HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

A Balaton a szocializmusban

2014.08.09. 21:52 zsuzsa.frisnyak

 

A balatoni nyaralótelepek szolidan rendezett stílusukat, középosztályi státuszukat az 1950-es években elveszítették. A tömeges, turnusokban zajló üdültetésre átrendezett települések nehezen tudtak megbirkózni a hirtelenjében megváltozott viszonyokkal. A vállalati üdülőkben éjjel-nappal üvöltő hangszórók, a sétányok megrongált padjai, a feldúlt virágágyások mellett „nemcsak a strandfürdőn, hanem az üdülőhelyek egész területén fürdőruhában, szinte pucéran sétálgatnak az emberek”. Mindez eltörpült a települések lerobbant infrastrukturális állapota mellett. 1956-ra a balatoni szállodák második és harmadik emeletére már nem megy fel a víz, az évente félmillió látogatót fogadó Tihanyban nincs nyilvános WC, és még egyetlen autós kemping sincs a magyar tenger partján. Ez utóbbi még senkinek sem hiányozhatott, hiszen maroknyi kiválasztottnak volt csak magánautója Magyarországon.

 

balatonterkep.jpg

Az idegenforgalom színvonala az 1960-as években lassú növekedésnek indult. Megnőtt a szállások férőhelyeinek száma (1960-ban 53 ezer, 1975-ben már 242 ezer), és tovább nőtt a Balatonon nyaralók száma. A vasúti menetrend is érezhetően javult. 1952-ben például Nyíregyházáról Siófokig a menetidő 9 óra 39 perc volt. Tíz év múlva, 1962-ben ugyanezen távolságot a vonat 7 óra 20 perc alatt befutotta.  1963-ban megszűnik a balatoni gőzhajózás. A balatoni hajók száma: 21 db. 

balaton_autokaravan_vonat1963_resize.jpg

1964 nyarán a megnövekedett autósforgalom miatt a Budapestről a Balatonhoz vezető, illetve egyes Balaton környéki közutakon különleges forgalmi szabályokat vezetnek be. 1965-ben pedig átadják az autópálya első, Budaörs és Törökbálint közötti, alig hét kilométeres szakaszát. Az M1-es autópálya Zamárdiba csak 1971-ben ér le.

felautopalya_resize.jpg

Ami a vízi életet illeti, a balatoni járművek száma az 1960-as évek közepén indult szemmel látható gyarapodásnak. 1965-ben már 1470 vitorlás keresett magának kikötőt és infrastruktúrát. De a vagyonosodást más is jelezte. A tó parti településeken újból szaporodtak a magánnyaralók, sőt növekedni kezdett a magánnyaralókban megszálló külföldiek száma is. A "Zimmer frei" feliratok szaporodása, és mindennek következményei azonban már elvi aggodalmat keltett a pártapparátusban. 

fortepan_50288_resize.jpg

Az 1970-es évek balatoni idegenforgalom látványos növekedését az állami infrastrukturális beruházások természetesen nem tudták követni. De az igazán nagy bajokat a javaikkal kérkedő külföldiek okozták: " a nyugati turisták egy részéről megnyilvánuló felszínes jelenségek (például autó) irritálják a közvéleményt. A fiatalok körében még tapasztalható a nyugati életforma mítosza. A lakosság, a belföldi és szocialista országbéli vendégek érzékenyen reagálnak a nyugati vendégekkel való - a magyarok és a szocialista országbéliek rovására érvényesülő - megkülönböztetett bánásmódra. (...) Tapasztalható nyílt agitáció is - főleg az angol és amerikai állampolgárok részéről - a nyugati életforma mellett. A velük szemben foganatosított törvényes intézkedéseket durva és sértő hangnemben kifogásolják. (...)  Az a tapasztalat, hogy a lakosság a nyugati turisták részéről elhangzó dicséreteket a szocializmus magyar modelljéről, s a többi szocialista országtól való megkülönböztetésre való törekvéseket valóban dicséretként, s nem a fellazítási politika logikus velejárójaként fogja fel."

125 komment

Címkék: turizmus fürdőkultúra Balaton Kádár-korszak Rákosi-korszak

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr886401063

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zuzanda 2014.08.11. 14:27:35

"Az M1-es autópálya Zamárdiba"

M7 lesz az

Advanced Flight 2014.08.11. 15:05:31

a nyugati turisták egy részéről megnyilvánuló felszínes jelenségek (például autó)

Ez de édes duma :-)

w650 2014.08.11. 15:08:57

Oszt' hogy ez mibül van kiollózva, vagy a végin az idézet honnan való, azt ki tudja? Azzal vége is van. Miért ennyi? Mér nem kevesebb? Vagy több? Mi ez az egész? Minek ez... ejnye...

micsoda? 2014.08.11. 15:12:08

A vállalati üdülőkben éjjel-nappal üvöltő hangszórók, a sétányok megrongált padjai, a feldúlt virágágyások mellett „nemcsak a strandfürdőn, hanem az üdülőhelyek egész területén fürdőruhában, szinte pucéran sétálgatnak az emberek”

Akár a mai állapotokra is íródhatott volna, kivétel "A vállalati üdülőkben". Meg aztán napjaink nyaralói, pucérabbak:)

Akár mit is ír posztíró, remek dolog volt a 2 hetes szakszervezeti beutaló.

Titus Pullo Urbino 2014.08.11. 15:17:27

már komp jár át Leningrádba.

flort 2014.08.11. 15:30:33

Ötvös Csöpi kori idézet: Hát csoda, hogy röhögnek a rendőrökön? A materialista világnézet nevében lefoglalom!

2014.08.11. 15:33:23

A fejlődést jól szemlélteti, hogy az M1-es azóta sem éri el Zamárdit!

JohnHenry 2014.08.11. 15:45:23

"vállalati üdülőkben éjjel-nappal üvöltő hangszórók, a sétányok megrongált padjai, a feldúlt virágágyások"

mi ez a baromság...?

Liquid_Night 2014.08.11. 15:50:53

a nyugati turisták részéről elhangzó dicséreteket a szocializmus magyar modelljéről, s a többi szocialista országtól való megkülönböztetésre való törekvéseket valóban dicséretként, s nem a fellazítási politika logikus velejárójaként...pofám leszakad.

A 70es években ugye, miután az "Új Gazdasági Mechanizmus"-t megtorpedózták a káderek. Igaz, hogy a szocializmus kb. egyetlen dolga volt, ami teremtett valami aktuál fenntarthatót...biztos felszínes volt az is. Aki ezt írta, az most melyik mértékadó lapnál vezeti a gazdaságpolitikai osztályt?:)

Pepe135 2014.08.11. 15:54:15

"Az M1-es autópálya Zamárdiba csak 1971-ben ér le."
csak előbb kerül egyet Győr felé :DDDD

Before · http://azbeszt.blog.hu 2014.08.11. 16:09:48

Lehetett volna hosszabb, olyan hirtelen lett vége...

room_101 2014.08.11. 16:10:32

Olyan érzésem van, mintha a "Balaton Retró" című film szövegéből írt volna le a szerző részleteket.

grigorij 2014.08.11. 16:23:54

Kedves szerző!
Koromnál és közvetlen, több évtizedes tapasztalatomból kiindulva, az összeollózott blikkes szörnyűsége BAROMSÁG!
Nekem megadatott, hogy egy balatoni üdülő gondnoki lakásában élhettem ifjúságom hajnalán, napi szinten láttam egy nagyvállalat és több SZOT üdülő életét, Úgy Siófoktól Szárszóig a komplett part életét, gyakorlatilag 1985-ig.
Nem volt üvöltő zene, ellenben KÖTELEZŐ csendespihenő volt, az M7-es ragyogó volt a régi 7-eshez képest, szinte minden "működött", ment a seft és a csencselés a dugig tömött kempingek külföldijeivel, a "dollárboltban" megvehettük a dobozos sört, a diszkókban, csárdákban, szállodai bárokban szórakozni, táncolni lehetett! ZENÉRE!
Összebújva a csajokkal - nem tuc-tucra kábszerezve pogózni, mint most - a személyzet nem vert véresre, ha szóltál a meleg sörért és hosszan sorolhatnám, az általam egyébként GYŰLÖLT komcsi világ éppen "használható" szolgáltatásait!
De jó lenne mai is ilyen üdülés!
Mert lenne MUNKAHELY és lenne szakszervezet, érdekvédelem, szociális ellátás!
De ezt egy mai kozmopolita blogger SOHA nem értheti meg, így valószínűleg lekomcsizik engem...

helixpomatia 2014.08.11. 16:35:27

@grigorij: tuc-tucra pogozni. Olvassuk el lassan ismét. TUC-TUCRA POGOZNI.

"A Pogo vagy „pogózás” egy tánc, melyet általában punk vagy metál zenére táncolnak."
hu.wikipedia.org/wiki/Pogo

Tudományos libsizmus 2014.08.11. 16:40:14

@grigorij:
Az ebéd utáni csendespihenőre magam is emlékszem. A strandon csinosak voltak a lányok. A túlsúsoly fiatal lány szinte ismeretlen fogalom volt, orrba szájba tetováltat meg be sem engedtek volna sehova.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.11. 16:43:49

@Liquid_Night:

Az igazi kommunisták fel is voltak háborodva a reformokon.

az_igazi_trebitsch 2014.08.11. 16:44:30

@grigorij: csatlakozom.

Tele van a tököm azokkal a tojáshéjas seggűekkel, akik annyi fáradságot se vesznek, hogy megkérdezzék apjukat-anyjukat, mielőtt az ilyen és ehhez hasonló baromságokat leírják. Senki nem vitatja, hogy a Balatont akkor épp úgy nem lehetett egy napon emlegetni egy nyugati tóparti üdülőhellyel, mint ahogy ma sem. És igen, a nyugati vendég seggét kinyalták a szórakozó helyeken (miközben rendesen megvágták őket), és nekünk csorgott a nyálunk az autóik láttán, de amúgy magasról leszartuk és kiröhögtük őket, és soha, se azelőtt, se azután nem éreztük magunkat olyan jól a Balcsin, mint akkor. És nem csak a Balcsin, hanem az egész országban. Ezt vésd jól az agyadba, kisanyám!

Pelso.. 2014.08.11. 16:49:36

@grigorij: Nagyjából egyetértek. S hozzátenném, a nyaralók döntő részét akkor a hazai vendégek adták, abból is többség a SZOT és vállalati beutalt, akik ugyan relatíve kiskeresetűek voltak, de jó sokan. Valamint, emlékszem, fő szezonban a kempingek tömve, most meg 50%-os kihasználtság már jó...
No meg érdemes lenne megnézni, egy adott balatoni településen akkor s most mennyi volt a munkahelyek száma egy szezonban...

♔bаtyu♔ 2014.08.11. 16:50:01

@grigorij: Én sem értem honnan szedi a szerző ezeket a baromságokat pld. az üvöltő zenét, vagy a megrongált virágágyást.

Azzal együtt a minőség egyértelműen ma jobb. Akár a strandoké, akár a söröké, kajáké.

Régebben normális kaja csak a vállalati üdülőben volt, ma bármelyik étteremben akár a strandon is korrekt kaja, hideg sör.

Kulmar 2014.08.11. 16:50:26

@Pepe135: én meg bőven éltem, talán már vezettem is, amikor még Siófokig sem ért az M7-es. Ja és '71 után születtem.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.11. 16:50:53

"A vállalati üdülőkben éjjel-nappal üvöltő hangszórók, a sétányok megrongált padjai, a feldúlt virágágyások mellett „nemcsak a strandfürdőn, hanem az üdülőhelyek egész területén fürdőruhában, szinte pucéran sétálgatnak az emberek”."

1974 és 1984 között - 2 évet leszámítva - minden évben Csopakon voltam 2 hétet, vállalati üdülőben. Semmi ilyet nem tapasztaltam.

A legnagyobb baj az volt, hogy csak közös tévé volt a hallban. Emelett marha kevés volt a kaja az étkezdében, meg néha szar minőségű is. Így minden nap kellett menni lángost meg kolbászt enni vacsora és ebéd után, különben az ember éhes maradt.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2014.08.11. 16:53:03

Aztán jött a rendszerváltás, eltelt 25 év, de van ahol semmi sem változott:
jacint.blog.hu/2013/08/25/na_milyen_is_volt_a_baller_a_szockoban

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.11. 16:53:16

@Kulmar:

Így van. A XX. század végéig csak a Balaton keleti csücskéig ment az autópálya.

Kulmar 2014.08.11. 16:58:46

@maxval a bircaman: akkor már csak az a kérdés, hogy miért készült el ez a bejegyzés :)

diszkriminans (törölt) 2014.08.11. 17:10:28

@az_igazi_trebitsch:
És aki arra nem vette a fáradságot, hogy utánanézzen, hogy mi az a pogó, mielőtt leír olyat, hogy "tuc-tucra kábszerezve pogózni", az sokkal jobb?

Egyébként a fiatalkora mindenkinek szép, függetlenül a körülményektől, ezzel együtt nem vitatom, hogy jó hely volt a Balaton akkoriban, egyébként most sem rossz hely.

diszkriminans (törölt) 2014.08.11. 17:12:23

@Pelso..:
A kempingekkel kapcsolatban nem ez a legszomorúbb, hanem az, hogy a Balatonon és pár más vízparti helyeken kívül majdnem mindenütt tönkrementek a kempingek, pedig nem csak vízparton van értelme kempingezni.

Csubakka Mrozsek · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.08.11. 17:23:18

azért nekem még rémlik, hogy kabaré szám volt abból, hogy nem kapható sör a balatonnál : )) vagy csak atom melet. meg hogy a zöld vagy a barna balatoni világos az ihatóbb. amúgy én is több mint 40 éve nyaralok balatonon.

még megvan, amikor nálunk találkoztak a német rokonok - barátok, kelet és nyugat németorszából..

nyelv-ész 2014.08.11. 17:33:31

Az ugye megvan, hogy a cikk végén a dőlt betűs egy idézet, valamilyen korabeli médiából?

Egyébként, kedves @grigorij: lehet, hogy a SZOT-üdülőkben más volt a világ, de aki magánúton nyaralt, az bizony lépten-nyomon tapasztalta, hogy a balatoni vendéglátás már a 60-as években az NSZK turisták lehúzására specializálódott. A forinttal fizető turistát nívósabb helyről hamar kiutálták, főleg, ha foglalta a helyet a valutás ügyfél elől.

Bicepsz Elek 2014.08.11. 17:45:37

Eleg megnezni a "Veréb is madár" cìmű filmet!!!(1968). Ott aztan szepen le van minden jatszva: prolinep vs az elkulonult nyugati túristák!!!
De ne feledjuk, hogy a kulinbsegek mindig is megvoltak es a mai napig is!! Nincs olyan, hogy mindenki SZOT uduloben volt, Bambit ivott megegyeb hukyesegek(ok 1960 elott nem volt sok nyugati turista, meg keleti sem es az igenyek proletarokhoz voktak szabva).
Mellesleg Nyugaton is hasonloan szinvonaltalan volt a legtobb hely az 1990 es evekig (vagy maig. pl. OLaszorszagban is(Capri, Napoly) van a mocskos strand a prolinepeknek meg a sokeuros(25-30) az elitebb(tisztabb, igenyesebb)helyekre.
Az igazi problema az az volt, hogy 1990 utan a Balcsi megrekedt a fejlodesben!!! Lett par ertelmes beruhazas(Palace diszko, homokos part Siofokon stb.), de a mocskos bungallowsor azert mar ciki(meg a topart bekeritese es a viz szennyezese). De a Nyugat sem jobb csak az elkeritett elitebb helyeken!!!(most Eszak-Afrikarol nem is beszelek).

Bicepsz Elek 2014.08.11. 17:49:38

@nyelv-ész: Most sirnak a kocsogok, mert ugye azt hiszik meg mindig az a meno amit ok csinalnak. A nemetek mar hazat vesznek ki es a Teacobol vasarolnak es foznek maguknak. Max a pizza, langos, kukorica megy.

fda 2014.08.11. 18:31:21

@micsoda?: "remek dolog volt a 2 hetes szakszervezeti beutaló."

Most is van egyébként hasonló: cafeteria, üdülési csekk, szép kártya, ilyesmi neveken fut.

Kapsz pénzt nyaralásra, és oda mégy ahova akarsz. Még jobb is, hogy nem csak a szakszervezet 3 üdülője közül lehet választani, és nem az általuk megadott időpontban.

fda 2014.08.11. 18:35:30

@diszkriminans: Nem ismerek statisztikát a kempingek számáról és kihasználtságáról, de én eddig bárhol találtam kempinget, ahol kerestem. Inkább csak kevésbé divat, mint régen.
Most inkább az elegánsabb szállodaminőségű nyaralás a divat, természetesen közvetlenül amellett, hogy sírunk hogy minden milyen drága és csak 3 napra van pénzünk...

kvadrillio 2014.08.11. 19:03:35

igen....2-4 ezer forintért 3 hétig üdülhetett bárki a Balatonon......Barátságos volt, finom ételekkel, halakkal.....szórakozóhelyekkel....és FEKÁLIAMENTES VÍZZEL ! amit mos ugye teleszarnak az ÚJGAZDAG vitorlástulajdonosok !:o)
a most üzemelő szállodákba csak az újgazdagok mennek sajátmedencézni sok pénzért, a minimálbéresek, a fekete-szürkegazdaságba kényszerítettek csak álmodoznak, MERT ELŐLÜK KISAJÁTÍTOTTÁK EZT A MAGYAR TAVAT !

volt már A TÖRTÉNELEMBEN ilyen kisajátítása BALATONNAK, AMIKKOR CSAK A GAZDAGOK FÉRTEK HOZZÁ, DE ....ŐKET IS ELZAVARTÁK !!!!! EZEKET IS EL FOGJÁK ZAVARNI ! :o)))))

Bicepsz Elek 2014.08.11. 19:16:51

@kvadrillio:
Ja akkor, amikor az atlagber 4-5000 forint volt???

Megamorfozis 2014.08.11. 20:02:20

@grigorij: Azt hiszem én is csatlakozok. A 80-as évek végén bizony más volt a Balatoni nyár. :) Akkor az emberek, családok várták a nyaralást, az igazi kikapcsolódást. És lehet mondogatni, hogy lehúzás volt, de egy átlagos család 4 tagja két hétig elvolt a nagy tónál. Volt szerencsém 5 csillag, full extrához, meg körbeugráláshoz. De három éve találtam egy régi szocreál hotelt, és minden évben oda megyünk. Valahogy emberibb...
És én sem láttam soha szétrúgott virágtartókat, lámpákat, de manapság látok tagelést, graffitit és ólálkodó gyökereket is. És még valami. A SZOT üdülőknek volt még egy nagyon jó szokásuk: ismerkedési est. Sok barátságot köszönhettek neki az emberek. Szóval volt előnye is, és hátránya is, de tényleg azt gondolom, hogy azok, akik nem éltek abban az időszakban nem biztos, hogy jogosan írják meg a divatos "fújjkommunizmus" bejegyzéseket.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.08.11. 20:34:26

Mi sosem kaptunk beutalót, mert nem voltunk ilyen csókos kádáristák mint az itt kommentelő komcsi faszok. Lehet nekik fasza volt az élet, a munkásoknak nem.

Zsolt Huszti 2014.08.11. 21:41:59

Ez az egész írás... hát enyhén szólva is... teljesen sánta! Kezdve az M1-M7 keveréstől, folytatva, hogy Zamárdiba az M7 is sokkal, de sokkal később ért le...
De nem is folytatom. Annyi köze van ennek a cikknek a néhai valósághoz, mint Rákai Philip műsorának a rendszerváltáshoz, és hát az a még szörnyűbb, hogy mindez tényleg velünk élő történelem. ehhez még csak apáinkat sem kell megkérdezni, hiszen mi is, a legtöbben éltük, láttuk.
Szörnyű, ha ilyen rövid idő alatt is ennyire átíródik a történelem! :(

nyelv-ész 2014.08.11. 21:47:08

@Zsolt Huszti: Az lejött, hogy a szerző többnyire a korabeli sajtóorgánumokból idézve írja le azt a kort?

Az M1-et ugyan elbaszta, de majd kijavítja...

nyelv-ész 2014.08.11. 21:52:27

@Megamorfozis: Az ismerkedési est az megvolt, tiszta hangerőn este 11-ig ment a hegyek-völgyek között zakatolás, meg a tartós béke. Többek között ezért is rühelltem ezt az "üdülési" formát, mert a Párt előírta a proletárnak, hogy ebéd után kussoljon és eméssze a pacalt, de aztán este éljen részegen zenés mozgalmi életet.

Zsolt Huszti 2014.08.11. 21:57:13

@nyelv-ész: Én meg emlékszem még, hogy hogyan és miként éltem akkor. Nem kell hozzá "sajtóorgánum".
Bocsi.

micsoda? 2014.08.11. 21:57:34

@fda: Meg kell hagyni jól működik az ellen propaganda.

- Választhattál, hogy hova szeretnél menni. Ha sok volt a jelentkező arra az egy helyre, akkor mentél máshová. Minden üdülő szép helyen volt, jó volt az ellátás. Budapest, Normafánál, vagy a lillafüredi Palota szálló, és sorolhatnám.
- Világos, hogy az időpont adott volt, jobb helyeken ma is tervezik a szabadságot.
- Aztán ezek a mai kedvezmények nem 2 hetesek, a példa szerinti helyeket megfizetni sem lehetne.

recommented 2014.08.11. 22:11:06

@enpera: "Mi sosem kaptunk beutalót, mert nem voltunk ilyen csókos kádáristák mint az itt kommentelő komcsi faszok. Lehet nekik fasza volt az élet, a munkásoknak nem."

Bizony, mi sem kaptunk beutalót. Mi "értelmiségiek" voltunk, ráadásul se közel se távol még párttag sem volt a családban, a csókos kádáristáknak mindig gyanúsak is voltunk kicsit.

Azért is érdekes a világ, mert az akkori komcsi faszok (tetszik a szóösszetételed), párttagok, TSZ-elnökök, KISZ-titkárok, iskolaigazgatók a kapcsolati és egyéb tőkéjük birtokában, valamint felsőbbrendűségük teljes tudatában általában egy idő után konzervatív úriembereknek kezdték képzelni magukat, és most éppen buzgón komcsizzák azokat, akik régen és most sem kértek ebből a (neo)kádárista rendszerből.

Void Bunkoid 2014.08.11. 23:03:00

@recommented: +1

Amúgy nekem rendkívül jó emlékeim vannak a Balatonról még a nagy kádári gulyásfertőből.
Dobozos hordósbor, balatoni világos, tróóbiszóda, hekk, életem első csajozása hatévesen(!) a vízben (egy Annamária nevű lány volt, máig emlékszem a nevére :P), este aranyhídnál szúnyogfelhőben zsebpecával horgászás. Zsííír :)

v2peti 2014.08.11. 23:27:53

@w650: Rémlik egy dokumentumfilm, amit fél-egy éve láttam valamilyen blogban vagy az Indexen.

fda 2014.08.11. 23:58:32

@micsoda?: "Minden üdülő szép helyen volt, jó volt az ellátás."
Te "mindet" ismered? Ahol én voltam Siófokon, az egy egyszerű betonépület volt, az ellátás pedig a közeli menza, fehér köpenyes nénikkel, ahol egyszerre több száz ember mehet, de meg volt adva, hogy melyik fél órás periódus a mienk. Ezt azért nem sírom vissza.

"példa szerinti helyeket megfizetni sem lehetne."
Miért nem lehetne? Egyetlen konrtétumot mondtál, a lillafüredi Palota Szállót, az a négycsillagos szállodák átlagárán van, bárki elmehet oda most is, akinek 1975-ben is futotta rá. Mert a nagy többség akkor sem oda ment.

Nincs itt semmiféle propaganda vagy ellenpropaganda, annyit mondtam, hogy a szoci időkben a nagyvállalatok közvetlenül "küldték" az embereiket a saját üdülőikbe, most meg ilyen-olyan formában (legújabban szép-kártya) a béreden kívül pénzt adnak rá, hogy elmehess valahova. És minden komoly cégnél adnak 50-100-200 ezer forintot, abból azért el lehet menni sokfelé.

lombozódó 2014.08.12. 00:02:52

T. blog író nem derül ki mi is a mondanivaló. :-))))))))
De a lényeg a lényeg az akkori lehetőségek között sokkal jobb volt az átlagemberek ellátása és üdültetése, mint a mai Balatonon, ill. üdülés az ország más tájain.
Szóval miért is íródott a bog ?????????

háténimmár 2014.08.12. 01:14:47

@enpera:
Apám munkás volt egy gyárban, anyám százhuszonhatodik irodista egy nagyvállalatnál.
Minden évben kaptunk beutalót, de csak ritkán éltünk vele, mert "csókos faszok" voltunk és dédszülői ágról alanyi jogon volt egy saját balatoni nyaralónk.
A munkásnak akkoriban fasza volt az élet, ma sokkal-sokkal kevésbé.
És nem, nem sírom vissza, sőt nagy romantikám sincsen, de a tényeket nehéz elvitatni: Egy mai munkás mikor engedhet meg a családjának egy hét balatont teljes ellátással?
És a saját zsiguli sem annyival szarabb, mint a 15 éves hitelre vett suzuki ám.

Gizella Bottyán 2014.08.12. 06:40:06

@grigorij: Bizony! én boldog voltam, hogy ingyen nyaralhattam a gyerekekkel és a vállalat takarítónője is elmehetett, meg a titkárnő és a melós is. Most??

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.12. 06:48:39

@lombozódó:

"az akkori lehetőségek között sokkal jobb volt az átlagemberek ellátása és üdültetése, mint a mai Balatonon"

Ez tény.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.12. 06:49:47

@recommented:

Minden rendszer kitermeli a maga elitjét. A kommunizmussal is ez történt.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.12. 06:52:35

@enpera:

Gyakorlatilag csak az nem kapott beutalót, aki nem akart kapni. Legalábbis a 70-es és 80-as években.

Anyám kilépett a szakszervezettől 1987-ben. Erre mondták neki, akkor nem jár beutaló. Mire anyám bizonyította, az üdülő a vállalaté, nem a szakszervezeté. S ismét kapott beutalót.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.12. 06:54:09

@Bicepsz Elek:

Ennyi a 80-as évek végén volt.

A 70-es években 3 ezer volt. Apám 10 ezres fizetése akkoriban csillagászati összegnek számított.

Niebur 2014.08.12. 06:58:55

@nyelv-ész:
"mert a Párt előírta a proletárnak, hogy ebéd után kussoljon és eméssze a pacalt, de aztán este éljen részegen zenés mozgalmi életet."

Ennyire buta vagy, vagy csak egyszerűen rosszindulatú?

dennisthemenace 2014.08.12. 07:32:46

Akartam vinni prospektusokat az angol klleganőmnek, aki idÄn Ausztriában volt és érdeklődne Magyarország után. A győri Tourinform irodában SEMMIT sem tudtak adni..Pontosabban, khajtogatós szórólapot kínáltak Äs sértődötten néztek, mikor elutasítottam. Nagy reményekkel a szívemben mentme be a balatonfüredi Tourinform irodába, ahol kaptam végre egy minőséginek nevezhető kiadványt. Mint mondta, ne adhat kettőt, mert összesen öt(!!!) darab van Äs mi lesz, "ha betéved egy angol?"
Nem hinném, hogy ez a veszély fenyeget...

jog-ász 2014.08.12. 08:53:10

mondjuk ha tényleg jártál füreden mostanában akkor tele van külföldiekkel, amugy a barátnődnek interneten is tudsz anyagokat mutatni.

lehet nosztalgiázni, de sztem meg kell próbálni a mából kihozni a legjobbat..én gyerek voltam a 70-80as években és emlékszem baromi szar nyaralásra és nagyon jóra is, mint ahogy ma is meg lehet találni a balcsin a jó helyeket, kajáldákat, szórakozást, kirándulást, zenét, fesztivált, kultúrát vagy csak pihenést, meg a szart is.

Kerek négyszög 2014.08.12. 08:57:14

Valami sokkal jobb mint régen, valami meg sokkal rosszabb. A mindenkinek elérhető nyaralás ténye a pozitívum. Viszont a régi egyszerűbb (primitívebb, rendezetlenebb) környezet a mai gyönyörűen kiépített díszburkolatos, virágokkal telihez képest negatívum. Akkoriban igen gyakran éreztem a parton orrfacsaró bűzt, akár strandok környékén is, rengeteg gazos, napégette kopár, elhanyagolt terület volt. Nekem a mostani kiépített környezet sokkal jobban tetszik. Ebben óriási a fejlődés, és szerintem egy nyaralókörzet tekintetében az egyik legfontosabb.

Plumper_ 2014.08.12. 08:58:11

ma is vannak üdülők, amelyek mit sem változtak 40 év alatt. ez viszont már nem retro, hanem igénytelenség és kapzsiság.
a balatoni éttermezésről nem is beszélve.

micsoda? 2014.08.12. 08:58:41

@fda: Mint köztudott "a kivételek erősítik a szabályt".
Nem, mindet nem ismertem, de a visszajelzésekből tudom. Azt már csak mellékesen jegyzem meg, hogy Ausztria, SzU, NDK is a listán volt. Ja, és csak az nem üdült aki nem akart!

"Miért nem lehetne? Egyetlen konkrétumot mondtál, a lillafüredi Palota Szállót, az a négycsillagos szállodák átlagárán van, bárki elmehet oda most is, akinek 1975-ben is futotta rá. Mert a nagy többség akkor sem oda ment."

Konkrétumot? Legyek én. Akkor mehettem minden évben, akár külföldre is. Most is megyek külföldre, de csak azért mert olcsóbb, mint a belföldi nyaralás:)

2014.08.12. 09:01:22

@kvadrillio: a fekáliamentes vízzel óriásit tévedsz. Pont a hetvenes években nyomták telibe a tóba a kommunális szart, meg a fűzfői nitrokémia az összes szennyvizét.

2014.08.12. 09:04:52

@micsoda?: sajnos nem mondasz igazat.
A külföldi nyaralás NEM olcsóbb a hazainál, maximum ha üzbegisztánba mész, ám oda meg az utazási költség horror.
Már a horvát tengerpart éttermi és szállás árai is jóval magasabbak a magyarnál, az üdülőhelyi ABC-kről már ne is beszéljünk.
Ja úgy nem ér, ha mindent itthonról cipelsz oda és egész nap főzicskézel töltöttkáposzta konzervet.

2014.08.12. 09:07:07

@maxval a bircaman: mérnökként a kezdő fizetésem 1985-ben 4200 Ft volt.
A hetvenes években a 3000 Ft már egy felsővezetői fizetés volt... a sima irodisták 1500-2000 körül kereshettek.

micsoda? 2014.08.12. 09:09:59

@Kulics: Legyen igazad, és szép napod:)

TurboRudi 2014.08.12. 09:16:00

Mas volt, az biztos. En a deli parton szulettem es nottem fel. A szerzo tenleg teved az M1-et, M7-et illetoen. Az M7 regen tenyleg a Balaton keleti vegeig ert, a furedi lehajtotol autout volt, ami viszont tenyleg Zamardiig tartott.
Abbol jobb volt, hogy voltak. Tomve volt minden, piszkosul lehetett csajozni. Ma a Tesco van csak tele...

♔bаtyu♔ 2014.08.12. 09:17:06

@lombozódó: Az Index a szubjektivitásról és a koncepcióról szól, ezt tudomásul kell venni.

A Kurultajról szóló beszámolójuk kb. ugyanilyen.

A csóka észrevett valaki kalapjában egy kakastollat továbbá látta egy csomó belső ázsiai ország zászlaját, amiben az Izraeli nem volt benne, ezért az jött le neki, hogy egész jó lenne a Kurultáj, ha nem lennének csendőrök és nem a keleti nyitásról szólna.

De legalább az járt a Kurultaj-on, az viszont tuti nem a Balatonnál.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.12. 09:25:19

@Kulics:

A hetvenes években jártam általános iskolába. Akkoriban a szülők fizetése nyilvános adat volt, mert ettől függött az étkezés ára többek között.
Szóval, én voltam a harmadik leggazdagabb gyerek az osztályban. Apám bankban dolgozott, alacsony beosztásban, de a banki állás már akkor is jó volt. A második leggazdagabb gyerek apukája gyárigazgató volt, a leggazdagabb gyerek apukája meg ügyvéd.

saliati 2014.08.12. 09:30:13

Ez az írás.... na inkább nem mondok semmit.... :(

♔bаtyu♔ 2014.08.12. 09:30:34

@TurboRudi: Azért az idő megszépíti a dolgokat. Fiatal srácként a nyári csajozások, a nyugati autók és motorok a tömeg adta az élményt, de ma már be nem ülnék egy olyan étterembe ami akkor volt a balatoni átlag és egy kempinget is nagyon durvának találnék, ha ma olyan lenne mint akkor.

Én voltam szinte minden évben vállalati üdülésben is, na az viszont frankó volt. Igen jó kaják, frankó programok, saját strandrész csónakokkal, vizibringákkal, lehetett vitorlázni, ismerkedni. Ha úgy ment az ember, szinte minden tekintetben jobb volt mint ma. Persze az függött attól is, hogy a vállalat milyen minőségű üdülőket tartott fent.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.12. 09:31:03

@TurboRudi:

Megdöbbentő volt pár éve elmenni Csopakra, ahol annak idején – 1974-1984 között – minden évben
nyaraltam.

A kontraszt óriási: akkoriban tömve volt a strand, ma szellős. Negyedannyi ember.

De a legmegdöbbentőbb: ma kevesebb üzlet van, mint akkoriban.

Tulajdonképpen csak az étkezési lehetőségek növekedtek azóta. S persze a víz tisztább, hiszen a fürdőző is kevesebb.

S elmentünk 3 napra ugyanabba az üdülőbe, ahol annak idején mindig voltunk. Persze most szálloda lett belőle. 30 ezer Ft volt 2 éjszakára reggelivel 4 főnek (2 felnőtt + 2 gyerek), ez kb. 10 éve volt. A szobák 80 %-a üres volt. Ugyanott mekkora tömeg volt annak idején, emlékszem sorba kellett állni az étkezde előtt.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.12. 09:33:00

@Kulics:

A bolgár tengerpart olcsóbb része ma is olcsóbb a Balatonnál.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.12. 09:36:38

@kvadrillio:

Ma sokkal tisztább a Balaton víze, mint Kádár alatt. Akkoriban több volt az ipari szennyezés, egy csomó település szenyvíze is oda ment, s éppen akkoriban volt az esztelen nádtelepítés is, mely mocsárosította a Balaton egy részét.

A 90-es években nagyon sok intézekedés történt a Balaton környezetvédelme érdekében. Mára az eredmény azonnal látható: SOKKAL tisztább a víz.

átlátó 2014.08.12. 09:41:28

@Bicepsz Elek: Válasz kényszer nélkül kérdezem, - ha már ennyire kitanult vagy a témakörből és előre szólok. A judeo bolsevisták és nem judeo moszkoviták meg egyéb kommunisták rajongása nélkül. Hányas vagy,a születési évre értelmezve? Az valóban jó meglátás tőled, hogy lett a Pálász diszkó, mint kiindulási pontja a fejlődésednek. Ja, meg a homok, mert régen hót iszap volt.

♔bаtyu♔ 2014.08.12. 09:42:46

@maxval a bircaman: Én is voltam egy ilyen volt "SZOT" szállodában.

Kevés vendég, este az energiatakarékos (azaz alig ad fényt) lámpák kb. 10%-a égett, a többi kicsavarva, a majd ezerforintos reggeli vaj, parizer és egy fél paprika volt.

Gondolom a tulaj rendesen panaszkodik, hogy nincs forgalom a Balatonnál, pedig én minden évben megyek, csak éppen oda soha többé.

2014.08.12. 09:43:03

@maxval a bircaman: ez tény, jártam én is ott.
De az utazást is bele kell ám számítani !

diszkriminans (törölt) 2014.08.12. 09:43:26

@Bicepsz Elek:
Szerintem meg nem gáz, ami a 90-es évek óta a Balatonnal történik, nyilván azzal egyetértek, hogy nem fejlődött azóta sokat, de legalább normalizálódik a látogatók száma, még a 90-es években nem lehetett elférni, mára azért kezd elviselhetővé válni a tömeg, ez pedig idővel a minőség javulását is elő fogja idézni, hiszen a turista nem jön automatikusan, mint anno, mikor nem volt túl sok alternatíva, így a vállalkozóknak alkalmazkodniuk kell.

Egyébként a 90-es években volt egy rakás elképzelés a balatoni "minőségi" turizmusról, de ezeket az elképzeléseket inkább nem kommentelném, mert nagyrészt arról szóltak, hogy a "prolik" helyett a sznobokra fókuszáljanak, és húzzanak le még egy bőrt a vendégekből, miközben alig nyújtanak többet a korábbiaknál.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.12. 09:46:37

@Kulics:

Vannak olcsó repülőjáratok. S lehet menni busszal is, kényelmetlen, de olcsó.

diszkriminans (törölt) 2014.08.12. 09:48:29

@maxval a bircaman:
Én 2005 körül voltam Bulgáriában, főleg Szófiában, de egy napra lementünk a tengerpartra Burgaszba. Ott a tengerparti büfében 150 Ft-nak megfelelő leva volt a sör (Kamenitza), míg a balatoni strandokon már akkor 350 Ft-ba került.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.12. 09:54:03

@diszkriminans:

Így igaz.

Hozzáteszem: tudni kell hová menjen az ember a bolgár tengerparton. Alapvetően 3 kategória van:
- a kiemelt helyek, ezek elsősprban a nyugati munkanélküliekre számítanak, akiknek a fő szempont az olcsó alkohol, itt eleve minden kereskedő alapból 100 %-os haszonnal dolgozik, na ezek a helyek drágábbak a Balatonnál,
- az all-inclusive turizmust kitűző helyek, ezek balaton árszinten vannak,
- a családi turizmusos helyek, ezek olcsóbbak a Balatonnál, sőt olcsóbbak Szófiánál is.

diszkriminans (törölt) 2014.08.12. 09:56:39

@maxval a bircaman:
Ennek ellenére volt olyan nyár pár éve, mikor egy jobb hétvégén 3-szor annyi embert engedtek be a csopaki strandra, amennyit törvény szerint akkora területű strandra be szabadott volna engedni, és tisztában vagyok vele, hogy anno ennél is sokkal többen voltak. Szerintem az nem volt normális anno, nem a mostani "kihaltság" az ami durva.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2014.08.12. 09:59:25

Azért tök érdekes elolvasni a kommenteket, mert kiderült, hogy már a komenizmusban is mennyire másképp szocializálódtunk. Nekem a vállalati üdülőről (MÁV) az az emlékem van, hogy minden kurvára meg volt szabva, délben-este verték a gongot, hogy menjünk a menza kaját enni, és ha egész napos kirándulásra akartunk menni, akkor előző nap kellett szólni, hogy kapjunk ebéd csomagot (kocka sajt, turista szalámi, zsömle, zöldpaprika). Következő évben mi, gyerekek is hevesen tiltakoztunk a balatoni szakszervezeti nyaralás ellen. Szerencsére akkor jött be, hogy a MÁV csereüdültetés vezetett be a DR-rel. Jártunk a Harzba, Thüringiába, ahol önellátó kis üdülő házai voltak a Reichsbahnnak. (Az is már mekkora vicc, hogy annyira szakítottak a náci múlttal, hogy a vasút végig birodalmi maradt! :-) )
Balatoni nyaralásra meg maradt apámék cégének a nyaralása, ahol társasüdülők, meg fizetővendég apartmanok voltak. Nem kellett a menzaszart enni, oda mentünk, és akkor, amikor és ahová akartunk. Cserébe lehetett sorbaállni a húgymeleg sörért, meg a kenyérért, már ha volt.
Ja, és a kurva szép üdülőkről annyit, hogy egyszr megkédeztem apámékat, hogy mi miért nem juthatunk el soha ezekbe az "egykor az urak dőzsölését, ma a proletariátus pihenését szolgáló" helyekre. Hamar megtanultam, hogy mi az, hogy csókos. Ma legalább csak azon múlik, összespórolok-e egy hosszú hétvégét Kőkapunk, vagy a Palota Szállóban, nem kell senkinek kucsorogni. Csak tisztább ügy!
A külföldi nyaralásokról egyszerűen nem tudok írni, mert apámék 79-ben kaptak először útlevelet nyugatra, akkor is csak úgy, hogy a gyerekeket itthon kellett hagyni "túsznak". Aztán 80-ban már kimehettünk Jugóba, ami "amolyan felebaráti" volt, és csorgathattuk a nyálunk a dobozos kólára, meg nézhettük kívülről az éttermeket.
Szóval nem én leszek az, aki a kommunizmust visszasírja.

diszkriminans (törölt) 2014.08.12. 10:00:35

Idén amúgy nagyon jó a Balaton vize, talán azért, mert nagyon magas volt a vízállás tavasszal, plusz kevés volt a vendég a változékony idő miatt.

♔bаtyu♔ 2014.08.12. 10:00:43

@diszkriminans: Most voltam a balcsinál kétszer is négy-négy napra, bejártam az északi és déli partokat. Elég sok helyen kajáltam, a legváltozatosabb helyeken és azt kell mondanom, hogy nincs gond a minőséggel. Nem tudtam rossz helyet találni, pedig még elég nagy tömeg is volt. Megváltozott ott már a szemlélet, a kereskedők nagyrésze úgy lehet vele, ha elkúrom, megy tovább a csóka Horvátországba és igaza is van.

Tetszett az is, hogy még ahol nagy volt a tömeg sem kellett sokat várni. A strandok nagyon profik, még a szabad strandokon is le tudtam pld. ülni, mert voltak padok. Voltak szemetesek és láthatóan gondozták a füvet is.

diszkriminans (törölt) 2014.08.12. 10:01:19

@maxval a bircaman:
Pont azért megy a balhé, mert biológiailag is túl tiszta az a víz, ami nem jó a halaknak.

Behajtó70 2014.08.12. 10:02:32

Mielőtt az összes romantikus komcsi telezokogja a netet a régen minden jobb volttal:
- az volt a jobb, hogy fiatalabb voltál, ezért ez a nagy nosztalgia!
- ingyen a tömegnek sosem volt nyaralás 7-800 Ft-ba mindig került, amikor 2000 ft-os fizetések voltak
- ingyen csak a párttagoknak volt!
- a déli parton összesen 2 (kettő) db közért volt!
- a két hét szabi azért volt, mert a lószarnak se volt szüksége a munkátokra, mivel minden vállalatot hitelből finanszíroztak, termelés nélkül, túlfoglalkoztatással! (Lásd ladagyár az egészséges erotikában. Gyengébbeknek: egyik végén ládát gyártottak, a másikon szétszédték, és így tovább újra és újra)

Abban a rendszerben egy dolog volt jó: a közbiztonság! De az nagyon.

Egy rokonom nemrég zokogott, hogy régen milyen jó volt, a szüleimgyári melósként is építettek egy házat hitel nélkül, bezzeg most minden szar. Mondom, pubi! Apád hegesztő volt, ellopta az összes vasat, elektrodát, trafót a gyárból, mindnekinek abból hegesztett teraszt, kerítést, persze, hogy ment a szekér! Anyád meg óvodai konyhás volt, amit otthon termelt zöldséget, gyümölcsöt, csirkét, malacot, azt mind eladta az óvodának jó pénzért, plusz nyomta feketén a disznóhús eladást is, évente 4-5 malaccal...szaladt a szekér rendesen....

Hát ezt sírjátok ti vissza?!

♔bаtyu♔ 2014.08.12. 10:05:48

@Csokis: Azon is múlott a dolog, hol dolgoztak a szüleid, vagy te. Én pld. minden évben mentem SZOT üdülőbe, pedig ha valaki nem volt csókos akkor az én voltam. Valamennyit fizetni kellett és elég soknak nem fért bele a költségvetésébe egy 10 napos nyaralás. Így nálunk inkább vadásztak az üdülni vágyókra, pedig az üdülők egyáltalán nem voltak gagyik.

diszkriminans (törölt) 2014.08.12. 10:06:14

@♔bаtyu♔:
Nekem sem volt gondom mostanában ott, ahol jártam, igaz a szálláshelyeket nem nagyon ismerem, mert a nyár jelentős részében a közelben tartózkodok és alkalmanként megyünk le.

♔bаtyu♔ 2014.08.12. 10:06:52

@diszkriminans: Akkor még jót is cselekedtem, hogy belehugyoztam:))

diszkriminans (törölt) 2014.08.12. 10:30:20

@Behajtó70:
Nagyszüleim szintén gyári melósok voltak, soha semmit nem loptak életükben, viszont rengeteget túlóráztak, gyakran nyaraltak szakszervezeti üdülőben. Ami gyár maradt azóta ugyanabban a városban (ahol dolgoztak, az már rég nincs, az a másik sem, ahol apám mérnökként dolgozott), ott 8 órás minimálbérért dolgoznak napi 12 órát, mindezt a 2. legfejlettebb régióban, ebből a büdös életben nem megy senki nyaralni.

A hitelből finanszírozásról pedig annyit, hogy rendszerváltáskor 66,3% volt a GDP arányos államadósság. Mindezt kb. 15 év alatt szedtük össze. Nyilván, mivel a kamatokat is fizetni kellett, ezért ez azt jelenti, hogy a GDP néhány százalékával növekedett az olajválság és a rendszerváltás között az államadósságunk, szóval erősen túlzó az az állítás, hogy nem számított, mit termelünk, hiszen minden hitelből ment, ennyi erővel 2001-2009 között sem igazán számított, hiszen ezen időszakban még a gyorsabb ütemben adósodtunk el, mint akkor.

diszkriminans (törölt) 2014.08.12. 10:34:30

Természetesen az is benne van a dologban, hogy egyébként teljesen érthető okokból, a rendszerváltás után kinyílt a bérolló, hiszen egy mérnök munkája többszörösét éri a betanított munkásnak piaci alapon, a szocializmusban mégis max. 1,5-szeres különbség volt, de egy sokat teljesítő és túlórázó sormunkás volt hogy többet keresett a mérnöknél. Így persze, hogy a gyári munkás elmehetett nyaralni, természetesen az olcsó szakszervezeti üdülős nyaralás sem volt valójában olcsó, ugyanúgy kifizette a társadalom, amit ténylegesen ki kellett fizetni, az önköltség alatti volt. Csak valójában a munkások más faszával verték a csalánt.

domeboy75 2014.08.12. 10:44:29

@room_101:
Szerintem is abból van! :-D

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.12. 11:02:01

@Behajtó70:

"ingyen csak a párttagoknak volt"

Ne viccelj.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2014.08.12. 12:45:05

@♔bаtyu♔: Én nem is az átlag SZOT üdülőről beszélek. Az megvolt nekünk is, nem is kértünk belőle egynél többször. (Ezt írtam le.) Csak valaki felhozta, hogy akkor bezzeg a Palotaszálló, meg a rózsadombi SZOT üdülő elérhető volt az Átlagjózsinak. Erre írtam, hogy egy szart volt elérhető, az csak a csókosoknak volt elérhető, nekünk maradt a "mezei", ebédidőben vascső verős. Nem volt az se lepukkant, vagy koszos (legalábbis az akkori normál, "fizetős" szállásokhoz képest nem), csak ne csináljunk úgy, mintha akkor alapból járt volna a luxus a plebsnek.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2014.08.12. 12:54:25

@diszkriminans: Egy jó melós ma is megkapja egy mérnök bérét. Nyilván -ahogy te is írod- nem a betanított sormelós, ahhoz azért tanulni is kell egy pöttyet, meg gyakorolni magad a szakmában. Ilyen az élet: mindenki annyit kap, amennyire a piac taksálja. Oszt' ha kevésre taksálja, lelép Németországba hegeszteni, vagy Angliába orvosnak. Itthon meg maradunk mi, akiknek jó a mocsár meleg állóvize. :-/

Kaszáspók 2014.08.12. 13:32:33

@háténimmár: Egy mai munkás mikor engedhet meg a családjának egy hét balatont teljes ellátással?

Minden évben.

Kaszáspók 2014.08.12. 13:34:29

@Gizella Bottyán: és a vállalat takarítónője is elmehetett, meg a titkárnő és a melós is. Most??

most is.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.12. 14:19:37

@Csokis:

Én elitüdülőben voltam, a külkeres üdülőben Csopakon. A kaja ott is szar volt és kevés.

S voltam egy haver szüleivel egy átlagos üdülőben is egyszer.

A különbség az ellátásban észrevehetetlen volt. Tulajdonképpen az egyetlen plusz az volt Csopakon, hogy volt saját medencéje az üdülőnek. Esetleg még az, hogy minden tavasszal kifestették, s így minden nyáron friss festés volt, míg az átlagosban meg talán 3 évente.

Behajtó70 2014.08.12. 14:24:54

@diszkriminans: azért megnézném azt a munkahelyet ma, ahonnan 2 hétig nem hiányoznál!

Ugyeugye

Behajtó70 2014.08.12. 14:30:41

@diszkriminans: hitelből finanszírozott munkahelyek felesleges munkával: ha neked lenne igazad, nem oszlott volna fel a komunnista blokk. Persze, jó volt az nektek, csak nem volt fenntarható. Mehettél üdülni, pedig nem volt rá pénzed. A cégednek sem volt, állami támogatást kapott rá. Az állam meg hitelt vett fel a szociális kiadásokra. Pont úgy mint az mszp+szdsz csinálta 2002-2010 között. Láttuk az hova vezet. Ismét láttuk. És még mindig van egymillió ember, aki túl ostoba hogy ezt belássa, és csak oda szavaz. Tényleg Einsteinnek volt igaza: két dolog végtelen: a világegyetem és az emberi butaság.

Szabványok 2014.08.12. 14:31:21

@JohnHenry:
Én hangoskodó németekre emlékszem. 50 éve is úgy beszélgettek, hogy mindenki hallotta és ma is hallom, hogy sörtől rekedt torokhangon mondják: "Ah ja, aberwas..."

diszkriminans (törölt) 2014.08.12. 14:34:48

@Csokis:
A vállalkozó szakmunkás valóban kereshet jól, csak azokat a vállalkozó mérnökökkel illene összevetni, nem az alkalmazott mérnökökkel.

Egyébként igazad van.

diszkriminans (törölt) 2014.08.12. 14:39:07

@Behajtó70:

"azért megnézném azt a munkahelyet ma, ahonnan 2 hétig nem hiányoznál!"

Nyilván ahol 2-szer annyi ember van eleve, mint amennyire szükség van, ott persze, hogy nem hiányzott senki.

De te ennél erősebbet állítottál, hogy mindegy volt a munka, mert úgyis hitelből éltünk, ami viszont csak néhány százalékban volt igaz. A javak nagyobb részét nem hitelből teremtették meg akkor sem. Egyébként igazad van abban, hogy fenntarthatatlan volt, de az MSZP-SZDSZ és a Fidesz kormányzása is az, továbbra is növekvőben van az adósságállományunk.

Szabványok 2014.08.12. 14:41:25

@az_igazi_trebitsch: Igazad van. Több mint 50 éve járok a Balatonra.

Egy viszont nem igaz.
Hogy ma sokkal rosszabb a Balaton.
Épp most érkeztem meg és ma is jól éreztem magam.
Igaz, ma már nem olyan barátságosak a kikötők, mert gigantikus, óceánjáró méretű, Balatonon használhatatlan hajócsodák tucatjaival van tele. De a víz, a táj ma is olyan csodálatos, mint régen. És a lángos, kolbász, hekk, kukorica, badacsonyi bor is. Az emberek, az árusok, szolgáltatók kedvesek,különösen, amikor észreveszik, hogy magyarokkal van dolguk.

diszkriminans (törölt) 2014.08.12. 14:43:34

@Behajtó70:
Egyébként a félreértések elkerülése végett nem sírom vissza a szocializmust, ellentétben nem 1 millió, hanem sok millió emberrel.

Szabványok 2014.08.12. 14:50:16

@kvadrillio: ".Barátságos volt, finom ételekkel, halakkal.....szórakozóhelyekkel....és FEKÁLIAMENTES VÍZZEL ! amit mos ugye teleszarnak az ÚJGAZDAG vitorlástulajdonosok !:o)"
Most is barátságos és most is finomak az ételek.
A vízminőség a '60-s években jó volt, akkor inni(!) lehetett belőle.
A '70-s években elromlott, mert nem bírta a terhelést a tó.
De a '80-s évekre megjavult, azóta is tökéletes. (Kivéve, amikor túlságosan leeresztik és a déli part mocsárvilággá válik. Szerencsére az idén jó magas a vízszint, tökéletes a tó.)
Az újgazdag vitorlások:
* Mindben beépített WC van.
* Ki sem mennek a tóra, mert csak státuszszimbólumnak kell a hajó. Az elmúlt héten a Balatonon igaz vitorlázóidő volt. Az újgazdagok hajóinak 90%-a a kikötőben állt.

diszkriminans (törölt) 2014.08.12. 14:55:26

@Behajtó70:
"És még mindig van egymillió ember, aki túl ostoba hogy ezt belássa, és csak oda szavaz. "

Mondjuk úgy tűnik, te némileg le vagy maradva, ma éppen a Fidesz politizál a kádári nosztalgiára építve, és teszi tönkre újra az országot azzal, hogy újra nem piaci alapokra akar építeni. Te ugyanolyan kádárista proli vagy, mint akiket fikázol, csak éppen más "márkanév" alatt kívánod a sültgalambot az égből.

Szabványok 2014.08.12. 15:04:57

@recommented: "Bizony, mi sem kaptunk beutalót. Mi "értelmiségiek" voltunk, ráadásul se közel se távol még párttag sem volt a családban, a csókos kádáristáknak mindig gyanúsak is voltunk kicsit."

Neked valami egészen fura elképzelésed van az akkori világról! Nem, nem így működött a kádári rendszer. Az én szüleim is értelmiségiek voltak, a Ráksi korszakban volt is bajuk belőle. De '56 után a rendszer kiegyezett az értelmiséggel. Volt ugyan az a bizonyos "F" betű, hogy fizikai munkás, de jelentősége egyre csökkent. Már csak azért is, mert kezdett felnőni az az értelmiségi generáció, akik a kádári rendszerben lettek értelmiséiek, nem kellett már szívatni senkit.

A szakszervezeti beutalónak nem sok köze volt a párttagsághoz.

Másrészt valahogyan mindenki lejutott a Balatonra. Gyerekkoromban a papám vállalatának üdülőjébe mentünk. Fiatalként volt elég olyan ismerős, akiknek volt házuk a tó közelében, de aludtunk vasútállomáson is, illetve vitorláson. '70-s években általános közlekedési eszköz volt a fiataloknak az autóstopp. (Nem csak pártitkároknak:-)
Balatonon voltunk nászúton, egy nagybácsi víkendházában.

Most a fiatalok körbebiciklizik a tavat és kempingben, ismerősöknél alszanak közben. A lányom két hete tekerte körbe. (A nagyapja 70 évvel ezelőtt.)

lombozódó 2014.08.12. 15:10:28

micsoda? 2014.08.11. 21:57:34
Lillafüred kb 15000 Ft / fő / éjszakától az árak
Ki ki ítélje meg sok vagy kevés ??

lombozódó 2014.08.12. 15:15:55

Vagy Hotel Barátság Hajdúszoboszló
Kb 21000 Ft főszezonban / fő / éj
www.baratsag.hu/?menu=5&sub=1

diszkriminans (törölt) 2014.08.12. 15:25:25

@Szabványok:
Egy ismerősöm Svájcba ment a haverjaival a 80-as években stoppal, ma meg már nagyon kihalt ez a szokás, mert nem sokan vesznek fel stoppost.

Amúgy recommented tudom hol fog belekötni a mondandódba, ugyanis van egy réteg, aki sok generációs értelmiségi, és nekik a Kádár rendszerben diplomát szerzett emberek már nem értelmiségiek, hanem prolik, szerintem ezzel a szöveggel fog jönni. Abba nem gondol bele, hogy a 2. világháború előtt elég sokan anyagilag nem tehették meg a gyerekeik taníttatását, meg az is gyakori volt, hogy sok gyerek közül egyet küldtek továbbtanulni, a többi meg azért dolgozott, hogy az az egy sokra vigye.

Szabványok 2014.08.12. 15:35:21

@Csokis:
"Cserébe lehetett sorbaállni a húgymeleg sörért, meg a kenyérért, már ha volt."
Sört nem ittam, de kenyér volt. De kinek kell a Balatonon kenyér? A sültkolbászhoz adnak. Finomnak meg ott volt a siófoki palacsintás. (Ott hullott ki a tejfogom '60-ban.)

"Ja, és a kurva szép üdülőkről annyit, hogy egyszr megkédeztem apámékat, hogy mi miért nem juthatunk el soha ezekbe az "egykor az urak dőzsölését, ma a proletariátus pihenését szolgáló" helyekre. Hamar megtanultam, hogy mi az, hogy csókos."
? Hol voltak kurva szép üdülők? OK, volt valami állami üdülő, de az ma is van a vezetőknek, meg Tőkés Lászlónak.
A többi meg egyforma volt!

"A külföldi nyaralásokról egyszerűen nem tudok írni, mert apámék 79-ben kaptak először útlevelet nyugatra, akkor is csak úgy, hogy a gyerekeket itthon kellett hagyni "túsznak"."
Ez meglep. A "túsz" a '60-s évekre volt jellemző. '70-s években már boldog-boldogtalan kapott útlevelet. Nem egy teljes családról tudok, akik a '70-s évek elején mentek nyaralni nyugatra. (Annyi volt, hogy a kiegről kellett papír, hogy nem tudok titokról, meg nem akarnak éppen berántani.) '72-ben, egyetemistaként minden protekció nélkül kaptam útlevelet.

Nem állítom, hogy akkor jobb volt, sokkal nagyobb fejlődési potenciál rejlik a (liberális!) kapitalizmusban, mint a szocializmusban, de azért azt ne akarja senki bemesélni nekem, hogy akkor olyan volt itt, mint ma É-Koreában! Lehetett élni, lehetett nyaralni, lehetett nyugatra utazni, lehetett a Balatonon üdülni anélkül, hogy vörös seggeket nyalt volna az ember.
Csak épp akkor Trabanttal, Skoda octáviával, Zsigulival, vonattal, stoppal közlekedtünk, ma meg "nyugati" autóval. Ennyi.

"Aztán 80-ban már kimehettünk Jugóba,"
Ne terjeszd itt a téveszméket!
Mi családostól voltunk '68-ban Jugóban, ott néztük a Holdraszállást. Minden protekció, párttagság, umbulda nélkül.

"Szóval nem én leszek az, aki a kommunizmust visszasírja."
Én sem sírom vissza, mint említettem. Örülök, hogy rendszert váltottunk és nagyon nem szeretnék visszaváltani.
De ettől még igaz, hogy '70-ben vidáman lehetett utazni nyugatra és a Balatonra gyakorlatilag mindenki lejuthatott.

Akkor Illés, Konc Zsuzsa, Bergendi koncert volt, koktélhajó volt a Balatonon. (Mindenki számára elérhetően.)
Ma Balaton Sound, vagy mifene van.
Akkor a külföldieket az jelentette, hogy jöttek az NDK-s lányok a Balatonra egy kis "sportficken"-re.

Szabványok 2014.08.12. 15:41:52

@diszkriminans:
"Egy ismerősöm Svájcba ment a haverjaival a 80-as években stoppal,"
Mi '72-ben stoppal jártuk be egész Nyugat-Európát. A 30 napot kihasználtuk!

"Amúgy recommented tudom hol fog belekötni a mondandódba, ugyanis van egy réteg, aki sok generációs értelmiségi, és nekik a Kádár rendszerben diplomát szerzett emberek már nem értelmiségiek, hanem prolik, szerintem ezzel a szöveggel fog jönni."
:-) Mint említettem, az én szüleim, nagyszüleim is értelmiségiek voltak. Emiatt a szüleimet egy évre kirúgták az egyetemről a "rendszerváltáskor".
A nagybátyám "horthysta katonatiszt" volt, de mégis kiengedték nyugatra. (Az 56-ban disszidált sógorához.)
A mindennapi élet szintjén nem volt az a rendszer annyira átpolitizálva, mint sokan hiszik.

Szabványok 2014.08.12. 15:53:50

@Behajtó70: "- a déli parton összesen 2 (kettő) db közért volt!"
No, ne!
Minden faluban volt legalább egy. Tudod, azok települések voltak, állandó lakosokkal, iskolákkal, boltokkal. Amikor egy nyári hétvégén (Az egyirányúsított hetesen!) lement 300000 ember, azok vajon mit ettek? Mint említettem egészen kicsiny gyerekkorom óta járok a Balatonra és mindig volt közelben közért. Legalábbis az utolsó 60 évben.
Nem, nemcsak párttagoknak, és nemcsak valutáért IKKA, hanem rendes közért, ahova bemegy az ember és kér 1kg kenyeret. Igaz, egy, max kétféle kenyér volt, lehet, hogy tegnapi, 10cmx10cm selyempapír volt a csomagolás és mogorva volt az eladó.

Celtic 2014.08.12. 16:56:17

@grigorij: Uberfasza!
Foleg a "tuc-tuc" es "pogozas" egy mondatban emlitese! Kimaradtak a fulbevalok/tetkok a fiukon/lanyokon , a villanygator, zippzaras paplan es a szinglihordak.

Amugy csodas, elismeresem.

Behajtó70 2014.08.12. 16:58:51

@diszkriminans: a Fidesz nem kádári módon politizál, azt csak a ballib elvtársak lejárató gyűlöletkampánya állítja, kár lenne ezt tényként elfogadni. Ha kicsit tovább gondolnád, látnád, hogy a nyugati multikkal senki más nem veheti fel a versenyt csak egy erős állam! Nekünk ugyani nincs "multink" ezermilliárdcsilliárd dollárral a kezében! Ezt a helyzetet csak így lehet megoldani, akár fáj, akár nem. Nem kéne ennek történnie, ha az mszp+szdsz nem adta/lopta/herdálta volna el az összes országvagyont. Ám ha ez kádári, akkor persze a Franciák is kádáriak, meg az Olaszok, meg a Németek, meg a Brittek, mert a fő vagyonrészek ott is állami befolyás alatt vannak.

De a témára: proli itt te vagy mag a magadfajták, mostanáig itt zokogsz, hogy jajj régen dejó volt mert bár pénzed nem volt mégis mindig a Balatonon nyaraltál....s mint megállapítottuk: állami hitelből tetted mindezt.

diszkriminans (törölt) 2014.08.12. 18:13:04

@Behajtó70:
Próbáld értelmezni, miket írtál, mert amúgy hemzseg az önellentmondástól!

Halvány lila gőzöd nincs a gazdasági alapokról sem, ha az orbáni államkapitalizmus-szocialimzus keveréket a franciákhoz, németekhez, olaszokhoz hasonlítod.

A hitelfelvétel a Kádár rendszerben nem ok, hanem következmény volt, következménye annak, hogy nem működik a szocialista gazdasági modell, amit a te elvtársaid most újra akarnak építeni. Mivel nem működött, ezért kellett hitelfelvétellel viszonylagos jólétet biztosítani.

Egyébként én nem nyaraltam a szocializmusban a Balatonnál, de ha egy olyan vérbeli komcsi prolinak nevez, mint te, azt dicséretnek veszem.

Visszatérve a felvetésedre, amely szerint az erős állam ahhoz kell, hogy ellensúlyt képezzenek a multiknak, nos ha te ezt elhiszed magadnak, akkor nagy bajok lehetnek a fejedben, ezt a magyarázatot bizony a legbutább híveknek találták ki. Nem az erős állam, hanem az innovatív vállalkozások azok, amelyek kitörést tudnának biztosítani a magyar gazdaságnak (lásd pl. észteket), viszont egy erősen protekcionista és befolyásos állam pont azokat az embereket űzi el, akik erre képesek lennének. Az állami protekcióval működő vállalatok csak tovább rontják a helyzetünket hosszútávon, az állami kézbe visszavett vállalatok meg még inkább. De hát nyilván ezt te 8 általánossal nem fogod fel, azt sem tudod mi az az innováció.

kvadrillio 2014.08.12. 19:00:58

Az emberek 2/3-ának nincs pénze nyaralásra
Népszava-információ|2014. aug 08. 14:45
[A+ A-]
[Nyomtatás]
[Küldés e-mailben]

Fotó: Jeff J Mitchell/Getty Images

Kis spórolással legfeljebb egy hetet tölt pihenéssel az átlagos magyar fiatal. A K&H pályakezdők jóléti indexe kérdéseire adott válaszok szerint a vízpartot választják a legtöbben, de nőtt azoknak az aránya, akik külföldön élő rokonaikat látogatják meg.

Nyaralási szokásaikról is kérdezték a K&H pályakezdők jóléti indexe felmérése során a fiatalokat. A válaszokból kiderült, a 19-29 éves városi fiatalok közel fele nem volt, és nem megy nyaralni. Úgy tűnik, a fiatalok a teljes lakosságnál szerencsésebbek ezen a téren. A KSH 2013. évi, nyaralásokról szóló adatai alapján a magyar lakosság kétharmadának nincs pénze arra, hogy utazzon. Egy átlagos nyaralásra 8,3 napot szánnak a fiatalok, de 60 százalékuk 7 napot vagy kevesebbet nyaral, a maximum kéthetes nyaralást negyedük említi, ennél hosszabb utazás már csak a fiatalok töredékének fér bele az idejébe vagy a költségvetésébe.

A fiatalok átlagosan 79 ezer forintot költenek nyaralásra, de közel felük csak 50 ezer forint alatti összeget szán ilyen célra. Közel 70 százalékuk maga teremti meg a nyaralásra a pénzt, és csak 20 százalék körüli azoknak az aránya, akik teljes egészében vagy többségében a szülők támogatására hagyatkoznak ezen a téren. A diákoknak jóval több szülői segítség jut a nyaraláshoz, csak negyedük utazik teljesen saját pénzből.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.08.13. 04:13:39

"Az M1-es autópálya Zamárdiba csak 1971-ben ér le"

Azon túlsikolva, hogy M7, ahogy többen is írták, megjegyezném, hogy az M7-es is csak Siófokig ért még a 80-as évek végén is...Hogy a rákba ért volna Zamárdiig 71-ben???

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.08.13. 04:59:47

@Behajtó70: De a világegyetemben ő se volt biztos...
:-)))

Bicikliző medve 2014.08.13. 12:50:48

@Kaszáspók: csak most abból a pénzből inkább vesznek maguknak telefont 10 havi kamatmentes részletre meg lapos tévét.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2014.08.15. 15:38:12

@maxval a bircaman: Na, ebből is csak az derül ki, hogy megúsztam egy nagy csalódást azzal, hogy gyerekkoromban nem jutottam el a Palotaszállóba, meg a Kőkapun a kastélyba. :-D
Viszont idén tavasszal voltunk Kőkapun a "normál" szállóban a családdal, és akkor megnéztem a kastélyszálló részt "élőben", határozottan fent van a listán egy gyerekek nélküli hétvégére. Fele költség, dupla élvezet. ;-)

Mityu Addideapénzt kft LE 2015.07.04. 20:35:41

"A vállalati üdülőkben éjjel-nappal üvöltő hangszórók, a sétányok megrongált padjai, a feldúlt virágágyások mellett „nemcsak a strandfürdőn, hanem az üdülőhelyek egész területén fürdőruhában, szinte pucéran sétálgatnak az emberek”."

Csatlakoznék azok táborához akik ezt cáfolni tudják 1982-1986 között minden évben SZOT beutalóval Balatonföldváron vagy magánháznál vagy nagyüdülőben... :) Még Szilvásváradon se volt semmilyen "üvöltő hangszóró" az üdülőben. :)

Balatonföldváron szabadtéri színpadon koncert, tévét leszartuk, mert ha jó idő volt nekünk a Balaton volt a riviéra. Strandolni mentünk délutáni csendespihenő helyett. :)

Fotók vannak :D

Ja és ennyi komcsizás, fröcsögés sem volt, mi manapság látom, szinte nemzeti sport. :D :D

Mityu Addideapénzt kft LE 2015.07.04. 20:37:30

Van egy pár korabeli fotóm a strandolásról, a Goldbeger textilművek által üzemeltetett üdülő belső udvarról... :)
süti beállítások módosítása