HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (39) 1870-es évek (47) 1880-as évek (22) 1890-es évek (41) 1900-as évek (28) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (3) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (9) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (88) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (1) Deák tér (1) Debrecen (9) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (17) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (1) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (67) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (2) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (1) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (2) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (4) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (2) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (23) telefon (5) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (1) térszerkezet (1) Tihany (1) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (67) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (2) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (1) vízügyek (6) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Frigyes főherceg kisvasúti kocsija

2016.05.24. 13:29 zsuzsa.frisnyak

 

Érkezett egy kérdés, amely a kisvasút és a luxus kapcsolatát pedzegette. Ez bizony nehéz kérdés!  Magyarországon a keskenynyom-távolságú vasutak létesítését és működtetését az olcsóság jellemezte. A luxus fogalmával egyetlen kisvasúti kocsit lehet jellemezni - pontosabban szólva - én egyet ismerek.

frigyesfoherceg_mezeivasutja_diszkocsi_760mm_resize.jpg

Frigyes főherceg magyaróvári uradalmának volt egy lóvontatású, majdnem 33 kilométeres vágányhálózattal rendelkező mezei vasútja, amelyhez tartozott az alábbi parádésvagon.  A kisvasúti kocsit a főherceg a Magyar-Belga Fémipari Részvénytársaságtól rendelte meg. Az uradalmi vasút központja a Hanságban volt, vágányzata pedig a hegyeshalmi vasútállomáshoz csatlakozott. Mást erről nem tudok.

Itt a vége, fuss el véle.

 

9 komment

Címkék: lóvasút vasúttörténet technikai kultúra 1900-as évek Frigyes főherceg

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr978707714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2016.05.24. 15:14:53

"Mást erről nem tudok."
- Nagyon sajnálom. Én még ennyit sem tudtam, pedig évekig dolgoztam azon a vidéken, ráadásul közlekedési pályákkal foglalkozom. Hiába, az értékek hamar feledésbe mennek.

A kisvasutakat valóban az olcsóság jellemezte, de a sorok között félreérthető gondolatokat vélek felfedezni. A kisvasutak valójában a rendszer építéséhez és fenntartásához szükséges jelentősen kevesebb anyag, és logisztika miatt olcsóbbak, de létesítésükkor nem az olcsóság (volt) a szempont, hanem a felhasználás jellege, és műszaki lehetőségei. Pl.: vonalvezetés, szintkülönbségek, áthelyezhetőség (erdőgazdálkodás), terepakadályok, szűk fordulók (kis nyomtáv, alacsony sebesség, kevesebb diferálásból eredő kopás), stb.

kisvasut kutató 2018.11.08. 17:09:14

Üdvözlöm a fotó feltevőjét. Én ennek a lóvasútnak a kutatásával foglalkoztam. 1883/4-ben épült, 1100 mm nyomtávolsággal 28 km hosszan. 1925-ben átépítették 600 mm-re. Közben 1912-16 között további vonalak épültek, így összesen 110 km körüli hálózat járta be a mosoni síkon lévő majrokat. Ez a Habsburg főhercegi, urasági kocsi egy példányban készült még 1100 mm-el, az átépítés után Albertkázmérpusztai majorban állt és a gyerekek is játszottak benne.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2018.11.10. 23:21:55

@kisvasut kutató: Nagyon érdekes infók. Kérdéseket azért felvet múszaki szempontból. Eddigi megfigyeléseim szerint egy vasúti jármű méretei elég komolyan igazodnak az alatta futó pálya méreteihez. Nem meglepő, minél nagyobb a nyomtáv, annál merevebb és stabilabb a vonalvezetés, annál szélesebb és hosszabb járművekkel járható.
Azt még fenntartások nélkül el tudnám fogadni, hogy egy keskenyebb pályáról ugyan azt a kocsit szélesebbre helyezik egy tengelyátszerelés segítségével, de fordítva nagyon komoly problémákat látok. Van némi ismeretem a pályák vonalvezetésével kapcsolatban, és elképzelve egy közel fele nyomtávú pályára helyezett viszonylag nagyméretű kocsit, amint szűk ívekben közlekedik, nem biztos, hogy szeretnék rajta utazni. Műszaki szempontból félelmetesen hangzik.

zsuzsa.frisnyak 2018.11.11. 11:53:24

@kisvasut kutató: Szuper kutatási téma, gratulálok. Fényképeket is találtál a lóvasútról, netán a főhercegi kocsiról is?

kisvasut kutató 2018.11.11. 21:48:30

@kisvasut kutató: Igen, 1 fotó van az Főhercegi kocsiról. De az egész anyagban több mint 200 kép szerepel, csak én nem tudom ide feltenni. Vannak lapos kocsik, tőzeg, széna, tej szállító kocsik az 1100 mm-es korból.De van a 600 mm-es időből gőzmozdonyos kép és egyebek a megmaradt részek a töltésekből. Az egészet széthordták 1945 után, a közeli német ajkú lakosságot pedig kitelepítették Németországba. Nem volt könnyű mintegy 40 oldalas összeállítást készíteni az egész rendszerről. Ahogy írtam, a parádés kocsi a Főherceg legkedvesebb majorjában lett kiállítva mintegy dísznek.