A Vaskapu hajózási akadályainak felszámolása a 19. század végének legnagyobb állami beruházása volt. Az 1890-1898 közötti munkálatok során több mint 25 millió köbméternyi követ és földet mozgattak meg hat munkaállomáson. 85 építőmunkás szenvedett halálos balesetet. Sőt, ebbe halt bele a mű legfontosabb szervező-koordinátora és akarnoka Baross Gábor is. Voltak meddő viták, határidő és költségvetés túllépés. És persze előbb avatták fel (1896), mintsem teljes egészében elkészült (1898) volna. A teljes költsége 31 millió korona volt, ez az összeg körülbelül akkora, mint amennyit a MÁV 15 év alatt költött beruházásokra.
A munkálatok nagyságrendjét ez a kép plasztikusan érzékelteti. A metszeten a Grében hegy Dunába mélyen benyúló lerobbantott részét egy pontozott félkörív jelzi. Ez alig 327 ezer köbméter volt, a teljes földmunka, kevesebb mint két százaléka.
Az alább bemutatott fényképeket egy orsovai fényképész, Hutterer Géza készítette. A szabályozás vélhetőleg tisztes bevételt jelentett a fotósnak, mert a fényképeit a nemzetközi és hazai sajtó is rendszeresen megvásárolta és metszetekké átalakítva közölte. Hutterer legtöbb általam ismert felvétele a szabályozási munkálatok leglátványosabb részéről - az Orsova alatti medercsatorna építéséről - szól.
Kezdődik a medercsatorna építése Orsovától néhány kilométerre keletebbre, a Dunának már a szerb és román határok közé eső szakaszán. A folyónak ezen a szakaszon kisvíznél 1800 méteren át mintegy 5 méter esése volt, és ez az esés a legnagyobb vízállásnál is csak 1,5 méterre csökkent. A medercsatorna építése a folyam egy részének elrekesztésével és a szállítási út kiépítésével vette kezdetét. Hogy miről is volt szó pontosan, az alábbi térkép segít megérteni.
A kétoldalt gátak közé szorított medercsatorna. Iparvasút szállítja a partra a kitermelt talajt és követ.
Közelebbről a medercsatorna töltése.
Csillékben szállították a töltéshez az építőanyagot.
Jobbra kubikusok százai, balra hátul az építésvezetőség ideiglenes épületei.
A szerb király és az anyakirályné megtekinti a medercsatorna építését. A provizórikus vasút kocsijait girlandokkal tették némileg ünnepélyesebbé.
Az elkészült medercsatorna.
Ez pedig a medercsatorna ünnepélyes felavatása 1896-ban. Az elsőként áthaladó gőzös három uralkodót, Ferenc Józsefet, valamint a román és szerb királyokat szállította, és miniszterelnökök, nagykövetek, attasék, kormánytagok és az európai sajtó kiküldöttei is megjelentek.
Az esemény megrendezése kiemelkedően nagy, országos szervezőmunkát igényelt. Az előkelőségek fogadása és méltó kiszolgálására Orsova egyedül nem volt képes. A hivatalból meghívott hatszáz vendég helyi utaztatása, étkeztetése és elszállásolása komoly logisztikával járt. A szükséges háromszáz bérkocsit például nem tudták a környékről összeszedni, így Szegedről, Szabadkáról, Temesvárról, sőt Budapestről is érkeztek fogatok. A bérkocsisok hatszáz lovának elszállásolására külön barakkot kellett építeni, és a takarmányról is központilag gondoskodtak. Négyszáz meghívottat MÁV termeskocsikban szállásoltak el, de ágyneművel ellátott ágyakat csak a legelőkelőbbek kaphattak.