HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Egy balsikerű kirándulás Rákospalotára

2014.05.29. 18:32 zsuzsa.frisnyak

 

Az alábbi 1879-ből származó képregény nem a sztorija, hanem az ábrázolás apró részletei miatt érdekes. Egy népes fővárosi család a rákospalotai nyaralóövezetbe - azaz a palotai erdőbe - készül kiruccanni. Előbb lekésik a vonatot, majd extra bénázással lekésik a gőzhajót. A képregény attól válik izgalmassá, hogy a fiktív sztorit a rajzoló valós terekbe helyezte. Az első két képen a mai Nyugati pályaudvart látjuk páratlan nézőpontból. Egy a vágányfogadó csarnokba nyíló folyosón vagyunk, melynek végében ott lóg a vonatindító harang. A folyosó egyik ajtaján pedig a felirat: ITT. Az ITT jelentése: illemhely.  A valóságban persze az illemhelyet a vasúton a "férfiak", vagy a "nők" felirattal jelezték. Vajon miért választotta a rajzoló ezt a feliratot? Miért jobb az ITT, mint az, hogy férfiak?  Érzésem szerint mindez remek példa az apró képi csavarra. Valami hirtelenjében új jelentés kap és mindez humorossá teszi az egészet. (Ezt a művészi kifejezőeszközt az indexes napirajz alkotója is mesterien használja.)

A képregény harmadik és negyedik rajza már a Gellért heggyel szemközt fekvő hajóállomáson játszódik. A  Duna-gőzhajózási Társaság járatára várakozó, és egymástól elkeveredő családtagok jelenetében a korábbi képi bravúrt a rajzolónak már nem sikerült megismételnie.

01_resize_3.jpg

02_resize_4.jpg

03_resize_2.jpg

04_resize_2.jpg

 Itt a vége, fuss el véle.

12 komment

Címkék: humor hajózás vasúttörténet Rákospalota 1870-es évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr196221858

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gazz 2014.05.30. 10:10:39

Hogy a francba lehet Rákospalotára hajóval menni?
A Rákos patakon max papírhajók férnek el. :-)

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.05.31. 02:28:16

@Gazz: Palota egyik határa sokáig a Duna volt (lásd: Palotai-sziget), De ez most engem is elgondolkodtatott... Valószínűleg az akkor már Újpesthez tartozó kikötőbe akartak eljutni, hogy onnan lóvasúttal menjenek Palotára.

De hol volt a kikötő? Vajon ott, ahol ma? (kb. az Árpád út - Váci út kereszteződésénél)

zsuzsa.frisnyak 2014.05.31. 13:36:58

@Palotabarát:
Megnéztem az újpesti térképeket, egyiken sincs semmiféle kikötőépület.

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.06.01. 12:22:49

@zsuzsa.frisnyak: Utánanéztem közben (Újpesti Helytörténeti Értesítő 2013. március), 1857-ben kezdték építeni a népszigeti téli kikötőt, 1863-ban lett kész, s azt írja: "később jelentős teheráru- és személyforgalmat is lebonyolított". A "később" nincs pontosítva, de ugyanebben a folyóiratban emlékszem, hogy volt egy sorozat az újpesti személyhajózásról, majd megkeresem. Szóval 1879-ben már lehet, hogy volt menetrendszerinti személyhajózás Újpest felé (bár a kikötő pontos helye még érdekes lehet - Népsziget, de azon belül?).

Viszont a bájos képregész dramaturgiai bakija, hogy ha a vonat elment, miért nem lóvasúttal mentek? Az tényleg oda vitte volna őket, ráadásul a Nyugati pályaudvartól - ahonnan a vonat indult volna - közelebb volt a lóvasút vonala, mint bármelyik hajóállomás.

Mindenesetre jó kis sztori (bárgyú, de ma visszapillantva már érdekes)

zsuzsa.frisnyak 2014.06.01. 15:03:04

@Palotabarát: A lóvasúti opció elmaradását én sem értem. Ami pedig a kikötőt illeti, van egy listám az 1902-es dunai DGT hajóállomásokról. Ebben Újpest úgy szerepel: "Újpest (Káposztásmegyer)".

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.06.06. 09:17:38

@zsuzsa.frisnyak: Hát, csak nem találtam meg azt a személyhajózási cikksorozatot, lehet, hogy csak képzelődtem - vagy másutt jelent meg. Az biztos, hogy a Megyeri rév már nagyon régóta működik (a honfoglalók is átkelőnek használták), 1866-ban pedig nagyon valószínű, hogy menetrend szerinti átkelőhajóknak volt ott kikötőjük. De a történet utazói nem sokra mentek volna, ha kihajókáznak a Megyeri Csárdához, mert onnan a Rákospalotára jutás igencsak bajos lett volna akkoriban (ráadásul csak átkelőhajókról szól a történet, nem vonali hajóról).

Bonyolítja a helyzetet, hogy Újpest alapítása előtt az egész környéket Káposztásmegyer-pusztának hívták, tehát a mai Káposztásmegyer megnevezés (ami zömmel a lakótelepet jelöli), 1840 előtt az egész mai Újpest területére is érvényes volt (pl. a viszonylag ismert Káposztásmegyeri vízmű ma Megyer városrészben található). Még egy csavar, hogy mindez Rákospalotához tartozott. Az 1902-es adat, amit említesz, már ellentmondásosabb, mivel Káposztásmegyer még Rákospalotához tartozott, Újpest azonban már önálló település volt, így az Újpest (Káposztásmegyer) tulajdonképpen bármit jelenthet, olyan, mintha azt írták volna, hogy "Újpest (Rákospalota)".

Mindegy, ha egyszer rábukkanok erre az adatra, majd utólag idebiggyesztem. Mindenesetre érdekes volt agyalni rajta, köszönöm :)

zsuzsa.frisnyak 2014.06.06. 11:56:11

@Palotabarát: Hmm. Újpestnek két kikötője is lehetett, egyik a hosszújáratú hajózásé. Ez a kikötő nem lehetett másutt csakis a főmeder partján. Viszont egy Pest-Újpest közötti csavargőzös vígan bemehetett a téli kikötő területére.

bloggerman77 2014.06.06. 22:21:58

@Palotabarát:

A Népszigeten ne keress újpesti hajóállomást, mert az 1949-ig Pest ill. 1873-tól Budapest része volt. Csak az 1950-es új közigazgatási beosztás óta Újpest része a vasúti töltéstől északra fekvő szigetcsúcs.

bloggerman77 2014.06.06. 22:35:41

Az nem lehet, hogy esetünkben a "vasút" a lóvasút? És "Rákospalota" az Szent István-hegy? Mert így volna is értelme. Lekésik Széna térről induló lóvasutat, ehelyett kimennek a hajóhoz, hogy a Duna parthoz közel fekvő Szent István-hegyre menjenek ki.

zsuzsa.frisnyak 2014.06.09. 17:29:23

@bloggerman77: Ez a variáció teljesen kizárt. A Széna téren nem volt a lóvasútnak fedett csarnoka.

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.06.23. 10:21:00

@zsuzsa.frisnyak: Meglett a cikk, sőt, több is, a fent említett folyóirat 2006/3., ill. 2005/2. számaiban ( www.ujpest.hu/galeria/intezmenyek/helytorteneti_ertesito/uhe-200603.pdf www.ujpest.hu/galeria/intezmenyek/helytorteneti_ertesito/uhe-200502.pdf ).

Kiderült, hogy a kikötő a Népsziget és az angyalföldi, illetve az újpesti Duna-part közé esett, elsősorban a későbbi északi vasúti összekötő híd déli oldalára. Ezen a szakaszon valószínűleg több kikötő is létesült, ill. egyetlen nagy, hosszú rakodópart nyúlt el itt a későbbi Angyalföld és Újpest Dunapartján (melynek valószínűleg több pontján is képesek voltak a hajók kikötni rakodási célból). Hogy ezen belül a személyhajók pontosan hol kötöttek ki 1879-ben, végül nem sikerült rájönnöm, de a lényeg, hogy nem csak a Megyeri Csárdánál volt kikötő, hanem lejjebb is.

Hát köszönöm az elgondolkodtató posztot :)

zsuzsa.frisnyak 2014.06.24. 18:52:02

@Palotabarát: Én köszönöm a kiegészítést!
süti beállítások módosítása