Joggal gondolhatnánk, hogy közelmúltunk históriájának feltárása kizárólag időbefektetés kérdése. A MALÉV története rácáfol erre a hiedelemre.
A MALÉV "világszinten megfelelő"
2012.02.04. 16:16 zsuzsa.frisnyak
1 komment
Címkék: repülés közlekedéstörténet Ferihegy MALÉV 1860-as évek Kádár-korszak
A Práter utca - a hely, ahol a falu találkozott a várossal
2012.02.02. 14:07 zsuzsa.frisnyak
A józsefvárosi Práter utca a lassan fejlődő, külvárosias, eseménytelennek tűnő budapesti utcák közé tartozott a 19. században. A jellegtelenségből egyetlen mozzanat emeli ki számomra, 1875-ben egy remek rajz készült az utcáról. A rajz a városiasodásnak azt a pillanatát ragadja meg, amikor egy falusias környezetben megjelennek az urbanizálódás nyomai.
Az ábrázoláson deszkapalánkokkal övezett falusias utcát látunk, melynek távolabbi elején már emeletes bérházak is felsejlenek.
1 komment
Címkék: történelem közvilágítás urbanizáció Budapest Práter utca 1870-es évek
A kötelező útdíj históriája
2012.01.30. 14:22 zsuzsa.frisnyak
Az útdíj – lánykori nevén útvám – bevett pénzbehajtás volt a régi világban, történetét Könyves Kálmánig tudjuk visszavezetni. Én ilyen messzire most nem mennék.
A Pest–Vác közötti út, szilárd burkolat nélkül
Magyarországon 1853-ban vezették be az általános útvámfizetési kötelezettséget az állami tulajdonban álló utakra, hidakra és révekre. A vámot, az utakat használó szekerek után kellett fizetni, illetve a lábon hajtott jószágok után. Gyalogosok ingyen használhatták az állami utakat. Az általános útvám négy hónap alatt megbukott, az állam visszavonta a rendeletet.
Korabeli történészek a kötelező útdíj bukását, mint az abszolutista állam elleni sikeres ellenállást ünnepelték. Én úgy gondolom, ez önáltatás.