HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Ahová a király is gyalog jár. Árnyékszékek a vonatokon

2018.01.10. 16:53 zsuzsa.frisnyak

 

A vonatokon lévő árnyékszékek szagos históriájában nincsenek nagy események. A vasúttörténet első évtizedeiben a személyszállító kocsikba nem építettek be illemhelyet. Az utasok a poggyász- vagy kalauzkocsikban elhelyezett, kívülről megközelítető árnyékszéket használhatták, természetesen akkor, ha a vonat állt. Könnyű elképzelni, milyen kényelmetlen lehetett a pályára hulló végtermékek nyilvánossága, és milyen nagy az egészségügyi kockázata. Természetesen a vonatkísérő személyzet is ezeket az árnyékszékeket használta, azzal a különbséggel, hogy a kocsik oldaljárdáihoz hozzászokott vasutasok az illemhelyet menet közben is meg tudták közelíteni, ha a szükség úgy hozta.

 

 

 kalauzkocsi_arnyekszekkel_resize.jpg

A lassú fordulat az 1870-es években kezdődött el, egy esemény (kolerajárvány) és egy folyamat (vasúti járműgyártás fejlődése) eredőjeként. Ami a kolerát illeti, kortársaink felismerték az ürülékes pálya mellett dolgozó vasúti pályaőrök veszélyeztetett helyzetét. 1875-ben az állam előírta: csak olyan személyszállító vonatot lehet közlekedtetni, amelyen legalább egy árnyékszék van. 1878-tól kezdődően az árnyékszékeket minden forduló után ki kellett tisztítani. A kocsigyártás fejlődésével az illemhelyek megjelentek a személykocsikban is. Ausztriában 1884 után kötelező volt a vízöblítéses illemhely. Arra vonatkozóan, hogy Magyarországon mikortól kötelező a vízöblítéses vécékagyló a vonatokban, még nem találtam adatot.  Most pedig jöjjön néhány kép a vonatok illemhelyeiről.

 dscn1245_mentokocsi_illemhely_resize.jpg

Az illemhely elhelyezése egy luxus kivitelű kocsiban a 19. század végén

  kettengelyu_szemelykocsi_illemhely.jpg

Az illemhely egy kéttengelyű személykocsiban távolabb az első osztályon utazóktól. Láttam olyan beosztást is, ahol az illemhelyet a kocsi közepére tették.

 

kiraly_termeskocsija_resize.jpg

Ez pedig Ferenc József termeskocsija. Jobbra a D-vel jelzett fülkében van az illemhely és a mosdó. Ezt használta az uralkodó és a vele együtt utazó szárnysegéd. Vessetek egy pillantást a C fülkére is. A C fülke volt a szolgaszakasz. A szolgaszakasz kényelmes párnázott ülését fel lehetett hajtani és ha a szükség úgy hozta, ott is volt egy illemhely. A rajzon a párnázott ülés közepén kirajzolódik az illemhely helye.

 

erzsebet_illemhely_1873_resize.jpg

Ezt Erzsébet királynő használta az 1870-es évektől kezdődően. Jobbra, a deszka melletti tányérszerű bemélyedésben látszik egy fogantyú. Ennek a felhúzásával lehetett öblíteni

   

Itt a vége, fuss el véle.

 

12 komment

Címkék: vasúttörténet 1880-as évek 1870-es évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr7011924279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rollende Landstrasse 2018.01.10. 21:24:16

Hétköznapok technikatörténete. Remek, köszönjük!

efi 2018.01.11. 17:25:46

"Ami a kolerát illeti, kortársaink felismerték az ürülékes pálya mellett dolgozó vasúti pályaőrök veszélyeztetett helyzetét. 1875-ben az állam előírta: csak olyan személyszállító vonatot lehet közlekedtetni, amelyen legalább egy árnyékszék van."
Ezt nem értem. Továbbra is a pályára potyogott, nem? Még 15-20 éve is.

Alick 2018.01.11. 17:28:53

Remek cikk, szerintem a régi MÁV kocsikban is ránézésre XIX. századi WC technika működhetett...

Skuzzy 2018.01.11. 18:19:47

@efi: Konkrétan még most is, leszámítva a modernebb motorvonatokat.

2018.01.11. 19:25:57

@efi: "...Még 15-20 éve is."
Oh my sweet summer child

Fredddy 2018.01.11. 21:17:18

@efi: a pályára, de legalább nem mindig a megállóhelyre. Sőt, mióta bentről is megközelíthető a klotyó, tilos is az állomáson állva használni.

nniicckk 2018.01.11. 21:37:18

Ezt a sin melle szarast mindig is durvanak tartottam.

efi 2018.01.11. 22:18:57

@Fredddy:
Akkor mégegyszer leírom:
"Ami a kolerát illeti, kortársaink felismerték az ürülékes pálya mellett dolgozó vasúti pályaőrök veszélyeztetett helyzetét. 1875-ben az állam előírta: csak olyan személyszállító vonatot lehet közlekedtetni, amelyen legalább egy árnyékszék van."
Tehát: addig legalább a vonatok egy részénél nem lehet potyogtatni, mert nem volt retyó. 1875-től kezdve az összesből lehetett. És ameddig a fenti kialakítású kocsi volt - márpedig vélelmezhetően az első időszakban biztosan - addig az állomásra zúdult mint, ahol egyébként messze több vasutas van/volt, mint a nyílt pályán.
@Szzzz:
Hát szerintem pedig mifelénk már nincs.

v2peti 2018.01.11. 23:28:36

@Alick: Azért az megdöbbentő, hogy a magyar EC-kocsik, egy jelentős része, amiket a kilencvenes évek elején gyártottak, még mindig pottyantós volt. :(((

v2peti 2018.01.11. 23:48:59

Kissé összecsapott lett a szöveg vége, azt hittem, hogy azért részletesebben lesz tárgyalva, mert még be sem léptünk a történettel a XX. századba.

Void Bunkoid 2018.01.12. 07:49:37

Szerintem a pottyantós király, én mindig élvezettel éreztem, ahogy a menetszél keltette gyenge vákuum szinte kirántja belőlem a kolbászt :)
süti beállítások módosítása