HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Képek az étkezőkocsik múltjából

2012.05.07. 17:41 zsuzsa.frisnyak

Ma jelentették be, hogy a belföldi vonatokon többé nem lesznek étkezőkocsik. Anno a kényelmes vasúti utazás velejárója volt a kulturált étkezés lehetősége. A 19. században az étkezőkocsik igen-igen fontos civilizatórikus szolgáltatást nyújtottak.

Az étkezőkocsik hazai históriája 1885-ben kezdődött el. Ebben az évben a Wagons Lits társaság kilenc étkezőkocsit állított forgalomba. Az első világháború után a Wagons Lits helyébe lépett a Mitropa. A második világháború után pedig  Utasellátós korszak következett. Az étkezőkocsikban eleinte nem főztek, hanem a közbenső állomásokon vették fel az ételeket.  Az étkezőkocsikon állandó étrend volt.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az étkezőkocsi amerikai találmány. Élénk társasági élet, a tájat bámuló utasok, fekete pincér – utazás 1871-ben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elegáns Pullman étkezőkocsi Amerikában 1879-ben. Meleg ételt szolgálnak fel.

 

 

 

 

 

Wagons Lits étkezőkocsi az Orient expesszben 1884-ben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Barokkos stílusú Wagons Lits étkezőkocsi az első világháború előtti időkben. Hasonló kocsik Magyarországon is közlekedtek. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Étkezőkocsi letisztultabb formavilággal. A felvétel a két világháború között készült.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az 1950-es évek első feléből étkezőkocsis felvételem nincs. Az Utasellátó legkeményebb korszaka így kimarad. A bemutatott karikatúra 1958-ban készült, és az étkezőkocsik igénytelen választékát (illetve annak hiányát) figurázza ki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az 1960-as években járunk, a munkaerőhiány is nehezíti az étkezőkocsik működését. Az Utasellátó étkezőkocsijaiban a fehér abrosz, és a porcelán étkészletek divatoznak. Semmi sincs, ami műanyag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az Utasellátó színvonaláról pozitív példák is voltak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mozgókocsis árusítás egy gyorsvonaton. Az Utasellátó saját márkás termékeket is forgalomba hozott.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Útitárs szivarka, gondolom a hatása rettentő lehetett.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az étkezőkocsik mellé büfékocsikat is forgalomba állítottak. Büfékocsi az 1970-es években.

Itt a vége, fuss el véle.

22 komment

Címkék: humor vasúttörténet

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr274494503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sákif za morro? 2012.05.07. 22:56:53

@Hajrá ellenzék végre valami, ütni kell az Orbánt!: Valaki moderalja mar ki ezt a barmot!

Relevansan: nekem nem fognak hianyozni az etkezo kocsik. A legutolso emlekem szerint vettunk ket sort annyiert, mintha valami puccos belvarosi etteremben ittuk volna. Raadasul meleg volt mint a pisa. Vendegeskedesunk alatt a csocsos felszolgalot felig megcsinalta az egyik asztalon az udvarloja. Szoval koszi, maradok inkabb onellato.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.05.08. 00:39:50

Budapest-Zimony menetrend olyan, mintha ma lenne, csak másfél órával későbbre van tolva. Viszont ami röhejes, az az, hogy 2012-ben az Avala – már ha nincs késés – még valamivel LASSABB is (jó, mondjuk száz éve nem volt határellenőrzés, de akkor is). Én Belgrádba járok vele, hát nem ritkán így is este fél tízkor érkezünk meg, holott 13:00-kor általában elindul Pestről. :)

Szűcslaci 2012.05.08. 06:06:13

Ha megérte volna, akkor továbbra is lenne étkezőkocsi. Nyilván veszteséget termelt - hát megszüntetik. Belföldön - Magyarországon - furcsa is lenne a létjogosultsága - akárcsak egy hálókocsinak.

dennisthemenace 2012.05.08. 06:53:39

Drága volt és eléggé igénytelen. Magyarországon kis távolságok vannak, minden állomás tomve bufékkel, standokkal, nem igazán hiszem, hogy érdemes lenne fenntartani a bufékocsi intézményét.

gebsi42 2012.05.08. 06:58:27

@Szűcslaci: Sajnos hálókocsit néhány viszonylatban lehetne hasznélni. Meglephet, de pl. Keszthely-Budapest irányban. Ha keszthelyi vagy és Pesten van intéznivalód akkor iszonyatosan korán kell elindulnod, átszállással várakozol majd Pestről nagyon korán kell visszaindulnod. (Nyáron egy kicsit több lehetőség van.) Szóval egy éjszakai hálókocsi emberibbé tehetné az egészet. Mivel nincs hálókocsi, senki sem használja.

gebsi42 2012.05.08. 07:05:30

@Szűcslaci: "Ha megérte volna, akkor továbbra is lenne étkezőkocsi." Szaros WC-nek éhen hal a vécésnénije. A tiszta WC-kbe szívesen bemennek az emberek. A MCDonalds-nak meg mindenféle trükkökkel kell a WC miatt odajárókat távoltartania.
Ugyanez a helyzet az étkezőkocsival. Az utóbbi tíz évben egyszer sem mentem be. Ugyanígy a pályaudvari egységeiket is messze elkerültem. Ha éhes is voltam, tudtam hogy oda nem érdemes bemenni, mint ahogyan a cipőboltba sem érdemes kaja reményében bemenni. Nem egy országban viszont trmészetes, hogy bemegyek a pályaudvari egységbe. Kicsit drágábban, de élvezhető szendvicset kapok nagyon tiszta körülmények között.

Rocko- 2012.05.08. 07:07:28

@dennisthemenace: "Azért mennek lassan vonataink, hogy fenn tudjuk tartani a nagy ország látszatát!"

lobster thermidor 2012.05.08. 07:34:04

Néhány előttem szóló butasága már-már égbekiáltó!
Kéretik figyelembe venni, hogy a MÁV elvileg azért van, hogy eljuttassa az utasokat a kívánt célállomásra, és kiszolgálja az igényeiket. A világon szinte mindenhol így van, kivéve M.o.-t, ahol mint mindennek, ennek is új értelmet adnak.
Lassan a MÁV nem állja ki az összehasonlítás próbáját a bangladeshi vasút színvonalával sem, azzal az apró különbséggel, hogy ott legalább közlekednek a vonatok.
Merthogy ez nem Európa, az biztos!

Hajdú Intercity 2012.05.08. 08:19:40

Egy egyszerű változat: A teherforgalom jelentős része a közútra terelődött, a felesleges kapacitást, (mozdonyok és vezetőik) a személyszállításra kerültek át. A szerelvények hossza így elfeleződött, nem is jutott mindegyikre étkezőkocsi. Ilyen rövid szerelvények, amelyek manapság közlekednek, nem tudnak fenntartani egy étkezőkocsit. Talán egy büfékocsit igen, de azokat már korábban felszámolták.

andalgó kandalló 2012.05.08. 08:25:31

Nézegetve a régi menetrendet, ezalatta 12x év alatt nem igazán csökkentek a menetidők. Akkor pedig nem lenne baj ha a vasúttársaság valami egyéb szolgáltatást is adna. Talán ha végre megnyitnák a síneket más társaságok előtt, akkor talán még van esély, ha nem is étkező- és háló-, de büfé ill. fekvőhelyes kocsikra még egy ilyen kicsi országba is...

Phrascarica 2012.05.08. 08:44:02

@dennisthemenace: "Magyarországon kis távolságok vannak"
A vonatok meg qrva lassúak. Kb 20 éve ültem utoljára vonaton, akkor a gyorsvonat 180 km-t 3.5 óra alatt tett meg.

gabesz7004 2012.05.08. 09:04:31

Mivel igen ritkán vonatozom így nincs sok tapasztalatom, de kb 5 éve Bp-ről jöttem haza Kaposvárra. Gondoltam az I. o. jó lesz, így oda vettem jegyet. Nem volt jó. Átmentem a büfékocsiba, ettem egy gesztenyepürét és ittam egy langyos, 0,33-as Gössert, kb 1000 forintért. Mit ne mondjak nem voltam elájulva a minőségtől. Szerintem az ár másodlagos, ha az ember jó minőséget és kiszolgálást kap, de Mo.n, különösen a közszférában a sz@rt adják aranyáron. Úgy vagyok a vasúttal, mint az útépítőkkel. Mindenkit ki kellene b@szni, eltiltani és újra felépíteni az egészet. Az sem baj, ha 5 évig nem épül egy út sem és nem jár egy személyvonat sem. Meg lehet nézni a Volán buszokat, ezerszer tisztábbak bármelyik vonatnál. A GySEV miért tud jól működni? Mert megkövetelik a teljesítést! A MÁV a fejétől a farkáig rohad. Persze tisztelet a kivételnek, meg alacsonyak a fizetések, bla..bla..bla.. A sarki boltos sem Monacoba jár nyaralni,mégis tisztességesen kiszolgálja az embert, elvégzi becsülettel a munkáját.

drover(fanyul társa) 2012.05.08. 09:23:43

Burgerking -kocsikat, McDonald's kocsikat a vonatokra. Mindjárt nyereséges lesz.Megváltozott a világ, a klasszikus utasellátós vagonoknak már bő 20 éve befellegzett végleg.

Dr. Shit Pál (törölt) 2012.05.08. 10:28:29

@gabesz7004: iszom a szavaid! :)

Privatizálni kellene a picsába több részre bontva, akkor a verseny és a tőke rendbe tenné az egész szarkupacot.

Nick Leeson 2012.05.08. 11:03:27

Tipikusan magyar történet.
Lezülleszteni az "étkezőkocsi" szolgáltatást -> kevesebb forgalom -> egekig emelni az árakat -> kevesebb forgalom -> végül a kutya sem használja az étkező kocsit -> szüntessük meg.
Az utasok minden momentumot megszívnak, végül egy elvileg feelinges (más országokban) szolgáltatással is kevesebb jut nekik.
Ennyi...

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2012.05.08. 16:04:46

Nekem nem fog hiányozni, ha ingyen adták volna a jó minőségű kaját akkor sem meri otthagyni a helyén cuccát az ember. Ha többen vannak akkor meg ki marad ott? Nem hiszem hogy nem tudja bekészíteni magának a kaját az ember. Inkább a menetidőt kellene csökkenteni.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2012.05.08. 18:10:51

Nem fogom sajnálni, a jelenlegi állapotában csak arra szolgál, hogy a teli vonaton legyen hová ülnie az InterCity pótjegyet nem váltóknak.
Az ételek siralmasak, a berendezés is hozza a mai MÁV színvonalat.

Tomi1973Wien 2014.08.07. 17:40:33

itt az osztrak oebb *henry am zug* -ra keresztelt fedelzeti ellatoja, kulon kulon az egyes vonatfajtakhoz tartozo etlapokkal, egesz elviselheto arakkal (kave 2,20€, sör 0,5L 3,50€) - ezek normal, utcai arak...

www.henryamzug.com/

a snack-kocsin NESPRESSO kavegep van, a nestle direkt nekik fejlesztett egy akkumlatoros valtozatot...

Liquid_Night 2014.08.07. 17:53:42

Legutoljára a Budapest-Zürich (MÁV-os) nemzetközin ittam egy kávét, 300 forintért kaptál egy kupica mennyiségű löttyöt némi meleg csapvízből, és teszkó gazdaságos instakávéból. Az étkezőkocsi (is) tele volt, de ott rajtam kívül nem volt magyar...

De legalább rendes presszókávés pohárban adták, és megköszönte a pincérlány, hogy visszavittem az üreset, ezek már nem kis dolgok...az a baj, hogy már hozzászoktunk az eu-s árakhoz, de az ott vele járó minőséget valamiért nem követeljük eléggé.
süti beállítások módosítása