HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Egy 1896-os luxus vasúti szalonkocsi mai sorsa

2016.04.30. 14:14 zsuzsa.frisnyak

 

Jó hírem van. A hírt persze már régóta tudom, de csak mostantól oszthatom meg veletek. A sztori ott kezdődik, hogy két évvel ezelőtt kaptam egy felkérést: készítsek egy lehetőleg látványos, és közönségbarát kiállítást arról, hogyan közlekedtek, hová utaztak az arisztokraták egykoron.

Rögtön eszembe jutott az aradi Weizer kocsigyár 1896-os millenniumi termeskocsija. A luxus jármű roncsát húsz évvel ezelőtt, 1995-1996 körül Mészáros Mátyás MÁV főmérnökkel láttam utoljára. Mi lenne, ha ebből a roncsból hoznák helyre valamit?A kiállítási projekt vezetőivel megnéztük a jármű mai maradványait. Ezt találtuk.

dscn1774_resize.jpg

dscn8668_resize.jpg

dscn8672_resize.jpg

dscn8682_resize.jpg

dscn8691_resize.jpg

Ebből készült el az alábbi csoda.

 dscn4467_resize.jpg

A szalon oldalfalai, a középső ablak alatti fűtésrács és a márvány könyöklő eredeti. Simon Sándor ötvösmester szakértelmének köszönhető, hogy a sárgaréz díszítmények ilyen minőségben újra elkészültek.

dscn4468_resize.jpg

A tetőszerkezet bemutatása nem véletlenül ilyen. A rekonstrukció nemcsak a 19. század végének pompáját érzékelteti, hanem azt is bemutatja, milyen volt és hogyan készült a laternás tetőszerkezet.

dscn4471_resize.jpg

 A kárpitok Sipos Enikő és Fellegi Eszter remek stílusérzékét, jó ízlését és szakértelmét  hirdetik. dscn4480_resize.jpg

A luxus termeskocsi villanyvilágításra berendezett lámpája a Közlekedési Múzeum állandó kiállításán már szerepelt. A lámpa eredetileg nem a szalonban, hanem a hálófülkében volt.

 

A projekt eredménye messze meghaladta a reményeinket. Köszönet a projekt vezetőjének, Zákonyi Gyulának és munkatársainak! Öt asztalosmester dolgozott a rekonstrukción: Eszenyi László, Greff Márton, Szabó Tibor, Németh Balázs és Vincze László. Szükség volt két lakatosmesterre is, ők Rabi Csaba és Szántó Tamás voltak. A projektet szakértelmükkel segítette Vas György és Egri Márton. A több hónapos munkát a MÁV Nosztalgia Kft. és a Vasúti Jármű Park vezetői is támogatták. És végezetül: a Közlekedési Múzeum is egyetértett a rekonstrukcióval, akarta és támogatta azt!

Ennek a munkának van még egy tanulsága számomra. Láttam és megtapasztaltam, hogyan szippantja be a résztvevőket az alkotó munka öröme. Mert ez nem egy meló volt, hanem büszkeség és igényesség kérdése. Ugyan kinek a szívét hagyhatná ez hidegen? Az enyémet biztos nem.

A bemutatott termeskocsi rekonstrukciót tegnap óta lehet megtekinteni Keszthelyen, az Amazon látogatóközpontban megnyílt "Főúri utazások, úti kalandok" című kiállításban.

7 komment

Címkék: vasúttörténet 1890-es évek utazástörténet

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr78674450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Iski Szilvia 2016.04.30. 20:47:57

Kedves Zsuzsa!Mindenki nevében köszönöm, hogy ezt az egykori csodát újravarázsoltátok!Itt az internetes térben:rózsabors (a valóságban Szilvi a kastélyból)

kugi · http://kugi.blog.hu 2016.04.30. 22:37:03

Pazar munkát végeztek a mesterek (és a szakértők)! A múltunk egy darabja megmenekült!

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2016.05.01. 09:06:31

Tehát megvan a kocsiszekrény, meglehetősen méltatlan állapotban (gondolom Istvántelken, mert a környezet nagyon illeszkedik a járművek állapotához), és megvoltak az eredeti belső darabkái, valamennyi korhű dokumentum, sok elszántság, rengeteg (ritkán tapasztalható) szakmai igényesség, és elismerendő értéktisztelet.

Igazán szép munka, minden elismerésem!

A kocsiszekrényből azért még remélem nem lesz ócskavas! Bizonyára sokan úgy gondolnák helyesnek (talán én is), hogy legyen teljesen rekonstruálva az eredeti vagon, de mivel a bemutatása már biztosított, mindennapi használata ezer okból lehetetlen, talán érdemes lenne csinálni belőle egy technikai bemutatót a kor vasúti kocsivázainak műszaki felépítését bemutatandó. Persze csupán egy kósza ötlet, de hátha... (Ha a cikket jól értelmezem, a belső tér nem az eredeti kocsiszekrényben van bemutatva.)

zsuzsa.frisnyak 2016.05.01. 09:41:48

@F.M.J.: A roncs a Közlekedési Múzeum tulajdonában van. A kocsit teljes pompájában helyre lehetne állítani, ha rászánná valaki a szükséges összeget. Még a belső bútorzatából is megmaradt egy-két darab.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2016.05.01. 19:51:29

@zsuzsa.frisnyak: Az első kép tanúsága szerint a kocsiszekrény épp táplálékul szolgál a rozsda számára. Pénzt keríteni kultúrára elég kihívásokkal teli célkitűzés. Viszont egy konzerválásra elégséges korróziógátló bevonat felhordása feltétlenül szükséges lenne, és ennyi pénz talán valahogyan csak keríthető lenne egy későbbi rekonstrukció lehetősége érdekében. Vagy már ez is túl futurisztikus elképzelés?

Úgy mennek tönkre körülöttünk a múlt emlékei, mintha ősemberek lennénk, akik azt sem tudják, hogy milyen díszletek között élnek. A pénz hiánya sajnos reális probléma, de hogy a későbbi felújítás lehetőségét is eltoljuk magunktól, az mégiscsak kétségbeejtő.
süti beállítások módosítása