HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Hány gépjárműve volt a fővárosnak 1913-ban?

2015.04.03. 15:23 zsuzsa.frisnyak

 

A válasz: 18 darab. Autó három tisztviselőnek (polgármester, alpolgármester és tiszti főorvos) járt a munkájához. Ezen kívül a városnak volt még néhány iratszállító kocsija, két kenyérszállító autója, egy hússzállító gépjárműve. A köztisztasági hivatal rendelkezett még egy aszfaltmosóval, és egy utcaseprővel. 1913-ban a tűzoltóságnak még nem voltak gépkocsijai. Jut eszembe, a szemétszállításból is hiányoztak a gépjárművek. De lássuk a részleteket.

barczy_istvan_polgarmester_resize.jpg

Bárczy István polgármester és az automobilja a mai József Attila utcában (helyesen: Városház utcában, köszönöm vízbe mártott testnek). Budapest polgármesterének 1910-ben vette meg a város az első autót.

iratszallito_autok_resize.jpg

A főváros iratszállításra használt automobiljai. A Marta-Westinghouse gyártmányú járműveket a város még 1910-ben vásárolta meg, de az autókat csak 1912 óta használták iratszállításra. Az autók karosszériájának hátsó részét zárt iratszekrénnyé alakították. Az iratszekrény előtti részen volt egy ülés az iratokat kísérő alkalmazott részére. Az autók meghatározott útvonalon közlekedtek, a budai járat a főpolgármesteri hivatal, az ötödik, harmadik, második és első kerületek, a Közmunkatanács és a Belügyminisztérium között ingázott.

kenyerszallito_auto_resize.jpg

Budapest kenyérszállító gépkocsija. Kettőt vásárolt a város 1910-ben. A teherbírásuk 1200 kg volt. A kenyeret a fővárosi kórházakba, szegényházakba, népkonyhákba szállították.

husszallito_auto_resize.jpg

Hússzállító gépjármű, szintén 1910-ben szerezte be Budapest.

elektromos_vontatokocsi_resize.jpg

Ez pedig a köztisztasági hivatal elektromos vontatókocsija.

aszfaltmosogep_resize.jpg

Az elektromos vontató mögé kapcsolt aszfaltmosó szerkezet. A víztartálya 2500 literes, maximális sebessége vízszintes útpályán 8 km/óra volt. Az akkumulátoraival egyszerre 40-45 kilométert lehetett megtenni.

locsolokocsi_resize.jpg

Itt pedig az elektromos vontatókocsi mögé egy lóvontatású locsolókocsit kapcsoltak.

hoeke_resize.jpg

Hóeke az elektromos vontatókocsi mögött.

utcaseprogep_resize.jpg

Elektromos utcaseprő gépjármű permetező készülékkel. Maximális sebessége munkában 11 km/óra, akkumulátoraival egyszerre 4,5-5 órai munkát lehetett elvégezni. A gépjármű víztartálya 750 literes volt, a víz permetezésére a por felverődésének megakadályozása miatt volt szükség.

Itt a vége, fuss el véle.

29 komment · 1 trackback

Címkék: közlekedéstörténet Budapest 1900-as évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr457336300

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2015.04.03. 17:26:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alick 2015.04.04. 09:04:48

Érdekes hogy anno az elektromos meghajtás komolyan versenyben volt a belsőégésű motorokkal.

ppppalika 2015.04.04. 09:44:57

Nyilván nem főváros, de érdekes, hogy mintha a Posta lett volna a leginkább motorizált akkoriban.

Skuzzy 2015.04.04. 10:08:09

Érdekes cikk. Az első autóról lehet tudni többet? Jól látom, hogy nincs a szokásos motorháza elől?

kisf 2015.04.04. 10:41:28

@Skuzzy: Persze, hogy nincs, mert ez szintén elektromos hajtású. Az első kerekek egyedileg vannak meghajtva villanymotorral.

kisf 2015.04.04. 10:42:56

@ppppalika: Jó a meglátásod, akkoriban 50 körül volt a Posta négykerekű állománya, gyakorlatilag 1911-12-es szállítású.

kisf 2015.04.04. 10:45:19

@Alick: Igen, olyannyira, hogy sebességi világrekordot is állítottak föl vele. A lemaradás akkor kezdődött, amikor egyre nehezebbek lettek a járművek (fakarosszéria helyett acél stb.)

teddybear01 2015.04.04. 10:59:40

@Alick: 1908-ban több elektromos autót gyártottak az USA-ban, mint benzinest. Csakhogy amint jobb lett a nagy távolságú úthálózat, az elektromos autót kiselejtezte a technikai fejlődés.
Egyébként itt is jól látható, az elektromos autó csak rövid hatótára és főleg városi használatra jó, akármit mondanak a divatzöldek. Viszont városon belül kifejezetten hasznos, mert nem oda piszkol, ahol használják. Így is szennyezett Pest levegője.

teddybear01 2015.04.04. 11:04:53

@kisf: Nem. Az elektromos autó technológiai hibája az újratöltés. Ezzel nem lehet mit kezdeni, mert ehhez kiépített töltőhelyre és hosszabb időre van szükség, a belsőégésű motorral szerelt autót meg az árokparton is feltöltheted egy-két perc alatt, ha van egy kanna benzined. Ez az amiatt csak második autónak használható. És ezen semmilyen fejlesztéssel sem tudnak segíteni.

Alick 2015.04.04. 13:08:53

@teddybear01: csak megfelelő áramforrás és gyors tölthetőség kérdése... gyanítom, hogy ha ebbe is beleraktak volna annyit, mint az immár jó 100 éves belsőégésű motor (igencsak viszonylagos) tökéletesítésébe, az elektromos meghajtás mellett a belsőégésű már egy ideje a letűnt múlthoz tartozna...

teddybear01 2015.04.04. 14:21:05

@Alick: Nem egészen csak ennyi a technológiából fakadó hátránya, de a többire nem térnék most ki.

Ami pedig a töltést illeti, a gyorstöltés persze létezik, de a használata elég sok további problémát okoz. Például az, hogy rövid idő alatt nyomjuk bele az akkuba azt a tárolható maximumot, azt is jelenti, hogy az elektromos átvitelt baromira leterheljük, ami miatt egyrészt nagyon túlterheli az energiaellátó rendszert, másrészt komoly teljesítményigény változást okoz a rendszerben. Ez annyit jelent, hogy egyrészt az elosztóhálózatot baromira túl kell méretezni, ami drága, másrészt meg nagyon sok gyorsreagálású tartalékerőműre van szükség az ingadozó igények kielégítésére. Ezek persze többnyire gázturbinás erőművek, ami pedig csak annyit jelent, hogy a kipufogógázt nem a belvárosban engedik a szabadba.

Sajnos a legtöbb természetvédő mindössze jelszavakat ordítozik, és fogalma sincs hogy egy technikai folyamatnak milyen egyéb része van, ami esetleg az egész szándékot tönkre teszi, és végül több kárt okoz, mint amennyi hasznot hajt.

Alick 2015.04.04. 16:32:01

@teddybear01: Az energiaforráson kívül szinte minden műszaki előny az elektromos meghajtás oldalán van.
Ha akku és töltés, akkor akár a gyors telepcsere lehetősége is szóba jön.

teddybear01 2015.04.04. 19:53:48

@Alick: Nem. Például a belsőégésű motornál a téli fűtést a motor hulladékhőjével oldjuk meg, ezt az elektromos meghajtás esetén nyugodtan elfelejtheted. Ehhez is külön energiát kell vinned, amit egyébként a nagyobb hatótávra fordíthatnál.
Ugyanez van az éjszakai világítás esetén, ahhoz is pluszenergiát kell vinned, vagy ez is levonódik az akkupak energiakészletéből, ahogy a többi kényelmi felszerelés(szervó, klíma, ASB, stb.) működtetéséhez szükséges energia.
Télen ráadásul az akku tárolási kapacitása akár 30-40% is csökkenhet, mert a hidegben csökken az akkuk tárolókapacitása és így a hatásfoka. A benzines/dízeles motorok fogyasztása ehhez képest meg alig emelkedik a hidegben.

Szóval van egy csomó dolog, amiről elegánsan el szoktak felejtkezni, és sajnos sok olyan mérnöki diplomás is van, akik meg nem is tudják az ilyesmit.

Alick 2015.04.04. 23:58:04

@teddybear01: A fűtés és világítás sokkal kisebbet vesz le az érdemi menetteljesítményt leadó motor fogyasztásához képest. Ugyanakkor az elektromos hajtásnál szükségtelen az üresjárat, a leadott teljesítményt optimalizáló sebváltó és magas az energiaátalakítás hatásfoka. A motorokat akár a kerékagyban is el lehet helyezni.
Az egész csak azon múlik, hogy van-e megfelelő teljesítményű elektromos energiaforrás. Ha van pl. a jelenlegi Li-ion aksikhoz képest tízszeres fajlagos kapacitás, akkor a fent vázoltak részletkérdések.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.04.05. 10:00:37

Hú, nagyon érdekes képek!
Ma nagyon vagány dolog lenne egy ilyennel "végigrepeszteni" a városon. :)

Alick 2015.04.05. 10:56:30

@Alick: Pl. fűtés + világítás + vezérlő elektronika 2-3 kW, ugyanakkor a meghajtás 40-50 kW... amellett hogy az elektromos meghajtás motorféke visszatöltésre is használható.

teddybear01 2015.04.05. 13:29:31

@Alick: Zárjuk rövidre a dolgot. Olyan 8-10 éve úgy alakult, hogy el kellett döntenem, hogy építek-e egy elektromos autót bejárásra, vagy maradok egy kis fogyasztású hagyományos mellett.
Alaposan átszámoltam mindent, elhiheted, még olyasmit is, amire nem sokan gondolnának.
A végső eredmény az lett, hogy az én céljaimra egyáltalán nem jobb, sőt nem is gazdaságosabb az elektromos autó. Most egy Citroën Saxo-t használok, 1,4 dízeles motorral. Kb. 3,5-4 litert eszik, és bátran elindulhatok bárhova.
Ettől függetlenül a nagyvárosokban mégis szükség lenne pont környezetvédelmi okokból arra, hogy pl. a bolti kiszállításokat, a taxiszolgáltatást, szervizautókat, és a kommunális szolgáltatásokat teljesítő munkagépeket, stb. lehetőleg elektromos meghajtásúra cseréljék ki. Épp úgy, ahogy a cikkben leírták.

pnegyesi 2015.06.18. 19:42:44

Kedves Zsuzsanna,
Kis kiegészítés a képeken látható gépkocsik egy részéhez:
II 332 forgalmi rendszámú NAMAG gépkocsi. Használja gróf Festetics Géza, alpolgármester úr, fenntartási költsége évi 8000 korona
Kocsivezető Kulcsár Lajos I. O. szolga, fizetése 1500 korona, lakáspénz 500 korona, póléka havi 60 korona

II 52, II 137 és II 138 forgalmi rendszámú Marta gépkocsi
Irat és nyomtatvány-kézbesítésre szolgálnak, fenntartási költségük 18000 korona
Kocsivezetők Sajó Ferenc és Udvary Nándor, ideiglenesen alkalmazva heti 35 K fizetéssel; azon kívül a Tattersalli telepen természetben kapnak lakást

Forrás: Budapest Főváros Levéltára, Székesfőváros Tanács Ügyosztály iratai. Valahol a teherautókról is vannak részletek, de azt még nem sikerül előszedni :)

Frisnyák Zs. 2015.06.18. 19:59:12

@pnegyesi: Profi kiegészítés, egy profitól!

pnegyesi 2015.06.18. 20:09:01

@Frisnyák Zs.: Köszönöm :) Esetleg cserélhetünk :) Engem a kiadvány érdekelnek :)

pnegyesi 2015.06.19. 12:13:01

@Frisnyák Zs.: Arra próbálok rájönni, honnan származnak a blog bejegyzés fényképei

Frisnyák Zs. 2015.06.19. 12:30:30

@pnegyesi: A motor c. hetilap 1913-as évfolyamából.

Ljudmila Vékony 2015.11.13. 12:26:08

Egy kis kiegészítés:
A világ első tűzoltói gyakorlatban bevált gépjárműfecskendőjét 1902. július 29-én, 24 ezer korona vételárért, a budapesti önkéntes tűzoltóság rendelte meg az ulmi Magirus gyártól. Az autó motorjával meghajtott dugattyús szivattyú percenként 400-500 liter vizet szállított. 1903-ban állították szolgálatba.
fovaros.katasztrofavedelem.hu/a-fovarosi_tuzoltosag-tortenete/a-millenniumtol-az-elso-vilaghaboruig

Ljudmila Vékony 2015.11.13. 12:50:29

Még egy kiegészítés:
Száz évvel ezelőtt, 1913. június 1-jén indult el a motoros autótaxi szolgáltatás Budapesten. A Főtaxi jogelődje saját gyártású autóival Magyarországon elsőként, Európában hetedikként nyújtott személyfuvarozási szolgáltatást.
www.automotor.hu/hirek/100-eves-a-fotaxi-489384

vízbe mártott test 2015.11.13. 19:37:19

Az első képen nem a József Attila utca van, hanem a Városház utca és a Gerlóczi utca sarka, háttérben a megyeháza.

Frisnyák Zs. 2015.11.14. 10:43:51

@vízbe mártott test: Elgondolkodtattál. A hátsó épület miért nem lehet a Lloyd-palota? Én ugyanis annak vélelmeztem, nem pedig a megyeházának.

vízbe mártott test 2015.11.14. 11:30:32

Azért nem lehet a Lloyd-palota, mert az a megyeháza. :)
A Lloydnak hat oszlopa volt:
www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_82276.jpg
Itt meg a képen is hét látszik.
Az persze lehet, hohgy egy sarokkal hátrébbról készült a kép, a Városháza beáratánál. De az biztos, hogy a Városház utcában vagyunk.
https://www.google.hu/maps/@47.4948506,19.0551095,3a,75y,138.95h,87.34t/data=!3m6!1e1!3m4!1sLJeSf_Z1cUbxM1coPzSdVA!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

zsuzsa.frisnyak 2015.11.15. 11:16:37

@vízbe mártott test: Ez lehengerlő igazság, a szövegbe belejavítottam. Kösz!
süti beállítások módosítása