HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Kábelfektetés Tihany és Szántód között. Bivalykaland, 1913

2019.02.14. 21:30 zsuzsa.frisnyak

 

Nagyszerű történet, pocsék képekkel. Bocs!

 

Képzeljétek el az alábbi szituációt. A 20. század elején lassan, de biztosan növekedni kezd a balatoni idegenforgalom. A városokból érkező fürdővendégek kényelemre és modern szolgáltatásokra vágynak. Kulturált nyaralóhelyeket, tiszta szállodákat, kiszámítható vasúti közlekedést, bérkocsikat, cukrászdákat, cigányzenés esti szórakozóhelyeket igényelnek. Balatoni bort, halászlevet, és persze rántott fogast akarnak.

A balatoni fürdőtelepeknek - ha pénzt akarnak csinálni - alkalmazkodniuk kell az új igényekhez. Ez az a pont, ahol a polgárosodó életminőség jelei már nemcsak Balatonfüreden, Keszthelyen vagy Siófokon, de a kisebb településeken is megjelennek. Ennek a folyamatnak az egyik állomását jelenti a nyaralótelepek és községek  elektromos áramellátása. Erről szól ez a sztori.

1913-ben járunk. Aszófőn egy áramfejlesztő telepet létesít a Hazai Villamossági Rt. Az a cél, hogy az áramfejlesztő telep ellássa a Balaton északi és déli partjának településeit. A két part közötti összeköttetést egy vízalatti kábel lefektetésével oldották meg. Ezt a munkát a pozsonyi kábelgyár végezte el.

Most pedig jöjjenek a képek.

aszofo_aramtelep.jpg

Az aszófői áramtelep az észak-balatoni vasút mellé települt

aszofo_villamos_kozpont.jpg

Az aszófői áramtermelő központ az 1930-as években. Az épületcsoport központja ma is létezik, átalakítva, de még felismerhetően

Az áramfejlesztő telepről indultak ki a légvezeték. A tihanyi félszigetet átszelő légvezeték nyomvonaláról nem találtam információt, de azt feltételezem, hogy az oszlopokat az Aszófő-Tihany-rév közötti községi szekérút mentén fektették le. A fenti térképen ez az út jól látható. Természetesen ez nem az az út, amelyen ma bemegyünk a félsziget közepére.

A rév átszeléséhez nem egyetlen, mintegy 1700 méter hosszú kábelt használtak, a gyártó cég a távolságot három összekötött vezetékkel hidalta át. Az ok egyszerű volt: 1700 méter hosszú kábel súlya mintegy 25 tonnát tett ki.  Pozsonyról Siófokra ekkora súly szállítása pedig túl sok macerával járt volna. A kisebb súlyú, dobokra feltekert kábelek vasúton érkeztek meg Siófokra. Itt szekérre rakták őket, majd a kétszáz méterre fekvő Sió kikötőjébe vontatták. Itt átemelték a kábeldobot egy a lefektetéshez használt uszályra.

balaton03_1.jpg

Kábelszállítás összekapcsolt uszályokkal

A biztonság növelésére két 60 tonnás uszályhajót mereven összekapcsoltak. Az összekapcsolásra azért volt szükség, hogy a teherhordó uszály ne merüljön túl mélyre a sekély szántódi partnál. A Sió kikötőjéből a révhez való vontatást egy kisebb gőzössel oldották meg. A  kábeldob mellett az uszályon volt még egy lecsavaró készülék és egy olyan szerkezet, amely a kábel fektetés közben a tó medrébe egy megfelelő árkot készített.

 balaton05.jpg

 A két part közötti távolságot nem egyetlen, három részből összeillesztett kábellel hidalták át. A használhatóság növelése érdekében két, egymástól 15-15 méterre fekvő kábelt is lefektettek.  A párhuzamos kábeleket a szárazföldön közös kábelárokban egyesítették.

balaton08.jpg

Jobbra a kábeleket egyesítő árok építése. A kábelárok - a sekély víz miatt - mintegy 60 méter mélyen a vízben is folytatódott. Ez a munkát elsőként egy kotróhajóval próbálták elvégezni, majd egy bivalyvontatású ekevassal kínlódtak. Amikor a  bivalyok munka helyett a fürdőzést választották, a mérnököknek egy kreatív megoldást kellett kitalálni. Az ekevasat átvezették egy álló csigán, így a vontatás már a szárazföldről megtörténhetett. Azt gondolom, ezt a jelenetet mutatja a kép. Ezt is szívesen megnéztem volna.

kabelfektetes_szantod.jpg

A bivalyos akció után következett a tényleges kábelfektetés

 balaton11.jpg

A kábelfektetés egy többlépcsős, összehangolt folyamat volt: a fenék felszántása, kábelárok készítése, és a kábel lefektetése az árokba

balaton13.jpg

A kábelszakaszok helyszíni összekötése

A kivitelező cég munkájának sikerességében és a lefektetett kábel működésében sokan kételkedtek. Az áramszolgáltatás azonban megkezdődött. Az északi parton kigyulladtak a lámpák Balatonfüredtől  Balatonalmádiig, a déli oldalon Siófokon és Balatonföldváron. A villamosítás terjedését a világháború (a munkaerő és alapanyaghiány) természetesen megakasztotta, később a 20-as évek gazdasági válsága lassította. Az 1930-as évtizedben a villamoshálózatra mintegy 14 balatoni fürdőtelep és község csatlakozott.

Itt a vége, fuss el véle.

 

6 komment

Címkék: technikai kultúra villamosítás Balaton Tihany Szántód

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr1614541328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2019.02.15. 13:12:59

Egy mérnöki teljesítmény attól kimagasló, hogy olyan akadályokat kell leküzdeni, amivel korábban nem találkoztak. Magyarul, nincs rá bejáratott technológia. Ez a feladat a maga idejében épp ilyen lehetett.

zsuzsa.frisnyak 2019.02.15. 13:20:23

@F.M.J.: Hm. Ez így túl erős állításnak tűnik számomra, hiszen a vízalatti kábelfektetésnek több évtizedes múltja volt, lásd tengeralatti távirdai kábelek.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2019.02.15. 14:18:10

@zsuzsa.frisnyak: Ez bizony igaz, és nem is mennék bele kronológiai fejtegetésekbe, mert valószínűleg nem bizonyulnék elég felkészültnek, de itt nem is erre utaltam.

Egy hálózati kábel elektromos terhelése komoly méretezést igényel, ami indokolja a cikkedben is kiemelt tömegre vonatkozó adatokat. a távíró kábele ebből a szempontból jelentéktelen. Mind tömegében, mind szigetelőképességében gondolom kisebb kihívást jelent.

Azután itt van még a helyi jelleg is. A leírtakból következtettem, hogy itt nem szokványos dologról volt szó. Az ezen a munkán dolgozó helyi mérnökök szinte biztosan nem végeztek még ilyen munkát. Ha nem így lett volna, nem próbálkoztak volna pl. igás állatokkal. Evvel együtt felkészülteknek tartom őket. Minden elismerést megérdemel, egy kivitelezés, aminek a kiszámítható részletei nem végződtek kudarccal egy olyan időben, amikor még nem álltak rendelkezésre a feladathoz képest sokszoros erővel bíró hidraulikus gépek. Kiszámítani a gyártást, a szállítás részleteit, az átrakásokat, a fektetést, és a kiszámíthatatlan bosszúja után hideg fejjel alternatív megoldást találni, és megvalósítani egy komoly műszaki kihívást, én nagyon tiszteletreméltó teljesítménynek vélem. Szerintem ebben a kérdésben egy véleményen vagyunk, mert különben ez a cikk meg sem jelent volna :) .
Köszönöm, élmény volt olvasni!

Frisnyák Zs. 2019.02.15. 15:02:33

@F.M.J.: Meggondoltam magam, igazad van.

KissGecihuszár 2019.02.17. 10:35:03

mint villanyász és B.almádi lakos, felmerült bennem pár kérdés, éspedig; megvan ez a kábel még most is, vagy már kirángatták? Ha megvan, használatban van még? Ha igen, akkor szenzációsan abszolválták a szakemberek a "disznók" segítségével eszközölt, 100%-ban vízszigetelt víz alatti kábelösszekötést, ami manapság már nem nagy trúváj, de az akkori "disznó" technológia azért gondolom, köszönőviszonyban sincs a maihoz képest!

Frisnyák Zs. 2019.02.17. 15:04:07

@KissGecihuszár: nem találtam információt arról, hogy felszedték-e a kábelt, vagy még mindig az iszapban hever..