HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Vadászat az aranyszállító franciákra

2014.12.28. 19:54 zsuzsa.frisnyak

 

Egyszer volt, hol nem volt, 1914. augusztusa volt. Miután kitört a háború és útnak indultak a bevonulókat szállító katonavonatok,  egy szenzációs hír söpört végig Magyarországon: francia automobilista hölgyek aranyat szállítanak Magyarországon keresztül Oroszországba. Gondolhatjátok, hogy egy ilyen, a távírdahálózaton terjedő hír mit eredményezett: a katonai és polgári hatóságok az utak mentén őrségeket állítottak fel, a civil lakosság pedig - a várható búsás jutalom, és a hazafias érzelmek miatt - elkezdett vadászni az aranyszállító autókra. A falusi nép a községbe bevezető út mellett épített akadályokat, volt ahol láncot feszítettek ki, volt ahol barikádot emeltek. A városokban a vámsorompók, vagy fontosabb forgalmi csomópontok és kivezető utak mellett állítottak fel őrséget.

A magyar kormány ugyan két nap alatt kiderítette, hogy ez egy rémhír, de az országos őrületet nem  tudta megfékezni. Emiatt néhány hétig nem volt tanácsos hazánkban autóval utazni. Az atrocitásoknak és az incidenseknek tehát pusztán annyi volt az alapja, hogy valakik autóval utaztak. De milyen esetek történtek?

automobil_vezetok2_resize.jpg

Az volt a gyakorlat, hogy az autók elfogásában reménykedő őrségek elbújtak az út mentén (árkokba, fák és házfalak mögé), majd amikor az autós néhány méterre megközelítette őket, előugrottak a rejtekhelyről, természetesen megtöltött és felszuronyozott fegyverrel. Rákiáltottak a sofőrre, aki megijedt, hirtelen befékezett, minek hatására az autó motorja erős durrogtató hangokat adott ki. A megváltozott motorzajt az őrségek támadásnak vélték, és önvédelem gyanánt - utólag legalábbis ezzel védekeztek - lőttek.

gyongyos.jpg

A szerencsésebben végződő incidensek közül egy kormánybiztos kálváriáját is ismerjük. A kormánybiztos autóját hasonlóképpen zaklatták a csendőrök Erdélyben, azzal a különbséggel, hogy Branyicskánál ötszáz méteren belül háromszor állították meg. Egyszer a vasúti sorompónál, majd egy út menti kocsmából kiugró, fegyverét felemelő csendőr állította meg, végül pedig a közeli csendőrlaktanya ablakából ugráltak ki a motorzajra a hiányos öltözetű csendőrök.

Kínos és vérlázító órákat élt át egy főhadnagy a Baranya megyei Szászváron. A katonai egységéhez tartó főhadnagy autóját a község lakosai először szántszándékkal rossz irányba küldték. Amikor az autó visszatért, mert a bennülők rájöttek a téves útirányra, a szászváriak megtámadták és gerendákat dobáltak az autója elé. A megálló autót pisztolyokkal és vadászfegyverekkel célba vették, és átkutatták a poggyászt az arany után. Hosszabb várakozás után, megérkeztek a csendőrök és az utasokat a községházára kísérték. „Sofőrömet és tiszti szolgámat, kik a csendőrséget arra figyelmeztetni merészelték, hogy valakinek távollétünkben a lakosság által már felkutatott táskákat kell figyelemmel kísérni, hogy semmi el ne vesszen, rúgásokkal fenyegették és amúgy is a legdurvább módra szidalmazták. (…) figyelmeztettem az őrsvezetőt, miszerint az ő kötelessége az autókat feltartóztatni és a bennülőket igazolásra felszólítani, azonban semmiképpen sem jogos az igazolvány betekintése előtt egy tiszttel szemben ilyen mértéktelen, tiszteletlen és aljas módon viselkedni. Mire ő ezen szavakkal ordított rám: És ha százszor is tiszt, nekem egészen mindegy, még egészen másként fogok Önnel beszélni.”

szabotor_uldozese_vasut.jpeg

Az aranyszállító autók utáni hajsza augusztus közepére odáig fokozódott, hogy gyanúsnak tűnő gyalogosokat, kerékpárosokat is zaklattak, sőt a tutajokat is átvizsgálták. Természetesen a szekeresek sem maradhattak ki a cirkuszból. Érkeztek jelentések arról is, hogy már léghajóval menekülnek a franciák.

14274402_nagykikinda_gyanus_automobilok_resize.jpg

Az autósüldözéseknek az állam augusztus 20-a körüli napokban nagyjából végett vetett. Addigra már minden szereplő (rendőrök, csendőrök, vasutasok, pénzügyőrök, katonaság) többszörösen megkapta a szigorú hangvételű utasításokat, tilos az autókat zaklatni. Az autósüldözésekről szóló hírek még elvétve azért szeptemberben is előfordultak.

A történetnek itt tulajdonképpen vége is lenne, de egyetlen lényeges szálról még nem beszéltem. Ki találta ki az aranyszállító francia hölgyek sztoriját? Honnét eredt ez a rémhír? A választ kizárólag azért tudjuk, mert a távírdavonalakon terjedő hírt vissza lehetett fejteni a kiinduló pontjáig. A rémhírt a németországi Geldern kisvárosban keletkezett. Egy helybéli vasúti tisztviselő bocsátotta útjára, aki a későbbi vizsgálatok során azt állította, egy időközben a nyugati fronton elhunyt katonatiszttől hallotta. A rémhírnek természetesen nemcsak Magyarországon, hanem Németországban és Ausztriában is halálos áldozatai voltak. 

Itt a vége, fuss el véle.

8 komment

Címkék: rémhír autóhasználat 1910-es évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr317017627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sárga Pecsenyekacsa 2014.12.29. 08:22:50

Rejtő Jenő: 14 karátos autó
"az emberek többsége filmírónak születik"

horex · http://horex.uw.hu/ 2014.12.29. 13:39:15

Már akkor is volt hoax? :)

kugi · http://kugi.blog.hu 2014.12.29. 17:59:22

@horex: Nem nagyon van új a nap alatt. Csak a közvetítő közeg, a kommunikációs csatorna volt más.

McKinney 2014.12.29. 22:42:26

hát ez csúcs. itt teljesen új értelmet nyer az "autósüldözés" fogalma. ezek után az is jobban érthető hogy miben gyökeredzik ez a káeurópai faszkodás, hogy a hatóság megállít és baszogat, csak úgy, mert csak. még örülhetünk, hogy nem egyből lőnek. nagy volt itt a fejlődés, kérem szépen, ne csak azt nézzük hogy hol állunk, de hogy honnan jutottunk el ideáig! na.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2015.01.13. 00:20:41

A "hoax" maga, mint kifejezés tizennyolcadik századi.

telkoe 2015.07.20. 18:14:13

@McKinney: miben gyökeredzik ez a káeurópai faszkodás,

Kb annyira kaeuropai, mint amennyire Nemetorszag es Ausztria KEuropa.