HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (39) 1870-es évek (47) 1880-as évek (22) 1890-es évek (41) 1900-as évek (28) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (3) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (9) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (88) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (1) Deák tér (1) Debrecen (9) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (17) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (1) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (67) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (2) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (1) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (2) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (4) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (2) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (23) telefon (5) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (1) térszerkezet (1) Tihany (1) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (67) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (2) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (1) vízügyek (6) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Facebook helyett: kondorosi csárda

2015.11.24. 22:47 zsuzsa.frisnyak

 

Idén nyáron a legnagyobb hőségben - mikor remegett a levegő a délibábos országutak felett, mikor az emberek eltűntek az utcákról, az állatok az árnyékban pihegtek, és még a bogarak sem zúgtak - szóval akkor, mikor minden élő  takarékoskodott az energiájával, akkor jártam én Nagykondoroson. Azóta száll vissza-vissza az eszem a kondorosi csárdára.

dscn9517_resize.jpg

kondorosicsarda_kep.jpg

A kondorosi csárda története első pillantásra a betyárvilágról, a betyárok titkos búvóhelyeiről, a magyaros vendéglátásról, és a mulatozásról szól. Hiszen közismert: a kondorosi csárda ki van festve, és oda jár a cimbalmos minden este.

A csárda históriájának van azonban egy olyan aspektusa, melyet a romantikus képzetek sem tudnak feledni, és amelyik még az embert próbáló hőségben is szembeötlik. Ez pedig a csárda helye.

kondorosicsarda_elsokatonaifelmeres.jpg

 A kondorosi csárda jelentőségét az adta, hogy a több irányból érkező szekérutak itt futottak össze egyetlen csomópontban. Ez a térképrészlet a csárda térszerkezeti helyét ábrázolja a 18. században. Összefutó földutakkal rendelkező, nagy kiterjedésű  legelőterületen járunk. A térképen szereplő gémeskutak is mutatják, igaza volt Arany Jánosnak, amikor azt írta a kondorosi csárda mellett "gulya, ménes ott delelget".

 A csárda tehát egy kihagyhatatlan forgalmi csomópont közepén terpeszkedett. Aki erre jött, muszáj volt betérnie, nemcsak enni-inni és megpihenni, hanem az információgyűjtés miatt is. Biztos vagyok benne, hogy a csárdába belépő utazókat a bentiek kifaggatták: mikor indult, mit hallott, kikkel találkozott. Láttak-e zsandárokat, vándorkereskedőket, nem hoztak-e üzenetet valahonnét. Van-e eladó portékájuk? Az utazók pedig arról érdeklődtek, mi várható útjuk további szakaszáról. Járnak-e erre útonállók, szökött katonák, hallgatag idegenek? Persze az sem volt mindegy, kinek ki az ismerőse. A közös ismerősök keresése ti. a bizalomépítést szolgálta. Szerintem ez ma sincs másképp.

kondorosicsarda_masodikkatonaifelmeres.jpg

A facebook-ot helyettesítő kondorosi csárda működését a 19. század modernizálódó környezete természetesen  jelentősen megváltoztatta. Ez a térképrészlet egy jelentős életmódbeli-környezeti váltás kezdetét mutatja. Nézzétek meg: az utak már nem egy spontán kitaposott hálózatba szerveződnek, hanem szerkesztett, mérnöki elgondolás alapján léteznek. A csárda már nem mint egy pók ül a háló közepén. A csárdát a Szarvas és Békéscsaba között utazók akár ki is hagyhatták, bár valószínűleg nem akarták.

kondoros_harmadikkatonaifelmeres.jpg

Ez a térkép pedig már a 19. század utolsó harmadát mutatja. A csárda környéke benépesült, sőt községgé szerveződött. Minderre azért került sor, mert a szántóföldi gazdálkodáshoz helyben élő munkaerőre volt szükség. A település szögletes határai sem véletlenek,  egyetlen földbirtokos parcellájából hasították ki a telkeket.  És persze oda lett a csárda középponti fekvése is.

Hogyan hatott ki mindez a csárda facebook-os funkciójára? Úgy gondolom, hogy már nem az átutazók tájékozódtak itt. A csárda sokkal inkább a helyben lakók pletykaéhségét információcseréjét szolgálta, azaz a kapcsolati hálója a helybéliekre szűkült. 

Itt a vége, fuss el véle.

 

9 komment

Címkék: betyárok térszerkezet Nagykondoros információtörténet

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr148029392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.11.24. 22:52:29

Bizony, a térképek tudnak mesélni - csak "olvasni tudó" ember kell hozzá. :)

nevergone 2015.11.24. 23:17:14

Szeretem ezt a blogot! :)

Zoltika 2015.11.25. 15:13:35

Ajánlom elolvasni Szűcs Sándor "Betyárok, pandúrok és egyéb régi hírességek" című könyvét, ahol beszámol a csárda betyárvilágban játszott szerepéről - pl. az ötvenes években (ha jól emlékszem) zajlott bontáskor előkerülő rejtekfolyosókról, titkos kamrákról, stb.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2015.11.25. 17:09:57

Jó, érdekes poszt, de a térképeket illett volna hivatkozni... ránézésre az utsó a III. katonai felmérés vagy a M. Kir. felmérés, amik az Arcanum oldalán szabadon böngészhetők a korábbiakkal együtt...

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2015.11.25. 17:24:57

Érdekes amúgy, ha a Fentrol.hu '62-es légifotóján megnézzük, a régi csárdaépületet később összeépítették az új, kialakuló utcavonalra épített főépülettel, ez szerepel a neten látható archív fotókon is, és csak a műemlékesek "szabadították ki" az eredeti épületet, szétbarmolva az utcai főépület végét. Nem tudom, hogy a mai kép a semmiben ferdén álló csárdaépülettel jobb lett-e...

www.fentrol.hu/hu/legifoto/45362
postcards.hungaricana.hu/hu/view/front/59280/?bbox=-830%2C-2324%2C4148%2C68
postcards.hungaricana.hu/hu/view/front/59283/?bbox=-604%2C-2156%2C3961%2C38

staropramen 2015.11.25. 17:29:53

Kifestve a horgosi csárda van és oda jár a cimbalmos.....

AtomCamel 2015.11.26. 12:30:25

Jó poszt lett. Kösz.