.01.06. 13:46:41

@Schmauder Tamás: A számozás rajta van a képeslapokon. A 12-es kép a leszállás Hatvanban. Ebből gondolom, hogy a teljes képeslapsorozat 12 felvételből állt. Az 1. kép valószínűleg a Tattersallban a felszállást örökítette meg, mert a 2. kép már a Keleti pályaudvart mutatja.

2019.01.06. 14:04:19

"Számomra a legszembetűnőbb, milyen üresek az utcák. Nemcsak a járművek, de még a gyalogosok sem töltik be a közterületeket."

Lehet, hogy épp Szamuely Lenin fiúi garázdálkodtak a környéken..:)

zsuzsa.frisnyak 2019.01.06. 15:12:00

@Hata Mari..: Nem lehet. A felvételek 1914 előtt készültek.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2019.01.06. 16:20:37

@Rollende Landstrasse: A legjobb a link linkjén levő "autósüldözés". Az elég kemény lehetett, főleg, hogy a léghajó időnként átkelt a Dunán. :-)

2019.01.06. 18:36:47

@zsuzsa.frisnyak: "A felvétel pontos idejét nem sikerült meghatároznom, annyi azonban bizonyos, hogy 1903 után készült."

Frisnyák Zs. 2019.01.06. 19:33:03

@Hata Mari..: Nézd meg a Nyugati pályaudvarról készített képeslap hátlapját, 1917-ben postázták. Tehát nem lehet 1919-es. Miért gondolom, hogy 1914 előtti? Mert a világháború éveiben a Turul nem csinál kirándulásokat, és Král Sándor is bevonult. Ha sikerül kiderítened a felvétel idejét, örülni fogok.

Frisnyák Zs. 2019.01.07. 00:54:34

@Division: köszi, csak most jutottam oda, hogy megköszönjem, ez egy igéretes nyom

Örökségfigyelő blog · http://oroksegfigyelo.blog.hu 2019.01.08. 14:51:37

@Frisnyák Zs.: A kép datáláshoz egy kis adalék.

A Wesselényi utca és mai Rejtő Jenő utca sarkán - a színház épületétől közvetlenül balra a képen - álló épület viszonylag egyértelműen bontás alatt áll:

- szétbontott belső szárnyaira szépen rálátni, kivehetők
- az épület előtt kivehetők a bontáshoz/építéshez felállított szálfák is

A helyén álló épületre az építési engedélyt 1906-ban adták ki (11541/1906-III. eng. sz.), építtetője Beer Antal, tervezője Benes Imre volt. Ez az épület a helyszínen ma is áll.

Vagyis a fotó és a fotósorozat nem lehet 1906-nál későbbi.

Örökségfigyelő blog · http://oroksegfigyelo.blog.hu 2019.01.08. 14:52:27

@Frisnyák Zs.: Egy további kérdésem lenne. Ez a konkrét kép honnan került elő?

Frisnyák Zs. 2019.01.08. 17:22:13

@Örökségfigyelő blog: szia, köszi az infót, az 1906 teljesen reális, el tudom fogadni. Division is eképp datálta. A képet egy aukción vásároltam.
Mindkettőtöknek köszönöm!

Örökségfigyelő blog · http://oroksegfigyelo.blog.hu 2019.01.08. 17:29:50

@Frisnyák Zs.: Nagyon köszönöm a választ. A képet szeretném berakni a Wesselény utca 74. számú épületről készült, a műemléki védettség miatt szükséges építéstörténeti tudományos dokumentációba, mivel ez az egyetlen kép, amelyen az épület 1920-as évekbeli átalakítását (földszint üzletportálosítása, vasbeton-szerkezetes üzemcsarnok építése az udvarban) megelőző állapot látható, kivehető. Milyen feltételek mellett és hogyan hivatkozva tehetem ezt meg? A dokumentáció az építési hatóság felé szükséges dokumentum, műemléki épület esetén, nyilvánosságra nem kerül. A profilomban megadott emailcímen is tudjuk folytatni a kommunikációt.

üdv,
Kelecsényi Kristóf

Frisnyák Zs. 2019.01.08. 18:50:01

@Örökségfigyelő blog: az oroksegfigyelo stb. email címre gondolsz? a képet nagyfelbontásban odadom, jó ügyről van szó!

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2019.01.28. 13:34:36

Arcanumban az adott periódusra megfelelő irányban ezek a felszállások vannak:

1906. augusztus 10.
1906. október 20.
1906. május 21.
1905. május 24. (ami szinte kizárható, ronda viharba keveredtek, jobb dolguk is lehett mint a fotó)
1905. május 4.
1904. október 3.
1903. áprils 2. (szinte kizárható, halálos balesettel zárult a móka)
1903. február 5 (szinte kizárható, a cikkek fénylő hómezőről regélnek)
1903. szeptember 27.

Nincs egy csillagász a közelben, aki az árnyékok alapján következtet? :)

Frisnyák Zs. 2019.01.28. 16:52:49

@Deak Tamas: szia, ezt én is megnéztem, de nem hozott eredményt. a kommentelők közül viszont ketten is 1906-ra tették a fotózást, és a bizonyítékaik engem meggyőztek.
süti beállítások módosítása