HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

A MÁV modernizációja

2012.10.01. 14:23 zsuzsa.frisnyak

A MÁV az 1920-as évek elején egyik válságból a másikba zuhant. Kezdődött a trianoni veszteségekkel (jármű, hálózat, személyzet), majd folytatódott a szén- és anyaghiánnyal, az inflációval, a menekült vasutassággal stb. Ripsz-ropsz kiderült, a világháború előtti módon a MÁV tovább nem működtethető.

Szerencse a szerencsétlenségben, hogy az 1920-as években az államvasút mindkét elnöke (Láner Kornél és Samarjay Lajos) nagy tudású vasúti szakember volt. Az ő munkájuk révén az 1920-as évek második felében, egy nagyívű koncepció alapján elkezdődött a MÁV modernizációja. A modernizációnak személyzeti, műszaki, kereskedelmi és pénzügyi elemei is voltak (a hegyeshalmi fővonal villamosítása, a 424-es univerzális gőzmozdonyok forgalomba állítása, a mellékvonali motorkocsiüzem, a gyors-sínautóbuszok, a háztól-házig tartó fuvarozás bevezetése, a filléres gyorsvonatok kitalálása stb).

Az alábbi, 1925-ben megjelent  karikatúra sorozat a MÁV racionalizációját figurázza ki a maga túlzó eszközeivel. Olyan pillanatban született a rajz, amikor a modernizáció híre már köztudott volt, de eredményeit még nem igazán lehetett látni.

mav_szanalasa1_resize.jpg

mav_szanalasa2_resize.jpg

mav_szanalasa3_resize.jpg

mav_szanalasa4_resize.jpg

mav_szanalasa5_resize.jpg

mav_szanalasa6_resize.jpg

mav_szanalasa7_resize.jpg

Itt a vége, fuss el véle.

24 komment

Címkék: humor karikatúra vasúttörténet MÁV 1920-as évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr994787905

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

solesz · www.index.hu 2012.10.01. 16:11:42

Lehet, hogy ez ma sem sokkal jobb?

Bélabáttya (törölt) 2012.10.01. 19:07:54

Rosszabb. Akkor valóban megpróbálták rendbe rakni, működtetni a rendesen leamortizált vasutat. Ez most nem tűnik célnak..

G. Wolf 2012.10.01. 19:44:26

Sír a vasút, áll a MÁV! :)

csárli hárper 2012.10.01. 19:44:35

és semmi sem változott...

Silbermann 2012.10.01. 19:59:17

Hihetelen mennyire így van most is. Na jó a szenes dolgot kivéve.

szeme közé, laposan! 2012.10.01. 21:16:08

Az utolsó képen látható pozíciók ma is léteznek, csak már átnevezték őket.

Bélabáttya (törölt) 2012.10.01. 21:17:27

@nomad: Meg mindenre, amire manapság esély sincs. Pl. közlekedésre...

Azt azért ne feledjük, sok igazsága van a fenti karikatúráknak, de némi oka is a bajaiknak. Trianonnal ment a levesbe a vasút bő kétharmada (arányaiban többet vesztett, mint az ország a területéből), buktak a jól bejáratott kerülő utak (nem tudom ezeknek mi a hivatalos neve), a járműállomány nagyja, a kétpályás közlekedés lehetősége, viszont megmaradt (azóta is) a nagyjából teljes vasútra méretezett vezetőség mérete, illetve dolgozóinak száma is bőven túlméretezetté vált a lehetőségeikhez.

Ma nem ezek a problémák, bár sok még azokból az időkből származik.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2012.10.01. 21:52:10

Pár éve volt a bőrön egy szakaszról szó,amit 70-80 évvel ezelőtt gyorsabban járt meg a vonat,mint mostanában.
Azóta meg csak kiloptak belőle mindent.

Sanya1965 2012.10.01. 22:09:48

Kérdés a MÁV "illetékeséhez:
- Az hogy lehet, hogy 1848 -ban Pest-Vác vonalon a menetidő egy óra volt és most 2012 - ben szintén egy óra?
Válasz:
- Hát a távolság nem változott!!

johevi 2012.10.01. 22:58:47

@Sanya1965:
lófaszt nem, tágul a Világegyetem!

sanyix 2012.10.01. 23:28:09

@Sanya1965: dehogynem! rövidebb lett a távolság. Régen vácrátót felé kerülő vonal volt (ma is megvan mellékvonalként), de azóta már rövidítettek egyet az új fővonallal.

Szóval változott a távolság, ma kisebb :D

gyarló 2012.10.02. 01:07:50

@sanyix: Hülyeségeket ne terjesszünk már! A Bp-Vác vonal mindig is ezen a nyomvonalon haladt, a vácrátóti több mint 60 évvel utána épült HÉV-ként.

Egyébiránt ma egy személyvonat 42 perc alatt teszi meg, egy zónázó meg 25 perc alatt. Az emlegetett egy órás út egy különvonat volt, ami tudtommal egyedül Dunakeszin állt meg.

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2012.10.02. 07:26:40

@Sanya1965: csak sokkal több megálló lett, egy dunakeszi, göd 150 éve álmos kis falu volt.

esef 2012.10.02. 07:35:55

akkor azt magyarázzák meg a kedves elvtársak, miért van, hogy '87-ben egy Bp-Debrecen út 2óra20 perc volt expresszvonattal, ma meg 2óra44 perc IC-vel...

Kabarészínész 2012.10.02. 08:29:52

S mi a különbség? Akkor szakértők kerültek be vezetőnek, ma pártkatonák.... Űgyhogy javulásra esély sincs.

kennyking 2012.10.02. 08:44:39

@Bélabáttya:
Igen, sajnos Trianon nagyon betett a vasútnak, még ma is szívjuk a következményeit.A vasúthálózat úgy lett kialakítva, hogy Bp. körül körbe vezettek a sínek és ezeket pókhálószerüen kötötték össze a Bp.re vezető fővonalak.Ezeket a kőröket vágták le és maradtak a BP.-re vezető fővonalak.Ezért lett Bp. centrikus a magyar vasút, ami elég előnytelen.Aztán voltak még különböző korlátozások, pl. a kelebiai vonal egyvágányúsítása, a balatoni vonalakat x évig nem lehetett villamosítani, plusz egyvágány engedélyezése.érdekesség, hogy a Hegyeshalmi vonalat két ütemben villamosították ( Bp- komárom, Komárom _Hegyes), de Hegyeshalomban a villanyvonatot gőzösre kellett cserélni, mert az osztrákoknál még akkor nem villamosítottak.A következő villamosítási ütemtervterv a Bp- Miskolc és a Bp.- Esztergom volt: Az esztergomi vonalat talán mostanában villamosítják, ha egyáltalán.Ez egy 1935 -ös terv, talán a százéves jubileumra...
Egyébként akkoriban a MÁV Európa egyik legjobb vasútja volt.

zgabi 2012.10.02. 10:57:35

A MÁV-ot rendbe kell tenni és utána jól működtetni. Minél inkább drágul a benzin, úgy fognak egyre többen visszatérni a vasútra. És senkinek ne legyenek kétségei: a benzin ára folyamatosan nőni fog, és nem tudunk ellene semmit tenni. Kínában milliószámra gyártják az új, kínai autókat, melyeket már meg tud fizetni a több száz milliós ottani alsó-középosztály is, viszont eléggé korszerűtlen, sokat fogyasztó autók még ezek. Pár év múlva Kína üzemanyag felhasználása eléri ( vagy inkább meghaladja) az USA-ét. S akkorra az ötszáz forintos olcsó benzin már csak egy szép emlék lesz nálunk. Jöhet vissza a vonat.

VT22 2012.10.02. 11:46:55

@kennyking:
Már ne haragudj de rengeteg zöldséget írtál le.

"Aztán voltak még különböző korlátozások, pl. a kelebiai vonal egyvágányúsítása"

Trianon nem kötelezett semmiféle második vágány felszedésére.
Se Kelebia, se Szeged, se Békéscsaba, de Salgótarján, se Sátoraljaújhely felé.
Fent van a neten a békeszerződés szövege, meg lehet nézni, nincs benne.

"a balatoni vonalakat x évig nem lehetett villamosítani"

Ez még nagyobb marhaság.
Se trianon nem volt ellene, se akarat nem volt a villamosításra. A déli parti vonal magánvasút volt, az északi meg egy sima vicinális.
Az esztergomi vonalat meg pláne senki sem akarta villamosítani.

sanyix 2012.10.02. 12:58:41

@zgabi: az a gáz hogy minél inkább drágul a benzin annál drágább a máv is, a mert a fasz vezetés örök. Lásd a fentebb linkelt bejegyzés ami 2010-es, és még 3300 ft egy bp szeged út, na ma ez már 4400 körül van...
bizony a máv gyorsabban drágul mint a benzin...

ajm 2012.10.02. 13:04:46

@esef: 1987-ben kettő pár expresszvonat volt, lefele 2 óra 27 perc, visszaútban 2 óra 33 perces menetidővel. Az egyetlen hajdúszoboszlói megállással szemben az IC vonatok hét helyen állnak meg.
A gyorsok hat megállássalkb. a mai IC-k menetidejét hozták.

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2012.10.02. 17:14:05

@VT22: szerintem amire ő gondol az a II VH. után volt.
süti beállítások módosítása