Az alábbi metszetet ajánlom figyelmetekbe.
A kép a Pest és Vác közötti vasútvonal megnyitását ábrázolja 1846-ban. Az ünnepség fő meghívottja és a vasút megnyitója József nádor volt. Balra, a pesti indóház előtt ott áll az a szerelvény, amelyik elsőként fogja megtenni az utat a meghívott vendégekkel. Az épület bejáratát drapériával díszítették és fellobogózták.
Az ábrázolás az indóház nyugati oldalát mutatja. Az előterében álló nézelődők a Váci út vonalától némileg beljebb, körülbelül ott gyülekeznek, ahol manapság a Nyugati pályaudvar melletti autóbuszmegállók vannak. Az is jól látszik, hogy jelentős, de még befejezetlennek tűnő terepmunka előzte meg az építést, a vasútállomás ugyanis néhány méterrel magasabban fekszik. Mos pedig nézzük meg közelebbről az ábrázolás jobb oldalát.
Vajon mi lehetett a funkciója a fából ácsolt, lábakon álló és hordozhatónak tűnő bódészerű akármiknek? Hasonlót még nem láttam sohasem. Akinek van ötlete, írja meg.
Kiegészítés szeptember 22-én.
Váratlanul rájöttem - na nem a bódészerű akármik funkciójára - hanem arra, miért fekszik az indóház néhány méterrel magasabban a környezetétől, minek kellett ez a jelentős földmunka... Hát ez nem más, mint árvízi töltés! Az indóház Duna felőli oldala ugyanis kívül esik a Tüköry védgáton. A Tüköry védgát észak felől védte Pestet, vonala kb. a mai Szent István körúttal esett egybe.