HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Milyen volt a Közlekedési Múzeum kupolacsarnoka belülről?

2015.12.15. 13:35 zsuzsa.frisnyak

 

Ez a kérdést nem is olyan egyszerű megválaszolni. A múzeum működésének 1898-1955 közötti szakaszában  senki nem fotózta le a kupolacsarnokot belülről, és más ábrázolások sem maradtak fenn. A kupolacsarnokot 1955-ben 900 ezer forintért lebontották. Az alábbi bemutatott képek a bontás előtti állapotot mutatják.

dscn5290_resize.jpg

dscn5295_resize.jpg

 dscn5366_resize.jpg

dscn5367_resize.jpg

dscn5368_resize.jpg

A reprezentatív kupolacsarnok históriájának egyetlen mozzanatát ismerjük. A Közlekedési Múzeum 1898-as megnyitása után kiderült, hogy a kupolacsarnok tizenkét szögecselt vaspillérét tartó cölöptalapzat erősen korhadt. A MÁV mérnökei úgy döntöttek, hogy a kupolacsarnokot felemelik, kicserélik a korhadó gerendákat, majd visszahelyezik a kupolát a helyére. A kupola súlya 920 tonna volt. Ilyen építészeti feladatot, ilyen módszerrel korábban még sohasem oldottak meg Budapesten. Ennek ellenére a kupolacsarnok megemelésének lebonyolítása senkit sem érdekelt, a sztori még a sajtó ingerküszöbét sem érte le. Talán mondanom sem kell, hogy erről sem maradt fenn dokumentáció. Hogy miért történt így? - azt nem tudom.

Itt a vége, fuss el véle.

11 komment

Címkék: múzeumügy 1950-es évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr558174156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.12.15. 15:01:50

Hogy a napi- és hetilapok nem írtak róla, az még talán érthető. De hogy a szaksajtóban sem írtak erről? Tényleg furcsa...

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2015.12.15. 15:52:50

@kugi: "Hogy a napi- és hetilapok nem írtak róla, az még talán érthető."
- Már hogyan lenne érthető. Ez egy fantasztikus mérnöki teljesítmény. Ha ez nem volt elég érdekes, akkor mi volt helyette a lapokban. Ha jól sejtem akkortájt még nem voltak sztárpletykák. :) Persze a politika mindenre rátelepedett, de mi volt ebben politikailag inkorrekt? Nem értem.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.12.15. 16:03:07

@F.M.J.: Celebek nem voltak, de társasági hírek akkor is voltak. Pl.: párbajhírek, sajtóperek, báli résztvevők felsorolása (akár a ruházatukkal együtt), bálokon adakozók (korabeli szóval: felülfizetők) névsora, de akár egy nevesebb fürdőhely vendégeit is lehozták. Aztán a tyúklopások, kocsmai verekedések, tűzesetek, stb. A választási kampányokról, megyegyűlésekről is részletesen beszámoltak: a képviselők, al- és főispánok beszédét néha szóról-szóra lehoztak. (Mostanában sok századfordulós újságot olvastam.)
Lehet, hogy egy átlagembert érdekelt volna egy ilyen mérnöki teljesítmény, de sajnos az újságírókat nem.
Én inkább azon lepődtem meg, hogy a szakmai lapok se foglalkoztak vele.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2015.12.15. 23:13:54

@kugi: Persze tudom, hogy egy újságot akkor is meg kellett tölteni valamivel, de nem is ezen akadtam fenn.
Foglalkozásomból adódóan vannak ismereteim az ilyen dolgokkal kapcsolatban. Én is emeltem már meg komplett tetőszerkezetet utólagos alábetonozás céljából. Tudom, hogy ez mivel jár előkészületek, számítások, emelési pontok meghatározása, emelési terv készítése, alátámasztási teherelosztófelület kialakítása, stb terén. Az én esetemben ácsolt szerkezet révén ez nem is volt olyan nagy ügy, de egy kupola statikai szerkezetének sérülékenysége összehasonlíthatatlanul komplexebb dolog.
Egyszerűen fantasztikus az a precizitás, ami egy ilyen feladat elvégzéséhez kell. A kupolák állékonyságának lényege a boltozati hatásban van. Hatalmas tehek elviselésére képesek statikus helyzetükben, de mozgatás esetén a legkisebb hiba okán is összeomolhat. Olyan, mintha kész kártyavárat kellene odábbtenni. Hogy a szaklapok ezt nem tartották fontosnak, valóban elgondolkodtató. Talán tulajdonosi szakmai féltékenység lehet a háttérben, de ez csak elmélkedés. A hétköznapi emberek viszont akkor is érdeklődtek talán a műszaki bravúrok iránt, az újság meg a szenzációval adja el magát. Ezért nem értem a hallgatást. Elég sok lap jelent meg már akkor is ahhoz, hogy egyik-másik hírt adjon róla. Rosszul következtetek?

Frisnyák Zs. 2015.12.16. 01:17:18

@F.M.J.: Teljesen logikus, amit írsz. Mégsem így történt. A kupola felemeléséről egyetlen sort találtam egy 1901-es publikációban. Ha nincs ez a megjegyzés, nem is tudunk az esetről. Sőt, továbbmegyek. Sokáig azt sem tudtam, melyik évben történt a felemelés. De előkerült a múzeum 1899-es költségvetése, amelyben "tetőjavítás" cím alatt egy nagyobb összeg szerepel. Persze nem zárható ki, hogy lesznek újabb nyomok.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2015.12.16. 06:56:55

@Frisnyák Zs.: Minden elismerésem azért a kutatásért, amivel ezeket a témákat találod és publikálod! Olvasom egy ideje a blogodat, de csak pislogok a bemutatottakon. Ez a téma azért fogott meg jobban, mert mint említettem, vannak bizonyos műszaki ismereteim, a sajtónak meg vannak örökérvényű sajátosságai, így nehezen tudtam a két dolgot összeegyeztetni. Viszont még értékesebbé teszi a munkád, hogy ennyi infóból is tudtál egy posztra való anyagot összehozni. Gratulálok!

Division 2015.12.16. 09:23:07

Eddig azt hittem sokkal jobban szétlőtték a háborúban és azért bontották el. Ezeken a képeken nem tűnik annyira romosnak. Lehet, hogy inkább a politika játszott erősen közre? "A múltat végképp eltörölni..." alapján nem akartak megtartani ilyen monarchia korabeli díszes dolgot.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.12.16. 09:44:58

@F.M.J.: Jól következtetsz, nincs köztünk vita. :)
De úgy tűnik, az újságírókat ez mégsem érdekelte... Kár, mert érdekes cikket írhattak volna róla!

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2015.12.16. 10:14:34

@kugi: Hát igen, manapság nem kell sok egy komolyabb csinnadrattához. Persze az is igaz, hogy annak a kornak az elvárásai magasabbak voltak igényesség tekintetében. Ha megnézünk egy korabeli akármilyen műszaki tárgyat, épületet, akármit, látszik rajta a míves kidolgozás. Lekerekítések, egyszerőbb díszítések, céltudatos felhasználás. Valahogy akkor még megvolt az igényesség az emberekben a saját alkotásaikkal szemben. Nagyon hiányzik ez a szemlélet a mai világból. Nem minden ráfordítás hoz kimutatható hasznot, de meghatározza az emberek életérzését.
Persze lehet, hogy csak én dimenzionálom túl.

@Division: Ez a lehetőség eszembe sem jutott. '55-ről van szó, 10 évvel a háború után, de a kommunista puccs is már régen elmúlt. Lehet, hogy csak ekkorra tűnt fel nekik a szögletestől eltérő építészeti mutívum. Igaz, ők nem szerettek felfelé nézni.

Urmanczy 2016.12.23. 14:00:32

Találtam egy képet! Jó lenne a rekonstrukcióba beilleszteni a kupola kifestését.

www.facebook.com/photo.php?fbid=1291519030911630&set=gm.1562764053738815&type=3&theater