HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Híd Nagymaros és Visegrád között

2011.08.07. 08:00 zsuzsa.frisnyak

Ez a sztori nem a Bős–Nagymarosi Vízlépcsőről és a Dunakanyarba tervezett hídról, hanem egy megvalósult projektről szól.

1894-ben hadgyakorlatot rendeztek a Dunakanyarban, amelynek során osztrák és magyar katonai hidászok egy pontonhidat állítottak fel Visegrád és Nagymaros között. A hadgyakorlaton mintegy nyolcezer katona vett részt. A katonákat Visegrádon és környékén szállásolták el.

A hadgyakorlat legfőbb attrakciója a hídverés volt. A korabeli beszámolók szerint, a dunai hídveréshez hasonlót az osztrák–magyar hadsereg hadgyakorlaton még sohasem vitt véghez.

 

   A nagymarosi oldalon a pontonhidat a révkikötőnél állították fel.

 

 A híd hetven pontonból állt, és mindkét oldalon egyszerre építették. Az 520 méteres pontonhíd felállításához 79 percre volt szükség.  A kép azt a pillanatot ábrázolja, amikor a két oldalról épített hidat már összekapcsolták, de a szerkezeten még folyik a munka. A hídverést a király is megtekintette. Ferenc József udvari vonattal érkezett a nagymarosi állomásra, innét az uralkodó előbb a Duna partjáról, majd a Fiume gőzhajó fedélzetéről figyelte a munkálatokat.

 Ez pedig a Fiume gőzhajó egy közelebbi képen.A híd elkészülte után a király visszatért a nagymarosi partra, hogy szemtanúja legyen a Visegrádon lévő 4. hadtest átkelésének.

  A hídon elsőként a lovasság kelt át. A lovakat kantáron vezették. Mögöttük következett a tüzérség. A kép közepén Ferenc József, mellette Albrecht főherceg figyeli az átkelést. Mögöttük külföldi államok katonai attaséi.

 A lovasok után haladtak a tüzérek. A tüzérség fogatain csak a fogathajtó oldalon ült egy-egy katona.  Utoljára a gyalogság következett. Az átkelés során a gyalogság nem tartott ütemlépést. A gyalogsági átkelésről képet nem tudok mutatni, valami miatt ez már nem érdekelte a sajtót.

 Az esemény nagy szenzáció volt nemcsak a Nagymaros és Visegrád számára. A helybéli lakosság végig nézte a hídverést és átkelést. Az összesereglett nézőközönségre nagy benyomást tett, hogy a hidászok lárma nélkül, rendkívül összeszokottan dolgoztak.

Mindenki kíváncsi volt a királyra és a hídra.

 

 Ez a kíváncsiság lett a végzete a nagymarosi harangozónak.

Tanulság? Ne hajolj ki egy király miatt a templomtoronyból.

Itt a vége, fuss el véle.

 

18 komment · 1 trackback

Címkék: történelem híd hadügyek Duna Nagymaros Visegrád udvari utazás Ferenc József 1890-es évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr53108803

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A Nemzeti Összefogás Audienciája 2011.08.07. 11:05:18

Az egykor pécsi, ma már csak szimplán Ötödik Számú Nemzeti Tudományegyetem és Italbolt rektorjelöltje idegesen gyűrögette a kezében a félig használt papírzsebkendőt. Kicsit meghűlt a minap, ami nem is csoda: a Miniszterelnöki Meghallgatásra való felkés...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Land Ned 2011.08.07. 10:47:38

Köszönöm, nagyon tetszett!!

Karipapa01 2011.08.07. 11:56:00

Na végre, nem egy idegesítő, agyvízforraló poszt! Pihentető és egyben (történelmet) oktató képekkel illusztrált leírás - mintha múzeumban lennék. Nagyon tetszett!

doubting thomas 2011.08.07. 12:46:22

Nagyon jó fotók és karcok, gratula a gyűjtésért.

Mensikov 2011.08.07. 14:48:05

Tényleg ügyes. Ennyivel is többet tudok.Köszi.

tiburi 2011.08.07. 16:01:32

Köszönjük, ezt jó tudni egykori Kisoroszi lakosként is...

ibn_battuta 2011.08.07. 16:14:54

Létezik egy nagyon jó helytörténeti könyvsorozat gyerekeknek. Egyik legelső darabja Visegrádot mutatja be - a Monarchia idejét bemutató dupla oldalon szerepel a pontonhíd rajza, Ferenc Jóskával együtt.
www.libri.hu/konyv/visegrad-kincses-kepeskonyv.html

dögölj meg 2011.08.07. 16:23:31

Erről sajnos lekéstem,de az ötvenes években is vertek pontonhidat a Dunán,azt láthattam.Ferenc Jóska helyett Farkas Mihály volt a díszvendég,nem is
esett ki senki a toronyból!

BKV reszelő 2011.08.07. 16:32:43

@tiburi: :) Most tervezik egy híd építését Kisoroszi és Szentgyörgy-puszta között. Csak szólok. :)

balin1223 2011.08.07. 17:33:05

"A korabeli beszámolók szerint, a dunai hídveréshez hasonlót az osztrák–magyar hadsereg hadgyakorlaton még sohasem vitt véghez."
Görgey viszont megcsináltatta Komáromnál, 1849-ben, élesben. Eredetileg utász volt. Állítólag itt is az ő módszerére alapoztak. (Egyébként 1894-ben Visegrádon élt.)

balin1223 2011.08.07. 17:42:19

@dögölj meg:
Szinte ugyanitt raktak le egy pontonhidat az oroszok is a hatvanas évek első felében, vagy közepén. Átkel, szétszed, és óriási kupleráj maradt utánuk. Legalábbis a jobbparton.

nehogymárne 2011.08.07. 18:16:17

@BKV reszelő: abból nem lesz semmi. és értelme se sok lenne.

kopasznyakú 2011.08.07. 21:14:29

ekkor még színes egyenruha volt rendszeresítve

aeidennis 2011.08.07. 23:00:23

Köszönet a bejegyzésért, belinkeltem magamhoz.

zsuzsa.frisnyak 2011.08.08. 18:19:01

@balin1223: Érdekes lenne tudni, vajon mit gondolhatott Görgey a hídverésről, az utászok munkájáról. Kinézett-e az ablakán, vagy szándékosan elfordította a fejét. Úgy emlékszem, Görgey nagyon elzárkózó életet élt élete utolsó évtizedeiben.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.08.09. 10:37:29

Én csak hídvető harckocsit láttam munkában. Az is eléggé látványos dolog. Főleg amikor elpukkan az elöregedett hidraulika vezeték és a hk vezető prüszkölve kiugrik a gépből. :)

buvarkund 2011.10.16. 16:51:34

@balin1223:

A képen egy Birago-féle hadihíd látható, amit Karl von Birago hadmérnők tervezett és 1841-ben vezették be az osztrák császári hadseregben. így Görgey is ezt ismerte mint hídanyagot, ezért - egyébként személye iránti elismerésem mellett sem - beszélnék saját "hídépítési módszeréről" A birago hidat viszont még az első világháborúban is használták.
süti beállítások módosítása