HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (48) 1880-as évek (22) 1890-es évek (41) 1900-as évek (29) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (89) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (24) telefon (5) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (1) térszerkezet (1) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (69) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (3) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Az MTA élete 150 éve

2019.02.19. 21:45 zsuzsa.frisnyak

szechenyi_akademia_deak.jpg

 

A most bemutatott képek az MTA székházáról 1865-1866-ban készültek. Egy nemzet büszkeségét láthatjátok.

Szólj hozzá!

Címkék: könyvtár Széchenyi István Arany János 1860-as évek MTA székháza Deák Ferenc

Kábelfektetés Tihany és Szántód között. Bivalykaland, 1913

2019.02.14. 21:30 zsuzsa.frisnyak

 

Nagyszerű történet, pocsék képekkel. Bocs!

 

Képzeljétek el az alábbi szituációt. A 20. század elején lassan, de biztosan növekedni kezd a balatoni idegenforgalom. A városokból érkező fürdővendégek kényelemre és modern szolgáltatásokra vágynak. Kulturált nyaralóhelyeket, tiszta szállodákat, kiszámítható vasúti közlekedést, bérkocsikat, cukrászdákat, cigányzenés esti szórakozóhelyeket igényelnek. Balatoni bort, halászlevet, és persze rántott fogast akarnak.

A balatoni fürdőtelepeknek - ha pénzt akarnak csinálni - alkalmazkodniuk kell az új igényekhez. Ez az a pont, ahol a polgárosodó életminőség jelei már nemcsak Balatonfüreden, Keszthelyen vagy Siófokon, de a kisebb településeken is megjelennek. Ennek a folyamatnak az egyik állomását jelenti a nyaralótelepek és községek  elektromos áramellátása. Erről szól ez a sztori.

1913-ben járunk. Aszófőn egy áramfejlesztő telepet létesít a Hazai Villamossági Rt. Az a cél, hogy az áramfejlesztő telep ellássa a Balaton északi és déli partjának településeit. A két part közötti összeköttetést egy vízalatti kábel lefektetésével oldották meg. Ezt a munkát a pozsonyi kábelgyár végezte el.

Most pedig jöjjenek a képek.

aszofo_aramtelep.jpg

Az aszófői áramtelep az észak-balatoni vasút mellé települt

6 komment

Címkék: technikai kultúra villamosítás Balaton Tihany Szántód

Dunavíz a Déli pályaudvaron

2019.02.12. 10:04 zsuzsa.frisnyak

 

A 19. században a Déli pályaudvar fűtőházának vízellátását a Duna biztosította. Ne arra gondoljatok, hogy a pályaudvar rácsatlakozott az ívóvízhálózatra. A víz egy önálló csővezetéken át érkezett. A Déli Vasútnak két dunai szivattyúháza működött. A régebbi szivattyú a Fő utca 5. sz. alatti épületben üzemelt. Az újabbik a Margit rakpart 3. szám alatt. A Fő utcai szivattyúházból a vizet egy az alagúton át lefektetett vezetékbe pumpálták.

kemenyek_lanchid_mellett1876korul.jpg

Ezen a fortepanos képen két Lánchíd melletti kéményt látunk. A magasabbik  a Fő utca 3. szám alatti budai vízhajtó gép- és bérházhoz tartozott. Az alacsonyabbik kémény pedig a Déli pályaudvar szivattyúháza  (Fő utca 5.) Nem nehéz elképzelni, milyenné tette a működő gőzgépek zaja, a kéményekből kiáramló füst és korom ezt a környéket. Mondanom sem kell, hogy gőzgépek mellett lakások is voltak az épületekben. 

6 komment

Címkék: vízgazdálkodás vasúttörténet Duna 1860-as évek vízügyek Déli pályaudvar

Téli vonatozás. Úti kalandok a régmúltból

2019.01.12. 19:27 zsuzsa.frisnyak

 

A magyarországi vasutak téli működéséről szóló adatok az 1870-es évek elejétől szaporodnak meg. Nemcsak a magyar államigazgatás új hatóságai aktivizálták magukat (beleszólva a téli közlekedésbe), hanem már működik a MÁV, egyre jobban terjednek a vasutak. 

A téli közlekedés ez idő tájt kevésbé technikai, jóval inkább szervezési kérdés volt. A forgalom fenntartásának érdekében nagy szerepe volt a múltbéli tapasztalatoknak és a jelenbéli megfigyeléseknek. Érdekes módon ezeket a megfigyeléseket írásban is rögzítették: mely szakaszon keletkeztek a hófúvások, mely szerelvények mekkora és milyen típusú hóban tudnak haladni. Ezekből tudjuk, hogy egy csökkentett terheléssel haladó vonat egy sínfej feletti 20–30 cm-es hófúváson még könnyedén áthaladt. Ezzel szemben a 40–50 cm magas, összetömörödött, és megfagyott hóbuckákat egy gőzmozdony csak akkor tudta átszelni, ha nem vontatott szerelvényt. A még ennél is magasabb, szélcsendes helyeken összetömörődő hóakadályokkal egy gőzmozdony önmagában már nem tudott megbírkózni. A hófúvások miatt keletkező nagy akadályokhoz elengedhetetlen volt a hóeke, vagy hóhányó és az emberi élőmunka.

A vasúti hóeltakarítás históriája a hólapátolástól hamar eljutott a nagyobb teljesítményű eszközök használatáig. A hóekék használatáról már 1851-ben született rendelkezés (tilos azokat személyszállító vonatok elé kötni). A hóeke egy fagerendákból ácsolt, vaslemezekkel fedett ék alakú homlokfallal rendelkező szerkezet volt.

hoeke_resize_1.jpg

5 komment

Címkék: időjárás vasúttörténet Nyíregyháza 1870-es évek

Ismeretlen légifelvétel Budapestről

2019.01.04. 17:46 zsuzsa.frisnyak

 

A most bemutatott fotó a közelmúltban került elő, így elsőként kerül közlésre. A felvételen a Wesselényi és Izabella utcák környezét látjuk, balra az Almássy térrel, középen az egykori Magyar Színház épületével. A felvételt Král Sándor tüzérfőhadnagy készítette a Turul léghajó (=léggömb) kosarából. A felvétel pontos idejét nem sikerült meghatároznom, annyi azonban bizonyos, hogy 1903 után készült.

 

wesselenyiutca_legifoto_resize.jpg

Számomra a legszembetűnőbb, milyen üresek az utcák. Nemcsak a járművek, de még a gyalogosok sem töltik be a közterületeket. Mindez ma így néz ki:

29 komment

Címkék: repülés légifotó közlekedéstörténet Budapest Hatvan 1900-as évek

Hogyan viselkedjünk a nagyurakkal?

2018.04.16. 20:06 zsuzsa.frisnyak

Kezembe került egy illemkönyv 1872-ből. Ha találkozol egy előkelőséggel, az alábbiakat célszerű betartani:

  •  Kerülj minden bizalmaskodást, a „kis szabadságot, vagy kényelmet”.
  • Öltözeted ne legyen pompásabb mint az előkelőé.
  • Az arckifejezésedből, mozdulataidból a tisztelet áradjon.
  • Előkelőkkel feleselni illetlen.
  • Rájuk csak figyelni és kevés szóval válaszolni szabad.
  • Úgy kell bánni velük, mint egy pártfogóval, ki téged kegyeivel elhalmoz.
  • Némelykor némi búskomorság látszata ömlik el az előkelőn, ezt hogy észrevettük, mutatni a legnagyobb illetlenég volna.”
  • Viselkedj komolyan.

urak_szolgak1848.jpg

 

A poén mindebben az, sikerült megfigyelnem  egy ilyen jelenetet élőben. A nyolc jó tanácsból hét bizonyosan megvalósult, egyedül a  búskomorságot, illetve a "búskomorság látszatát" nem sikerült felfedeznem.

Itt a vége, fuss el véle.

 

 

5 komment

Címkék: életmód 1870-es évek

Pillanatképek a Mátravidéki Erőmű történetéből

2018.03.22. 15:26 zsuzsa.frisnyak

A Mátravidéki Erőmű megépítését a budapesti fogyasztók növekvő villamosenergia igénye tette szükségessé.

Az erőmű kivitelezése 1940-ben kezdődött el. A Budapestet és a lőrinci erőművet összekötő távvezeték megépítésére három cég kapott megbízást. Szerencsés módon, a 60 km hosszú mátra távvezeték megépítéséről a fortepan több fotót is őriz. Ezek közül a képek közül mutatok be néhányat. A távvezeték megépítésében a Siemens magyarországi vállalata is részt vett, a cég a Budapesttől Gödöllőig tartó szakaszt építette meg. A Siemens  építésvezetőségének központja Gödöllőn volt.

fortepan_72138_resize.jpg

A gödöllői szakasz építésvezetősége

 

3 komment

Címkék: villamosítás Siemens Gödöllő 1940-es évek Máriabesnyő energiatörténet

Az uszítás kitalálói. Humor, 1946

2018.01.26. 12:06 zsuzsa.frisnyak

 

Az alábbi karikatúra 1946-ban jelent meg az egyik élclapban. A rajz mondandóját felesleges magyaráznom, az uszítás kitervelésének a folyamatát mutatja. Van azonban két apró mozzanat, amely feltűnő. A karikaturista nem nevezi meg, melyik pártra gondol, ezt az olvasók fantáziájára bízza. Mindezen felül a boldogan szivarozó, cseppet sem aggodalmaskodó, lelkiismeret nélküli kövér pártfőnök és a nyápic, fontoskodó titkár képi ellentéte azt is sugalmazza, a hatalom igazi birtokosait az 1946-os év szűkös ellátása, az élelmiszerhiány, és az irgalmatlan infláció nem érinti. A lényeg helyett a hatalom az uszítással foglalkozik.

dscn4831_partkozpont_propaganda.jpg

17 komment

Címkék: karikatúra politikai propaganda 1950-es évek

Elkészült Magyarország vasúttörténeti alaptérképe

2018.01.17. 11:53 zsuzsa.frisnyak

Jó hírem van.

Munkahelyemen, az MTA BTK Történettudományi Intézetében egy nagy térinformatikai projekt keretében (bővebben: http://www.gistory.hu/g/hu/gistory/otka ) elkészült Magyarország vasúttörténeti alaptérképe. A térképet profi geográfusok rajzolták meg, az adatstruktúra kitalálása és felépítése pedig az én feladatom volt.

alapterkep.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: térképészet vasúttörténet kutatási eredmény

Ahová a király is gyalog jár. Árnyékszékek a vonatokon

2018.01.10. 16:53 zsuzsa.frisnyak

 

A vonatokon lévő árnyékszékek szagos históriájában nincsenek nagy események. A vasúttörténet első évtizedeiben a személyszállító kocsikba nem építettek be illemhelyet. Az utasok a poggyász- vagy kalauzkocsikban elhelyezett, kívülről megközelítető árnyékszéket használhatták, természetesen akkor, ha a vonat állt. Könnyű elképzelni, milyen kényelmetlen lehetett a pályára hulló végtermékek nyilvánossága, és milyen nagy az egészségügyi kockázata. Természetesen a vonatkísérő személyzet is ezeket az árnyékszékeket használta, azzal a különbséggel, hogy a kocsik oldaljárdáihoz hozzászokott vasutasok az illemhelyet menet közben is meg tudták közelíteni, ha a szükség úgy hozta.

 

 

 kalauzkocsi_arnyekszekkel_resize.jpg

12 komment

Címkék: vasúttörténet 1880-as évek 1870-es évek