HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (48) 1880-as évek (22) 1890-es évek (41) 1900-as évek (29) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (89) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (24) telefon (5) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (1) térszerkezet (1) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (69) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (3) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Vasút Szentendre és Visegrád között?

2015.06.05. 14:55 zsuzsa.frisnyak

 

A szentendrei hév meghosszabbításának terve valamikor az 1890-es években vette kezdetét. Az ezzel kapcsolatos ábrándozások 1904-től kaptak nagyobb nyilvánosságot. Milyen jó is lenne, ha Leányfalu, Tahi, Tótfalu, Dunabogdány, Kisoroszi és Visegrád lakosai és nyaralótulajdonosai vasúttal utazhatnának be a fővárosba! 

szentendre_automobil.jpg

Az ötlet mindenkinek tetszett, de pénzt  senki sem akart áldozni rá. A vasútépítés 4,5 milliós költségéhez az érintett községek alig százezer koronával akartak hozzájárulni. A befektetés ti. nem áll arányban a várhatóan csekély forgalommal.

img006_resize.jpg

 Pirossal a tervezett vasútvonalak (1914)

Így teltek és múltak az évek, a vasútépítésről az érdekeltek inkább csak beszéltek, de a szükséges tőkét nem tudták összegyűjteni. A Szentendre és Visegrád közötti villamosított helyiérdekű vasút ötlete mégsem ment feledésbe. Valami csoda folytán 1914 februárjában megtörtént a közigazgatási bejárás, úgy tűnt, csakhamar megindul az építkezés. A háború persze keresztbe tett ennek a tervnek is.

Eddig a pontig ez a sztori meglehetősen ismerős. Így ment ez, ezer másik helyen is. Érdekes módon a Szentendre és Visegrád közötti vasút megépítése a háború utáni évtizedben többször felmerült.  Egy 1920-as évekbeli forrás szerint a  vasút építése  1920-1921 között elkezdődött, kisajátították a földterületeket és 23 km hosszban elvégezték a földmunkát is. Hogy pontosan mit is jelent mindez - hol volt a nyomvonal,  megépült-e a töltés - arra még nem találtam forrást.  1922-ben a miniszterelnök nyilvánosan megígérte, hogy az állam megépíti a vonalat. 1927-ben a hazai gyáriparosok is sürgetik a megnyitását.

Aztán beütött a nagy gazdasági világválság, és a vonal többé már senkit sem érdekelt.

Itt a vége, fuss el véle.

13 komment

Címkék: közlekedéstörténet vasúttörténet Szentendre Visegrád

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr466606397

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.06.06. 23:39:13

Pont ilyen volt a Sárvár-(Rába)molnári-Körmend szakasz is, amely - először még a Nyugati Vasút Győr-Graz közti szakaszának rész lett volna, de Szombathely lobbizása miatt nem valósult meg. (Erről itt írtam: kugi.blog.hu/2013/05/17/252_vasuttervek_molnarin_keresztul )
1913-ban újra felmerült a vonalszakasz megépítésének terve (lásd: kugi.blog.hu/2013/04/19/241_szaz_eve_tortent ), de a háború közbeszólt. Utána viszont egészen 1936-ig (!) évente meghosszabbították az előmunkálati engedélyt... A szakasz azonban soha nem épült meg. :(

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.06.07. 01:36:26

Hova fért volna el? Leányfalun főleg, iszonyatosan keskeny a hely a hegy és a Duna között.

mestska · http://cities.blog.hu 2015.06.07. 18:40:37

meg lehet nézni valahol a teljes térképet, amiből a kivágat készült? Mér ez is nagyon érdekes, így önmagában is.

Frisnyák Zs. 2015.06.07. 18:54:37

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Szerintem rátapintottál a lényegre - ugyan miféle földmunkát végezhettek el, ha ennek semmi nyoma...

@mestska: a térkép sajnos nincs digitalizálva. Tominac József: Magyar szent korona országainak vasútjai c. munkájának melléklete.

mestska · http://cities.blog.hu 2015.06.07. 19:23:31

@Frisnyák Zs.: köszi. Ha esetleg egy Szolnok megyét tudnál fotózni vagy scannelni, azt nagyon megköszönném! :)

Frisnyák Zs. 2015.06.07. 19:45:54

@mestska: Milyen email címre küldjem?

mestska · http://cities.blog.hu 2015.06.07. 19:57:57

Köszönöm előre is!

Szerintem nagyon sok vasút és geográfia iránt érdeklődőt érdekelne az egész térkép egyébként :)

Albu 2015.06.08. 04:00:28

https://www.google.hu/search?q=Tominac+térkép&tbm=isch

Frisnyák Zs. 2015.06.08. 09:09:59

Köszönöm a linkeket!

nyelv-ész 2015.06.08. 11:53:23

Domborzati okokból a Visegrádra eljutás sajnos csak a Duna mentén reális, bár a fenti térképre elnagyoltan berajzolt piros vonal alapján ez nem derül ki. Annak ellenére, hogy a Dunakanyar lakossága az elmúlt évtizedekben igencsak megnőtt, ennek a vonalnak még így sincs igazán realitása. Max. a Leányfalu Strandfürdőig volna komolyabb forgalma, de mivel Budapest agglomerációjának ennél sokkal fontosabb vonalai sem fejlődnek a kívánt mértékben, így ez valószínűleg a következő évtizedekben is csak terv marad...

Birincsik József 2015.06.11. 23:55:04

Azért a Hatvan-Magyarnándor vonal ötlete sem volt semmi!
A Bicske-Ercsi vonal pedig kvázi a közelmúltban felvetett, majd szerencsére elvetett V0 első lépcsője lehetett volna. Délre fordulás Budapest érintése nélkül.
Kár, hogy jőpár olyan megépült vonal is van a térképen, amelyen ma már nincsen forgalom. :(