HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

A pesti nagy árvíz, 1838

2013.04.01. 08:15 zsuzsa.frisnyak

pestbuda_1863.jpg

Az 1838-as pesti árvíz egyike azon történelmi eseményeknek, melyek népünk kollektív emlékezetében is megőrződött. Ki ne emlékeznék a jégtorlasz bátor felrobbantására,  vagy arra, hogyan segített az ifjú és igen jóképű Kárpáthy Zoltán Wesselényinek, hogyan mentették meg Kőcserepy Vilmát  és persze ott volt még Szentirmay Katinka... De félre a romantikus fikcióval, jöjjön a valóság.

Az árvíz 175 éve, 1838. március 13-án csapott le a városra, és nemcsak a pesti, hanem a budai oldalon is pusztított. Meddig öntötte el Pestet az árvíz? A fenti, 1863-as térképen a fekete vonal mutatja.

nikon 166_resize.jpg

Nagymező utca, balra hátul a Terézvárosi plébániatemplom.

A mentésről Wesselényi Miklós érdekes részleteket írt naplójában. Az árvíz második éjszakáján hajósai már mind részegek voltak, de ő ezt nem bánta, mert részegen olyan helyekre is beeveztek, ahová józanul nem mertek volna.  Az egyik alkalommal a Ludovikánál tette ki a szárazföldre a megmentetteket, amikor öt ember rátámadt, ez a hajó az övék, és vagyonukat, portékájukat és lovaikat kell megmenteniük.  Wesselényi kénytelen volt átadni a mentőhajóját, és ott vesztegelt a Ludovikánál. "A pusztulás mindezen rémítő óráiban sok becsületes ember volt, ki fáradságot s veszély nem kerülve mentette az embereket, de sok gonosz lelkű is találkozott, ki a kétségbeesők kapzsiságának hódolt, s csak roppant fizetésért segített a tehetősebbeken, és találkoztak számos zsiványok, kik deszka- és egyéb töredékekből talpakat alkotván össze, a szerencsétlenek vagyonát rablották."

nikon 168_resize.jpg

Óbuda romjai. Hátul a kiscelli kastély. A mai Lajos utca területén az ár 316 cm magas volt

Március 15-16. közötti éjszakán Pesten és Budán szüntelenül zúgtak a harangok, amelyből meggyötört őseink arra következtettek, még nagyobb baj következik. 16-án reggel aki csak tehette, hátat fordított Pestnek. A lopások miatt kihirdették a statáriumot.

Néhány nap múlva, március 25-én megkezdődött a segélyek szétosztása. Nem minden árvízkárosult kaphatott segélyt, fontos - bár nem egyedüli - elv volt, a segélyezett legyen rászorulva az adományra. Az árvízkárosult 45 évnél fiatalabb kőművesek és ácsok például azért nem kaphattak segélyt, mert nekik az újjáépítésben úgyis lesz sok-sok jól fizető munkájuk. És ez így is történt.

18 komment

Címkék: árvíz 1830-as évek vízügyek Nagymező utca Wesselényi Miklós

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr134855937

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.04.01. 22:15:29

A Lajos utcai 315 centit sokallom, legalább is nem a a mai terepszinttől számolva.

A Bem tér sarkán van egy tábla (Ha még el nem lopták vagy tönkre nem ment) ami mutatja, meddig állt a víz 1838-ban. Ha ezt a szintet veszem alapul, nem állhatott a mai Lajosban 3 méteres víz.

nemeza 2013.04.01. 22:44:52

Érdekes, hogy Budafokon is van több ilyen árvizet jelző tábla és mintha kicsit ellentmondásosak lennének.

málta 2013.04.02. 10:25:39

Ne feledjétek, az akkori utcaszintek alacsonyabban voltak, mint ma!

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2013.04.02. 11:48:16

Érdekes, bár lehetett volna kicsit bővebb, szívesen olvasgattam volna még :)

bioLarzen 2013.04.04. 01:14:54

@málta: Így van - néhol nem kicsit.

bio

bioLarzen 2013.04.04. 01:16:35

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: @nemeza: Amennyire tudom, ezekl a táblák nem túl pontosak, néhol "melékezetből" rakták fel jóval később. Állítólag a leghíresebb, Rókus templom oldalán látható tábla sem pontos szintet mutat (nem tudom, igaz-e).

bio

bioLarzen 2013.04.04. 01:17:27

Erratum:

- ezek;
- emlékezetből.

bio

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.04.04. 02:24:03

@bioLarzen:

A falakon sokáig látszik, meddig ért a víz.

Egyik évben Nagymaroson a komp melletti pizzériában egy évvel az árvíz után is lehetett látni, meddig ért a víz. Pedig volt felújítás.

bioLarzen 2013.04.04. 09:33:04

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Na, ez az. Ezeknek a szintjelző nyilaknak némelyikét állítólag sok-sok évvel az árvíz után rakták föl.
Sőt, állítólag olyan is akad, amit az épület felújításakor levettek, aztán "nagyjából" a helyére rakták vissza, amúgy emlékezetből.

bio

böbi 2013.04.06. 08:29:04

szerintetek az a fekete vonal meddig is tarthatna ma ?

én úgy okoskodtam hogy a kiskörút nagyobbik részét tartalmazó 'hajtástéglalap' jobb felső sarkától 10 óra irányban tök közel az a tér a keleti. a gugli szerint az astoria-keleti távolság az 1.6 km, míg a keleti-hungária (a kerepesin mérve) 2.1 km...
tehát mai szemmel nézve olyan mintha az árvíz durván a hungáriáig érne...? (mekkora hiszti lenne :) )

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.04.06. 10:56:25

@böbi: A térkép tetején, ahol a fekete vonal bejön, majd van benne két derékszögű kanyar, az a Blaha.

aeidennis 2013.04.08. 22:29:50

Aki a témában többet szeretne olvasni, azoknak ajánlom Némethy Károly 100. évfordulóra kiadott könyvét: A Pest-Budai átvíz 1838-ban. OSZKban szabadpolcos. Ennél a mórickarajznál sokkal értelmezhetőbb térképek vannak benne. Pl. A Szent István bazilika helyét egyáltalán nem öntötte el a víz, ezért épült oda később ez a templom - hálából. (a budai oldalról hiányzó vonalat inkább hagyjuk...) A térkép és a budapesti 1838-as árvíztáblák itt is megtalálhatók: dunaiszigetek.blogspot.hu/2011/03/az-1838-as-jeges-arviz-emlektablai.html de a Földgömb magazin 2009/2-es számában is van egy nagyon jó térkép egy fővárosi légifotóra illesztve.

aeidennis 2013.04.08. 22:31:41

+ még egy pár ajánlott irodalom:

Kaján Imre (szerk.): Dokumentumok az 1838-as pest-budai árvíz történetéből. 1988

Faragó Tamás (szerk.): Pest-budai árvíz 1838. Fejezetek Budapest múltjából 5. 1988.

toriblog.blog.hu/2010/03/15/az_1838_as_dunai_arvizrol

budapestcity.uw.hu/02-tortenet/1838-arviz/index-hu.htm

zsuzsa.frisnyak 2013.04.11. 19:30:02

@aeidennis:
Köszönöm az ajánlásokat! Nem szoktam ilyesmiket hozzáfűzni a posztokhoz, bevallom szándékosan. Az írások is igen rövidek, bevallom ez is szándékos. Sőt, a hivatkozások is roppant ritkák. Nem célom, hogy a szakdolgozatírók munkáját ez a blog megkönnyítse. (Jócskán kapok ilyesfajta megkereséseket.) Tehát ennek a blognak a filozófiája teljesen más, mint az dunai szigeteké. (Ami különben egyszerűen szenzációs, igen alapos munka és nagyon szeretem.)

aeidennis 2013.04.11. 21:38:09

Köszönöm a méltatást, próbálok minél kevesebbet kommentelni, de ezt most nem hagyhattam ki. :) Hozzám is sokszor jönnek szakdolgozók, de én nagyon szeretek segíteni nekik! Rengeteget lehet tőlük tanulni és sok jó ötletet is adnak. Azt sem bánom, ha ők írnak bejegyzéseket. :)

zsuzsa.frisnyak 2013.04.11. 21:57:47

@aeidennis: Félreértettél. Nem akartalak megbántani.
A legkevésbé se fogd vissza magad a kommentekben, elviselem a kritikát, és örülök az érdemi észrevételeknek. Bátran gyere bármikor.
Mindössze annyit próbáltam jelezni, a posztok formája szándékosan és tudatosan ilyen, nem pedig azért mert én mittudomén milyen perszóna vagyok.

hunnias 2014.11.04. 21:42:34

A nagy árvíz idején egy könyvnyomdász is kiveszi részét a mentésben. Füskuti Landerer Lajos. A legveszélyesebb pontokon, csónakjával mentette az embereket a háztetőkről. A nyomdájával nem törődve, amely elpusztult,mentette a menthetőt. A lakása is oda lett.Étellel,fekvőhellyel látta el a megmenekített embereket. Ezért a hősi tettéért Pest városa díszpolgára lett. Ezután társul Heckenast Gusztávval aki rendőségi besúgó is volt. A kommunista történet írás is Landerert vádolta meg besúgással. Pedig nem volt az. Ezt még Károlyi Árpád bizonyította be 1920 után. Egy kiemelkedő hazafi volt. Bár sok ilyen hazafi lenne ma is.
süti beállítások módosítása