A Keleti pályaudvar történetének első harminc évében az utazók egyszerűen megkérdezték a kapustól: melyik vágányra érkezik, vagy honnét indul az őket érdeklő szerelvény. A Keleti utasforgalmának emelkedésével ez a szóbeliség egyre tarthatatlanná vált. Milyen ütemben nehezedett az utastájékoztatással megbízott kapusok munkája? Vessetek egy pillantást a grafikonra, szerintem mindent elárul.
A Keleti pályaudvaron vonatra szálló utasok száma 1892-1910 között
A Keleti pályaudvar első elektromos utastájékoztató rendszerét 1911-ben szerelték fel. A berendezéseket a Siemens-Halske cég szállította.
Utasinformáció a Keletiben. Elektromos jelző az érkezési oldalon
Ugyanez közelebbről
A csarnokba elhelyezett jelzőberendezés az infót egy jeladótól kapta. A jeladót a Keleti váltótornyában lévő forgalmi szolgálattevő kezelte.
A jeladón a középső nagy tárcsán állította be a forgalmista, melyik irányból érkezik a vonat. A számok egy-egy útiránynak feleltek meg. Hogy melyik szám, melyik útirányhoz tartozott, azt nem tudom. A jobb alsó gombbal lehetett beállítani a vonat nemét és azt, melyik vágányra fut be a szerelvény.
Itt a vége, fuss el véle.