HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Egy magyar lakókocsi 1939-ből

2015.07.20. 21:21 zsuzsa.frisnyak

 

1939-ben vagyunk. A közúti motorizáció még mindig igen alacsony színvonalú hazánkban. Személyautóból például alig 27 ezer darab fut az utakon. A potenciális vevőkör alacsony létszáma ellenére az Uhri Testvérek karosszériagyár előrukkol egy lakókocsival.

dscn7702_resize.jpg

dscn7703_resize.jpg

A marketing kevésbé a kempingezni vágyók autótulajdonosok szűk rétegét célozta meg, sokkal inkább a kereskedelmi utazókat. Az elképzelés a következő volt. A hivatalból szinte folyton úton járó kereskedelmi utazók, akiket a foglalkozásuk öt-hat napra is elszakít a családjuktól, örülni fognak egy lakókocsinak. A lakókocsi birtokában nem kell mindig más hotelben megszállni, más ágyban pihenni és nem kell a poloskás ágyaktól sem tartani. 

A kereskedelmi utazó tehát hétfő reggel elindul Komáromba, a város határánál álló benzinkútnál lekapcsolja a lakókocsiját, majd a benzinkutasnak kifizetett némi borravaló után elindul a dolgára. Este visszatér a benzinkúthoz, és megalszik a lakókocsijában. "Reggel frissen ébred, hiszen otthon van. A mosdónál megborotválkozik, megmosdik, és saját poharából öblíti ki a száját. A következő állomáson, Lévánál ugyanez a recept."

A passzióból utazgató turistáknak pedig azért lesz jó ez a lakókocsi, mert "végre egyszer cselédség és kiszolgálás nélkül" is élhetnek, lenge öltözetet viselhetnek és sutba dobhatják a fárasztó társadalmi kötelezettségeket.

Sikeres lehetett ez a termék? Nem hiszem.

16 komment

Címkék: közlekedéstörténet autóhasználat 1930-as évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr27642644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.07.20. 21:31:50

Érdekes szempontok.. Cselédet tartani kötelező, de néha jó nélkülük

cso zsi 2015.07.21. 13:20:38

39-ben már tudtuk, hogy 41-ben megváltozik a forgalom iránya?

fairlane 2015.07.21. 13:24:42

@cso zsi: Nem emlékszem rá. Én jóval-jóval később születtem!

firg_firg 2015.07.21. 13:44:15

"végre egyszer cselédség és kiszolgálás nélkül"

Gondolom ezt olyan Teddy Meldrum fele alakok vettek. Vegre nincs tobb "You rang M'Lord?", es nem jon a hulye Stokes meg James.

kewcheg 2015.07.21. 13:59:37

Szinte elképzelem ahogy a hónaljig húzott nadrágba öltözött méltóságos baszomalássan húzentrógerba akasztott hüvelykujjakkal kilép az ajtón, majd megvetően végignéz a porban térdeplő fellahokon, mígnem - meglátva a hátul megbúvó tizenhat éves Piroskát- felcsillan az a vén kéjenc malacszeme...:)Úgy illett ez az áramvonalas caravan az urambátyám Magyarország poros kocsiútjaira, mint Ötvös Csöpire a szmoking...

Csak Norris 2015.07.21. 14:30:29

"Sikeres lehetett ez a termék? Nem hiszem."

Szittyamagyarnál nem divik, mert akkora a képe hogy be nem fér az ajtón.

A káposztazabáló fritzeknél még ma is megy:
www.mini-caravans.com/de/

Teker 2015.07.21. 15:20:33

valami, ami megelőzte a korát. ma imádják:

knaus.hu/lakokocsi/tab/

Teker 2015.07.21. 15:20:33

valami, ami megelőzte a korát. ma imádják:

knaus.hu/lakokocsi/tab/

Pierr Kardán 2015.07.21. 15:37:15

@cso zsi: Nem! Sőt, ha nincs a német hadsereg "baráti segítsége" 1941-ben, akkor még ma is a bal oldalon járnánk, mert magunktól az életben se lettünk volna képesek az átállást megvalósítani...

solkim001 · http://travelbug.blog.hu/ 2015.07.21. 16:05:35

Nem csak Európában, Amerikában is divat - jelenleg is árulnak hasonlókat: www.golittleguy.com/

bioLarzen 2015.07.21. 22:38:56

@solkim001: A lakókocsi igazi hazája azonban Anglia.

Kultusza van.

Cny 2015.07.21. 22:50:17

A 60-as, 70-es években a jobban eleresztett lengyelek formára nagyon hasonló lakókocsit vontatva igyekeztek a romániai tengerpartra az akkori lakóhelyemen keresztül.

Nomono 2015.07.22. 06:01:46

Ez egy teardrop lakókocsi. Azok közül is egy nagyobbacska. Mai is gyártják Mo.-on.

knaus.hu/lakokocsi/tab/
wanderer66.eu/hu/inventory/mini-lakokocsi/

lobster thermidor 2015.07.22. 06:58:57

Lehet, hogy ma már humorosnak tűnik a korabeli reklámszöveg, de1939-ben némileg más volt az életstílus.

ymel 2015.07.22. 07:11:57

"- Dehiszen ez az útkaparó fehér szamara!"

Vaze, ez a forma még ma is fut az utakon szerintem. Sőt, tuti, hogy a '80-90-es évek Balatonjánál is láttam még ezeket. Hihetetlen, hogy '39-es!
Kösz a cikket!