Az 1860-as évek közepén járunk. A magyar fővárosban két vasútállomás működik, az egyik a mai Nyugati helyén álló Pest indóház, a másik pedig a déli vasúti. A két állomás között nincs vasúti összeköttetés. A vasúton Pestre érkező gabonát fuvarszekerekre kell rakodni, majd a fizetős Lánchídon és a fizetős Alagúton átszállítva, a budai indóházban ismételten be kell vagonírozni. A magyar gabona és az őrlemények versenyképességét a Pest-budai szállítási mizéria rontja.
Mi a megoldás? Építeni kell a Dunán egy a két pályaudvart összekötő vasúti hidat. A kérdés csak az, hol álljon az új híd? És elkezdődött az ötletelés...
Az egyik javaslat a még nem létező Margit híd helyére képzelte az összekötő vasúti hidat. A terv nagy léptékben gondolkodott, mert nemcsak hídról, hanem rakodóházakról és vonatfogadó csarnokok építéséről is szólt. Ezeknek a beruházásoknak az lett volna az értelme, hogy az új létesítmény képes legyen a vízi úton érkező árucikkeket is továbbítani. (Néhány évtized múlva ezt a funkciót - a vasúti és vízi szállítási út összekapcsolását - a Duna-parti teherpályaudvar fogja megoldani.)
A bemutatott látványterven a Rózsadomb tetejéről, a Gül Baba türbéje körüli szőlőskertek irányából pillantunk a megálmodott vasúti hídra és a Duna-parti pályaudvarra. De merre vezettek volna a sínek? Erről szól a következő kép.
A pesti és budai pályaudvarokat összekötő pálya tervezett útiránya 1865-ben
Az összekötő vasútvonal a mai Dózsa György úti felüljáró környékén ágazik ki a Pesti indóházba (Nyugati) tartó vasútvonalból, majd a Lipótváros ipartelepeit és a Dunát átszelve átjut Budára. Itt a vasúti pálya a Rózsadomb lankásabb lejtőire felfutva délnek fordul és a Széll Kálmán teret a Városmajor felől megkerülve jut be a Déli vasút budai állomásába.
Ez a terv irtóztatóan sokba került volna, nemcsak a megépítés, hanem a kisajátítás költségei miatt is. A városnak új, takarékosabb ötletre volt szüksége. A következő javaslat az volt, hogy az összekötő vasúti hidat építsük a mai Gellért tér közelébe. De erről majd máskor.
Itt a vége, fuss el véle.