A parkolási stressz viszonylag új jelenség a magyarországi közlekedés történetében.
Budapesten parkolási gondok legelőször az 1970-es évek elején a belváros frekventált csomópontjaiban keletkeztek. Hogyan próbálták a belvárosban a parkolást szabályozni? Rövid emlékeztető következik.
Hivatalos doksiban először 1971-ben fogalmazták meg, hogy a „feltétlen szükséges mértékben” parkolási korlátozásokat is be kell vezetni Budapesten, „lehetőség szerint a városi funkcionális területi egységek megbontása nélkül”.
Fizető parkolók az 1970-es évek közepén. A különböző parkolási tarifákat 1974-ben vezették be. 1982-ben a belvárosra nehezedő forgalom csökkentése céljából a közterületi parkolóhelyeket 40%-al csökkentették (2200 parkolóhely). Három díjkategóriát vezettek be. A belvárosi lakosok parkolási engedélyt válthattak ki 16–18 illetve 8–10 óra közötti időszakra (szombaton egész napra). Ennek birtokában a parkolóórákkal el nem látott helyeken díjmentesen várakozhattak.
1984-re a parkolási rend tarthatatlanná vált. Az illetékesek radikális korlátozásokkal járó parkolási szabályzatot dolgoznak ki. A program 1986-ra készül el és kísérletképp azonnal bevezették. A parkolási tarifa 20 Ft/óra volt. Ez az összeg 2010-es árszinten 378 forintnak felel meg. Az új parkolási rend értelmében a helyben lakóknak is fizetniük kellett a parkolásért, de éves szinten mintegy 37%-os kedvezményt kaptak. A belvárosi közintézményeknek gépkocsijai évi 58 ezer Ft (mai áron 1 millió 95 ezer Ft) költséggel jelzőtáblával kijelölt parkolóhelyet igényelhettek. Ezek az összegek nem a kerület, hanem a főváros kasszájába kerültek.
Az 1986-ban bevezetett rendet 1988-ban megváltoztatták Kiderült, hogy a belvárosi lakosságot sújtó szigorúság ellenére (nincs egész napos ingyenes parkolás a helyben lakóknak) tartósan 350 nappali parkolóhely hiányzik az V. kerületben.
Az új parkolás rend a behajtási engedélyekre épült. A Duna utca, József Attila utca, Kiskörút, Kossuth Lajos utca és Szabadsajtó út által határolt övezetbe csak engedéllyel lehetett behajtani. A behajtási engedély a helyben lakók számára ingyenes és időkorlátozás nélküli lett. Az új parkolási övezet kialakítása a fővárosnak 18,8 millió forintjába (mai áron 307 millió Ft) került.
A rendszerváltáskor úgy tűnt, a forgalomkorlátozással együtt a parkolás helyzete nagyjából tartható lesz a belvárosban. Még 1987-ben felmérték, hová lehet parkolóházakat építeni. Ennek nyomán 16 olyan területet jelöltek ki, ahol a térszín alatti megoldással 1100 parkolóhelyet lehet kialakítani. Elkészült az V. kerület parkolóház építési programja is.
A magyarországi automobilizmus elmúlt 20 évét a parkolási gondok súlyosbodásával, a fizető övezetek szétterjedésével, a forgalomcsillapítási intézkedések ideiglenes sikerével jellemezhetjük.
(A bemutatott fényképek a Fortepanról származnak. Köszönet érte.)