HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Magyarország színes képekben

2012.09.22. 09:00 zsuzsa.frisnyak

Az alább bemutatott, Magyarországról 1890-1900 között készített fotólitográfiák a Kongresszusi könyvtárból származnak. A képeken tájhasználatában takaros, karbantartott épületekkel és tisztának tűnő közterekkel rendelkező településeket látunk.

kassa_kozutivasut.jpg

A negyvenezer fős népességű Kassa főtere a színházzal, és a közúti vasúttal.  A  városban a ló- és gőzvonatású  közúti vasút 1891-1909 között működött. A kép bal oldalán megfigyelhető, épp kövezik a teret. Kassa 1883-tól kövezetvámot szedett a városba szekérrel beérkező környékbeliektől. A városban a vízvezetéket a 1900-as évek közepén kezdik építeni.

miskolc_avas.jpg

Miskolc az Avas szőlővel beültetett, borospincés dombjáról. Negyvenezer lakos, vízvezetékkel, de csatornázás nélkül. Kórházzal, közfürdővel, szilárd útburkolatokkal és közvilágítással.

debreceni_piac.jpg

Piac a debreceni Fő utcán. Feltűnő, milyen színvonaltalan a piaci árusítás infrastruktúrája: a földre leborított, kiterített áru mellett kuporognak a parasztasszonyok. A közúti vasút pályája is ápolatlannak, elhanyagoltnak tűnik, bal szélen még egy földkupac is éktelenkedik. Mindeközben a telefonpóznák sűrűn követik egymást. 1894 végén alig 156 telefon előfizető volt a városban, a teljes népessége 70 ezer fő. A 20. század elejére Debrecen egyéb területeken is lemaradt: a gazdagodó polgársággal rendelkező városban még nem volt vízvezeték.

nagyvarad.jpg

Az ötvenezer fős Nagyvárad. Nagyváradé a dicsőség: 1882-ben itt létesült az első közúti vasút  az országban.  Nagyváradon a 20. század elején - ellentétben Debrecennel - már volt vezetékes ivóvíz.

kolozsvar1.jpg

Kolozsvár, ötvenezer lakos. Vízvezeték volt a városban, bár nyilván nem a képen látható házakban. Sőt, csatornája is volt. Ez ritkaság a 20. század elejének magyar városaiban.

brasso_piac.jpg

Brassó a viszonylag lassú népességnövekedésű, de magas infrastrukturális fejlettségű polgárvárosok csoportjába tartozik. 1900-ban 36 ezren éltek a városban. A felvétel idején a városban már volt vízvezeték, kórház, közvágóhíd, utcáit légszesszel világították meg.  Érdekes, hogy a városba bevezető út mentén zajlik a piaci árusítás. A városi piacok a korszakban a városok központi helyein voltak, ezért feltűnő ez az út menti piacozás. Talán a brassói kövezetvámot akarták megspórolni a termelők? Nem tudom. 

orsova01.jpg

Orsova a személyszállító hajók kikötőjével. A város vasútállomása a képen nem látszódik, ettől jobbra feküdt, és ebben az irányban volt a teherkikötő is. A felvétel készítésének idején az orsovaiak között az volt az általános hiedelem (melyet a történeti források nem támasztanak alá), hogy Baross Gábor Orsovára a fiumei kikötőfejlesztésekkel azonos léptékű fejlesztést tervezett, de hát meghalt a vasminiszter, oda az igazság, oda az orsovaiak jussa.

herkulesfurdo.jpg

És végül egy gyöngyszem: Herkulesfürdő négyszáz állandó lakossal, és fürdővendégek ezreivel. Az egy főre jutó cukorfogyasztás majdnem itt a legmagasabb Magyarországon  az 1890-es évek közepén. Mindez jómódú, gazdag vendégkört feltételez.

14 komment

Címkék: urbanizáció Miskolc Debrecen Kolozsvár Nagyvárad Kassa Orsova Brassó Baross Gábor Herkulesfürdő

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr994728513

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2012.09.22. 10:02:59

Nagyon szépek. Rákospalotáról nem volt véletlenül litográfia? :) Tudom, persze, az még csak falu volt, de Herkulesfürdőnél többen lakták.

zsuzsa.frisnyak 2012.09.22. 10:44:54

@Palotabarát: Aha, már értem a nicknevedet. Rákospalotáról nincs kép. A magyar múzeumi képeslap katalógust ismered? Ott jócskán találsz rákospalotai képeket. muzeum.arcanum.hu/kepeslapok/opt/a110529.htm?v=pdf&a=start

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2012.09.22. 11:20:10

@zsuzsa.frisnyak: Igen, köszönöm, azt már végigböngésztem.

bioLarzen 2012.09.22. 14:33:45

Remek képek. Némelyikről meg nem mondtam volna, hogy fénykép, annyira retusált - de hát, az akkori fényképészeti technikai színvonal ismeretében ez természetes.

Csak kíváncsiság: miért foglalkozik a cikk ilyen behatóan az érintett települések vízvezeték-hálózatával? Szinte mindegyiknél meg van említve. Mondom, semmi bajom vele, csak kíváncsi vagyok.

bio

bioLarzen 2012.09.22. 14:35:00

Ja, és szintén Rákospalota :)

bio

zsuzsa.frisnyak 2012.09.22. 15:49:47

@bioLarzen: Mert mindig elájulok azon, hogy tudtak működni folyóvíz és csatornahálózat nélkül több tízezres magyar nagyvárosok. Mert, hajlamosak vagyunk elfeledkezni a víz, áram, szemétszállítás stb. témájáról.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.09.22. 22:55:38

Csatorna ügyében némely város még hasonló állapotokat mutat, mint 1900-ban.............

bioLarzen 2012.09.23. 01:22:16

@zsuzsa.frisnyak: Aha, értem.

Mondjuk, ez csak így, visszanézve fura, mert hozzászoktunk. Én már azon is elcsodálkozom néha, hogy anno, mikor felnőttem (70-80-as évek), még se mobil, se net nem volt, annyira a mindennapi életünk/életem nélkülözhetetlen része lett - aztán mégis elvoltunk remekül nélkülük - mert nem tudtunk, hogy hiányzik ;)

bio

bvb09 2012.09.25. 11:05:15

Lehet persze fikázni Debrecent, de ez az egyetlen kép mutat valós életet, a többi csak képeslap...

2012.10.02. 09:32:32

Köszönöm a debreceni képet, kénytelen voltam ellopni.Remélem nem baj...De ha mégis, szánom-bánom.

2012.10.03. 17:47:50

"Feltűnő, milyen színvonaltalan a piaci árusítás infrastruktúrája: a földre leborított, kiterített áru mellett kuporognak a parasztasszonyok. "

Biztosan igazad van. Kellene ide egy 1890-ből való kép Bécsből, Berlinből, Párizsból,Rómából, vagy neadjisten Washingtonból...

zsuzsa.frisnyak 2012.10.03. 22:03:07

@méhészborz: Nem, ebbe a posztba nem illik bele Bécs, Berlin, Párizs stb. Sőt, tovább megyek: méltánytalan lenne Debrecent a felsorolt fővárosokhoz hasonlítani.

Ami pedig a debreceni piacot illeti, a kép a paraszti polgárosodás pillanatnyi helyi állapotát mutatja. Magától értetődően a gazdagabb és polgárosodottabb országokban ugyanezen időben a piacok infrastruktúrája is fejlettebb volt.

GergoV 2012.10.31. 14:27:21

Brassóval kapcsolatban van egy olyan érzésem, hogy ott nem fértek el a városközpontban az árusok. Valószínűleg azért szorulhattak ki az országútra, mert az óváros egy szűk völgyben fekszik (a képen is látszik, mennyire be van építve).
süti beállítások módosítása