Az 19. századi sajtó az esküvőket egy olyan magánügyként kezelte, melynek néhány részlete - kik voltak a vendégek (azaz milyen az ifjú pár kapcsolati hálója), vagy például mit viselt a menyasszony (azaz mi a divat) - az olvasóközönség egy részét is érdekelheti. Természetesen a hírek hangnemét és terjedelmét az érintettek társadalmi pozíciója szabta meg. A Habsburg ház tagjainak esküvőjéről például hivatalos stílusban és hivatalos képi panelek alkalmazásával tudósítottak. A hivatalos képi panelek: az ifjú pár arcképe, és az örömszülők arcképe.
Egy hivatalos képi panel: a belga királyi pár portréja, 1881
Ezek az portrék kiegészülhettek még egy-egy kevésbé statikus képpel - például amikor Rudolf trónörökös menyasszonya, Stefánia belga királyi főhercegnő megérkezik Bécsbe, vagy például a két uralkodó pár találkozása. Úgy érzem felesleges ezt tovább ragoznom, nyilván érzitek miről van szó. A trónörökös házassága közügy volt, és a sajtó így is kezelte.
Ferenc Ferdinánd esküvőjéről (1900) azonban már másfajta képek jelentek meg. A dölyfös trónörökös rangon aluli házassága, élete végéig nem feledett emiatti megaláztatásai, családtagjainak távolmaradása az esküvői sajtóillusztrációkban is tükröződnek. Ferenc Ferdinánd esküvője olyan közügy volt, melyet a sajtó inkább magánügyként tálalt. Az esemény egyáltalán nem kapta meg azt a sajtófigyelmet, mely a Monarchia leendő uralkodójának járt volta.
Az egyik újság például Ferenc Ferdinánd esküvője napján azt a fentebbi képet közölte, melyen a trónörökös Ferenc József előtt ünnepélyesen lemond leendő gyerekeinek trónörökléshez fűződő jogáról. Tehát a lap szerkesztői az esküvői ünnep pillanata helyett a politikai aktust (és egyúttal a trónörökös megaláztatását) helyezték a középpontba. Úgy gondolom, ez a szerkesztői gyakorlat egy alapvetően korszerű nézőpontot testesített meg, mert a cselekvések politikai következményeire fókuszált.
A társasági lapokat mindez persze jó alaposan összezavarta, ezért Ferenc Ferdinánd esküvőjéről meglehetősen langyosan számoltak be. A fenti képen a trónörököst és feleségét nem a Habsburg család, hanem koszorúslányok és barátok körében látjuk. Privát a jelenet, jó alaposan.
És most ugorjunk egy nagyot. Eddig a királyi esküvőkről volt szó. Most pedig vessünk egy képet (vagy inkább néhányat) a társadalmi hierarchia és a sajtótermékek másik végére. Hogyan ábrázolta az esküvőket a bulvársajtó, kik voltak azok, akiknek az esküvője felkeltette a bulvársajtó figyelmét?
Sajnálatos módon a magyar bulvársajtó a 19. század végén még nem volt olyan állapotban (nincs celebkultusz, a népesség alapvetően hagyománytisztelő, és persze kevés a zsozsó az újságcsinálásban), hogy ontotta volna az ütős esküvői képeket, ezért kénytelen vagyok francia képes példákat felhozni. A tőkeerősebb francia bulvársajtó figyelmét kevésbé a társadalmi rang, vagy a hírnév, sokkal inkább az esküvők extrém helyzetei, a hagyományos esküvői rituálék felrúgása keltette fel. Milyen extrém helyzetek adódtak? Nos, ebből következzék egy összeállítás.
Esküvő az oroszlánketrecben
Magyarok esküvője farkastámadással 1894-ben
Esküvő görkorcsolyával, egy bevállalós - bár ingatag lábon álló - örömanyával
Itt a vége, fuss el véle.