HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Hogyan navigáltak az autósok egykoron?

2015.10.22. 06:32 zsuzsa.frisnyak

 

Micsoda kérdés! - gondolhatjátok - természetesen térképpel. Igen ám, de az automobilizmus hőskorában, az első világháború előtti évtizedekben kevés személyautó volt hazánkban. Következésképp az autós kirándulások elmaradhatatlan kellékei (autós térképek, autósok útikönyvei, benzinkutak, szerelők stb.) is ritkaságnak számítottak.

1908-tól kezdve évről-évre megrendezték Európában a Henrik herceg túrautat. Henrik porosz királyi herceg nagy automobilista volt, tőle származott az ötlet.  1909-ben már Magyarországot is érintette ez a megbízhatósági verseny. Ennek az 1500 km-es túraútnak a Budapest-Bécs közötti szakaszáról sikerült megszereznem a navigációs térképet. A hat lapból álló, leporellószerűen összehajtogatott térkép adatai autós terepbejáráson alapulnak.

Most pedig jöjjön az útvonal. Úgy logikus, ha a térképlapokat visszafelé, Bécstől Budapest irányában közlöm, így folyamatában lehet látni az útvonalat.  A valóságban az autósok Budapestről indultak.

Jobbra a besatírozott sáv az út emelkedését mutatja.

De jöjjön a lényeg.

06_9.jpg

05_11.jpg

04_8.jpg

03_8.jpg

02_10.jpg

01_12.jpg

 

19 komment

Címkék: autóhasználat 1900-as évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr428011087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2015.10.22. 08:42:32

1908-ban milyen burkolata lehetett ennek az útnak? És hol vehettek üzemanyagot? Patikában?

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2015.10.22. 14:20:28

Uhh, de szuper, pont holnap autókázunk ki Bécsbe :) Ha nem lesz reggel köd, akkor rászánom az időt és M1 helyett végigmegyek ezen a szakaszon

Előrelátó, hogy figyelembe veszik a domborzati viszonyokat (néhány LE-s gépeknél fontos), 2015-ben a Waze sokszor simán át akar vágni a hegyen, mert rövidebb néhány kilométerrel az út, mint sík/laposabb terepen.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2015.10.22. 14:41:11

@Palotabarát: például Tőle, Győrből:

hu.wikipedia.org/wiki/Alexy_G%C3%A9za

Oldalt a itinerből ki lehet olvasni a hasznos információkat, ha figyelmesen böngészed, akkor szálláslehetőségeket is javasol.

Ha tippelhetek, az utak "makadám" rendszerűek lehettek, (hengerelt zúzott-kő) vagy sima döngölt út (földút). Városokban sem volt jellemző az aszfalt vagy a macskakő.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2015.10.22. 15:31:16

Érdekes lehet néhány (pontosabban ha jó emlékszem, kettő) kép magáról erről a Henrik herceg útról?

tuticsajok · http://tutipartner.blog.hu/ 2015.10.22. 16:23:03

Jó túra lehetett, ahogy nézem Magyarországon csak Győrben volt benzin.

Ronald 2015.10.22. 16:23:58

@Palotabarát:

Hol vehettek üzemanyagot?
Hát Taszi bácsinál, Budafokon :-)))

Nála, ni: www.blikk.hu/blikk_aktualis/vilaghiru-lett-a-budafoki-benzinkut-2010785
.

pnegyesi 2015.10.22. 16:43:35

@Deak Tamas: IGEEEN :)

magyarjarmu.hu

Érdekes módon most adtam le egy cikket a Veterán Autó és Motornak, amely a hazai autósport kezdeteiről szól. Hamarosan megjelenik.

pytty 2015.10.22. 16:52:11

@gergo: Igen, zúzottköves volt, egy pár 100 m megmaradt a Kopár-csárdánál az Alagút felett mert ott nyomvonalkorrekció volt, kiiktattak egy felüljárót az alagút előtt

Sepernedző Kovászki 2015.10.22. 19:51:46

egy kis bökkenő: hol a bukkanó?

marczy 2015.10.22. 19:55:23

Bakker, ez kb. a korabeli Google útvonaltervező, mekkora lenne, ha ilyen betűtípussal meg térképfelépítéssel tudnám kinyomtatni a cuccot a Google Mapsszel...

apro_marosan_petergabor 2015.10.22. 20:01:20

Szóval, azért mert száz éve volt nem kell leírni azt a kort.
Miután kevésbé kényeztette el őket a technika, az emberek még leleményesebbek voltak.
Olvassátok el a Pekingtől Párizsig automobilon (1900-as évek, rengeteg fényképpel, szép kiadvány) című könyvet. 6 autó megteszi az utat, de milyen körülmények, mennyi kaland, micsoda találékonyság mellett. A tönkrement kerék helyett Oroszországban, a sztyeppe mellett egy helyi bognár! farag kia Itala herceg Fiatjának egy hasonló, küllős kereket, s azzal mennek tovább (a Fiat bődületesen erős - 40 le - motorral rendelkezik, néha 90-el megy...)

Tiszteltetem Brüsszelet 2015.10.23. 00:07:14

@gergo: A nyomvonal a mi környékünkön nem egyezik a mai főutak nyomvonalával, úgyh. ezt a túrát már nem lehet végignyomni...

poszt: 100 éve már majdnem volt T-ford(1916), ami már teljesen megbízható kocsi volt, és nem volt megfizethetetlen, persze olcsó sem.

1890-1916ban viszont még csak a dúsgazdagok autóztak, és ők is csak sportból, nem azért mert így könnyebb v. gyorsabb volt közlekedni.

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2015.10.23. 10:54:29

@gergo: Kösz. Azt hittem a térképen jelölik ezeket (burkolat, üzemanyag-vételezési lehetőség). Fura, hogy csak olyan elnagyolt jelzések vannak, mint "kanyarulat", vasúti átjáró stb.

És egy kereszteződés mitől lehetett veszélyes 1908-ban? :)

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2015.10.23. 10:55:26

@gergo: Taszi bácsiról olvastam már, klassz története van, de az ha jól emlékszem későbbi, talán '30-as évekbeli.

innovation 2015.10.25. 06:48:28

@Deak Tamas: zseniálisak az újságczikkek, köszönjük!