HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Társasutazás a Szovjetunióba

2015.05.14. 13:01 zsuzsa.frisnyak

 

Mit tegyen a humorista, ha politikailag kényes témáról kell írnia vagy rajzolnia? Ha karrier kérdés a megfelelő hangnem? Az alábbi, 1956 szeptemberében megjelent képregény könnyed stílusában a valóságábrázolás alkotói dilemmáját nem lehet felfedezni. A rajzsorozat a Szovjetuniót a jólét országának állítja be, ahol rostélyost adnak, van banán, tiszták az utcák, és csinosak a nők.

A karikaturista apróságokat fürkésző, jóindulatú nézőpontja akár még szimpatikus is lehetne, ha a rajz nem 1956 szeptemberében jelent volna meg, és ha nem ismernénk azt a doktrínát, mely szerint a Szovjetunió bírálata egyenlő a szocialista Magyarország elárulásával. A rajzolónak tehát úgy kellett humorosat alkotnia, hogy a humor alapját - a kritikát - nem engedhette meg magának. 

De milyenek voltak a szovjet társasutazások? 1956 elejéről fennmaradt egy szigorúan bizalmas doksi a legelső magyar-szovjet társasutazás valóságáról. Milyen panaszok érkeztek? Nem voltak megfelelő tolmácsok, Kijevben például moszkvaiak kísérték a csoportot, és nem ismerték a várost. Az idegenvezetők nem adtak tájékoztatást a nevezetességekről, nem segítettek a haza telefonálásban, sem pedig a táviratok feladásában. Esténként a résztvevők program híján lődörögtek a szállodákban és nem tudtak mit csinálni, vagy a hideg utcákon csatangoltak. A reggelit 9 órakor kapták meg az utasok, de a délelőtti program csak 11-kor kezdődött. A közbeeső idő alatt semmi értelmeset nem lehetett csinálni. Hasonlóképpen az ebéd 14 órakor volt, a délutáni program pedig 17-kor. A csoport egyik felét a ZISZ autógyárba, a másikat pedig a Moszkvics autókat gyártó üzembe vitték el gyárlátogatásra, de előzetesen nem mondták meg, melyik csoport hová megy - így az érdeklődők nem tudtak választani. Az úti programban két színházlátogatás szerepelt, de csak az egyikre vették meg a jegyet, a másikat a turistáknak maguknak kellett kifizetni.  És így tovább.

01_vonaton.jpg

02_etteremben.jpg

03_fagylalt.jpg

04_kreml.jpg

05_hotel.jpg

06_gorkijpark.jpg

07_banan.jpg

08_szemeteles.jpg

09_nyaralo.jpg

10_krolodil.jpg

És milyenek voltak az útitársak?

utitarsak1.jpg

utastarsak2.jpg

 

10 komment

Címkék: idegenforgalom Szovjetunió 1950-es évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr607450608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr. Neutron 2015.05.14. 19:35:05

Hát igen, kevesen ismerik az akkori szovjet valóságot. A munkások télvíz idején kabát helyett koszos újságpapírokba burkolózva osontak a falak mellett, nehogy az NKVD különítmények elkapják őket. Az elcsigázott háziasszonyok hiába várakoztak egész éjszaka több kilométeres sorokban a hentesüzlet előtt a kutyadög és varjúhúsjegyük beváltására. Csak azt engedték be boltba, aki bizonyítani tudta, hogy párttitkár személyes szexuális használatára rendelték ki. A Pravdában meg csak hazugságokat írtak, pl. hogy ők juttattak először embert a világűrbe. Valójában Gagarin megpróbált űrhajón disszidálni, de nem sikerült neki, ezért ért földet a tajgán.

McKinney 2015.05.14. 21:28:27

sebaj mindjárt itt lesz birkamaxi ruszkisegget nyalni

room_101 2015.05.15. 16:09:47

Pont mint a közszolgálati média kormányzáskritikája.

Alfax 2015.05.15. 16:32:40

@Mr. Neutron: tetszik az irónia, de énmeg pont leszarom, hogy a minket megszállók hogy éltek. gondolom jobban, mint mi.

Mr. Neutron 2015.05.15. 17:39:50

@Alfax: Komolyra fordítva a szót, nem éltek jobban. A II. Vh. után szinte nulláról indultak és mivel Sztálin továbbra is a nehézipar fejlesztését forszírozta (a III. Vh.-ra készült), a lakásépítésre, az élelmiszertermelésre és fogyasztási cikkek gyártására nem jutott elég forrás. Hruscsov idején javult a helyzet. A 70-es és a 80-as években apám kísért ki néhány turistacsoportot a Szovjetunióba. Az elbeszélése alapján élelmiszerhiány nem volt. Természetes, hogy a városokban voltak szökőkutak, a múzeumokban gyönyörű műkincseket lehetett megcsodálni, olcsó volt a tömegközlekedés és a nagyvárosi utcák nem voltak koszosabbak, mint Kelet-Európában (az NDK-t leszámítva). A belföldi repülőjegyek kimondottan olcsók voltak. De az országban voltak nagy lezárt területek, ahová turistát nem engedtek be. Az egészségügyi ellátás színvonala gyengébb volt a magyarénál és a boltokban kicsi volt a választék. Rossz lehetett az áruelosztás, mert előfordult, hogy az egyik városban tele voltak a boltok egy bizonyos árucikkel, ami a szomszéd városban hiánycikk volt. Ott is voltak hiánycikkek, meg nálunk is, úgyhogy ment a cserekereskedelem. A magyar turisták kifelé vittek farmert és illatos szappant, visszafelé hoztak kaviárkonzervet, szerszámokat, háztartási kisgépet, gyerekjátékokat, rózsaolajat stb., amit éppen lehetett kinn nagyon olcsón kapni.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2015.05.15. 22:23:38

83-ban volt 1 rubeles orosz csirke -kék-zöld, kicsit tollas- meg 4 rubeles rózsaszín, bábolnai. És úgy is a bábolnait kapkodták el, hogy az átlag fizetés nem érte el a 200 rubelt. Volt banán, ami akkoriban itthon csak elvétve, bár hihetetlenül zöld volt, egy hét felett volt az érlelési idő a ruhásszekrény aljában. Közben meg sárgarépát és petrezselymet csempésztünk a csizma szárban az ismerősöknek, mert az viszot nem volt. Beteg világ volt, na.
Éttermek előtt lehetetlen sor, és mi három napig kaviáros, meg lazacos szendvicset ettünk, mert az olyan drága volt, hogy az volt az egyetlen, amire nem kellett sorban állni. A 450 forintos Trapper farmer 80 rubelt ért, ami kábé háromszor volt jobb a hivatalos árfolyamnál, szóval akkor egyszer gazdag voltam pár napig. :-)

innovation 2015.05.25. 14:49:51

Nekem ezek a rajzok nem jonnek at. Nem viccesek, nem ironikusak. Vagy csak tul fiatal lennek - hál' Istennek?

Frisnyák Zs. 2015.05.25. 23:14:54

@innovation: Pont ez a lényeg! Nem vicces és nem ironikus. Mert karikatúrának álcázott propagandával van dolgunk.

Mr. Neutron 2015.05.27. 12:33:39

@Frisnyák Zs.: Továbbra is kételkedem ebben. Olyan szituációk látszanak a rajzokon, amelyek előfordulhattak és nem voltak kirívóak az 50-es, 60-as évek szovjetunióbeli társasutazásain, tehát ilyen értelemben nem hamisítás vagy propaganda. (Kivétel a két gyufaszálas kép, ami valóban propagandisztikus túlzás.)

De egyetértek a posztban írt értelmezéssel: " A rajzolónak tehát úgy kellett humorosat alkotnia, hogy a humor alapját - a kritikát - nem engedhette meg magának".