Ma jelentették be, hogy a belföldi vonatokon többé nem lesznek étkezőkocsik. Anno a kényelmes vasúti utazás velejárója volt a kulturált étkezés lehetősége. A 19. században az étkezőkocsik igen-igen fontos civilizatórikus szolgáltatást nyújtottak.
Az étkezőkocsik hazai históriája 1885-ben kezdődött el. Ebben az évben a Wagons Lits társaság kilenc étkezőkocsit állított forgalomba. Az első világháború után a Wagons Lits helyébe lépett a Mitropa. A második világháború után pedig Utasellátós korszak következett. Az étkezőkocsikban eleinte nem főztek, hanem a közbenső állomásokon vették fel az ételeket. Az étkezőkocsikon állandó étrend volt.
Az étkezőkocsi amerikai találmány. Élénk társasági élet, a tájat bámuló utasok, fekete pincér – utazás 1871-ben.
Elegáns Pullman étkezőkocsi Amerikában 1879-ben. Meleg ételt szolgálnak fel.
Wagons Lits étkezőkocsi az Orient expesszben 1884-ben.
Barokkos stílusú Wagons Lits étkezőkocsi az első világháború előtti időkben. Hasonló kocsik Magyarországon is közlekedtek.
Étkezőkocsi letisztultabb formavilággal. A felvétel a két világháború között készült.
Az 1950-es évek első feléből étkezőkocsis felvételem nincs. Az Utasellátó legkeményebb korszaka így kimarad. A bemutatott karikatúra 1958-ban készült, és az étkezőkocsik igénytelen választékát (illetve annak hiányát) figurázza ki.
Az 1960-as években járunk, a munkaerőhiány is nehezíti az étkezőkocsik működését. Az Utasellátó étkezőkocsijaiban a fehér abrosz, és a porcelán étkészletek divatoznak. Semmi sincs, ami műanyag.
Az Utasellátó színvonaláról pozitív példák is voltak.
Mozgókocsis árusítás egy gyorsvonaton. Az Utasellátó saját márkás termékeket is forgalomba hozott.
Útitárs szivarka, gondolom a hatása rettentő lehetett.
Az étkezőkocsik mellé büfékocsikat is forgalomba állítottak. Büfékocsi az 1970-es években.
Itt a vége, fuss el véle.