HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Túrázás a Magas-Tátrában anno

2013.03.21. 11:32 zsuzsa.frisnyak

A 19. században a Magas-Tátrában túrázni kifejezetten drága mulatság volt. Kevésbé a szállodai árak, sokkal inkább a közlekedés és a túravezetés árai voltak szokatlanul magasak.

magastatra_latvanya_popradfelol.jpg

A Magas-Tátrába a legcélszerűbben a vonattal és bérkocsival lehetett eljutni. A vonatról a Kassa-Oderbergi Vasút poprádfelkai állomásán kellett leszállni. Innét egy bérkocsi (persze a pesti árak többszöröséért) kb. 90 perc alatt elvitte az utazót Tátrafüredre. Azért Tátrafüredre, mert a csorba-tói fogaskerekű és a tátrai villamos megnyitása előtti időben a magas hegység túraútvonalaihoz legközelebbi kiinduló pont Tátrafüred volt. A túrázók tehát Tátrafüreden megszálltak. Másnap innét lehetett továbbindulni.

dunajec_partja_koronahegy_divald_kocsija.jpg

A kirándulók  előtt három lehetőség volt. Bérkocsit bérelnek egész napra és a hegység kocsival járható részére kirándulnak. Egy bérkocsi Tátrafüred és a Csorba tó között oda-vissza 11 forintba került. De mennyi is volt az a 11 forint? Nos, ezért az összegért kb. 40 liter pálinkát, vagy 18 kilogramm marhahúst  lehetett vásárolni. Teafűben mérve kb. két kilogramm árának felelt meg.

A második lehetőség egy hátasló bérlése (3 forint) és egy lovász megfizetése volt. A harmadik opció az igazi gyalogtúra.

nagytarpatakivizeses.jpg

És ez az a pillanat, amikor a tátrai túravezetőkről kell szólni.  A kirándulóknak jól felfogott érdekük volt, hogy túravezetőt fogadjak fel. Miért is? Mert, nem voltak jelzett turistautak, nem voltak precíz térképek, és nem voltak menedékházak sem. Sőt, a gyalogtúrázás kultúrája sem volt olyan erős,  mint amilyenné a 20. században formálódott. 

Az első vizsgázott, azaz szakképzett túravezetők 1882-ben álltak munkába. Ebben az évben tizenöt Szepes megyei parasztlegény sikeresen elvégzett egy tanfolyamot. A vadiúj túravezetők igazolványt kaptak, öltözetünkön pedig egy "hegyi kalauz" feliratú jelvényt viseltek. 

nagytarpataki_tuzeloko.jpg

A legnehezebbnek tartott csúcsokra a turisták egyedül nem, csakis vizsgázott túravezetővel és egy hordárral mászhattak fel. A vizsgázott túravezetők igyekeztek megakadályozni, hogy a kirándulók "értelmetlen suhancokat" fogadjanak fel vezetőül.

piheno_lengyelnyereg_uzsonnaskosar.jpg

A túravezetők honoráriuma igen szép pénz volt akkoriban, a mezőgazdasági napszám többszörösét lehetett megkeresni vele. Napi díjuk két forint volt, de például a Lomnici csúcsra 3 forintért vitték fel az utazókat. Persze a hordároknak is fizetni kellett napi egy forintot. Sőt, a kirándulóknak kellett biztosítaniuk a vezető és a hordár élelmét is, ami szalonnából, kenyérből és pálinkából (!) állt.  (A pálinkát, mint járandóságot nem igazán értem. Őseinkben nem működött a veszélyérzet? Bepálinkázott hegyi vezetőkkel a Magas-Tátrában? Hogyan képzelhették ezt?)

mitlgrad_tarpatakivolgyfelol.jpg

Egy szónak is száz a vége, a rövid nyári szezonban a vizsgázott hegyi túravezetők igen jól kerestek. A jó pénzkereset persze túravezetésre csábította a vizsga nélküli - olvasni és írni sem tudó - de a hegyeket jól ismerő helybéli legényeket is. A konkurenciaharc enyhítésére, és a vizsga nélküliek működésének ellenőrzésére Szepes megye azt találta ki, legyenek ők a másodrendű hegyi kalauzok. Ettől kezdve a vizsga nélküli vezetők is viselhették a vizsgázottak jelvényét, de a legveszélyesebb csúcsokra kirándulókat nem vihettek fel. Ez a vizsgázott túravezetők kiváltsága maradt.

Itt a vége, fuss el véle.

9 komment

Címkék: turizmus hegymászás Magas-Tátra 1880-as évek 1870-es évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr825150008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.22. 11:57:46

szóval extrém sport volt?

Az extrém sportok ma se a legolcsóbb kikapcsolódások közé tartoznak, nem?

zsuzsa.frisnyak 2013.03.22. 22:34:03

@doggfather: Inkább exkluzívnak, mintsem extrémnek nevezném.

Frisnyák Zs. 2013.03.23. 22:48:32

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Igen, gyalog.
A tátrai trolibusz jóval későbbi fejlemény. Meglepett, hogy ismered, abszolúte nem szokványos tudás. A pdf-t köszönöm.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.03.24. 00:04:54

@Frisnyák Zs.:

Olvastam róla, hogy pár ember megmászta, de elképzelhetetlennek tartom, hogy kocaturisták is megbírkóznának a feladattal.

Sok évvel ezelőtt felmentünk az ülőszékes libegővel a Kőpataki tótól a Lomnici nyeregig, és ott csak úgy heccből nekiindultunk a csúcsnak. Elég hamar beleütköztünk a majdnem függőleges sziklafalakba. Oda szerintem komoly tudás kell.

Frisnyák Zs. 2013.03.24. 00:29:44

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Hogy ténylegesen hányan mászták meg, és hányan fordultak vissza, azt nem tudom.
A túravezetők árlistájában mindenesetre volt tarifája a Lomnici csúcsnak. Azt feltételezem, hogy a túravezetők megszűrték a jelentkezőket, és el sem indultak kezdőkkel.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.04.01. 18:21:39

@zsuzsa.frisnyak: ahogy a mai extrém sportok egy jó része is inkább exkluzív, semmint xtrém, nem?!
süti beállítások módosítása