A most bemutatott képsorozat 1857-ben készült a Bécs és Trieszt közötti vasútvonal Laibach (ma Ljubljana) és Trieszt közötti szakaszáról. Az Osztrák Birodalom fővárosa és tengeri kikötője közötti vaspálya kapcsolat életbe vágó fontosságú volt nemcsak gazdasági szempontból, hanem Ausztria európai nagyhatalmi státuszának megerősítése miatt is. A színes litográfiák a 150 kilométer hosszú, kétvágányos pálya legfontosabb műtárgyait mutatják be.
Egy személyvonat elhagyja Laibachot.
Vizenyős, mocsarasnak tűnő völgyet átszelő vasúti töltés a mai Gorizia, szlovéniai kisváros mellett. A pálya feletti kapuszerű építmények funkcióját – bár a választ kerestem – nem tudom. Akinek van ötlete, írja meg.
A viaduktok és vasútállomás az egykori Franzdorfban (ma Borovnica). Az emeletes, a római vízvezetékek látványára hasonlító viadukt 561 méter hosszú volt és 38 méter magas. Ez volt a korabeli Európa leghosszabb vasúti hídja. A völgyhíd a második világháborúban elpusztult. További részletek: http://de.wikipedia.org/wiki/Franzdorfer_Viadukt
Oberlaibach (ma Vrhnika) mellett járunk. A kétvágányú pályához többszörös kosárjelző dukál.
A trieszti államút felett áthaladó viadukt Oberlaibach után.
A vonat befut Adelsberg (ma Postojna) vasútállomására. Jól kivehető a gőzmozdony, a középhossz-átjáratú személykocsik, és a poggyászkocsi. Az állomás előtt várakozó utasok. A szemközti épületet fűtőháznak nézem.
Közeledünk a tengerhez. Viadukt Nabresina előtt.
Nabresina települését elhagyva a vasút óriási kanyarral befordult Trieszt irányába. A szlovén karszt szikláiba berobbantott, folyamatosan ereszkedő pályáról már látszik az Adria.
Grignano vasúti megállóhely kosárjelzővel és váltóállítóval. Távolban Miramar adriai fürdőhely.
A vasúti pálya tovább süllyed a tengerszint felé. Egy újabb viadukt és egy alagút következik. Távolban az alagútból éppen kifut egy személyvonat. Az alagút tetején a mozdonyvezetők számára jól látható magasságban kosárjelző, mellette vasúti őrház.
Íme az alagút közelebbről. A vasútvonal leereszkedett Trieszthez. Távolban a kikötői forgalom.
Érkezés Triesztbe. A tengeri kikötő mellé épített trieszti pályaudvar. Vonatfogadó csarnok, áruraktárak, távolban fűtőház.
Itt a vége, fuss el véle.