HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

A sajtó és a miniszter bosszúja

2014.06.14. 12:58 zsuzsa.frisnyak

 

Egyszer volt, hol nem volt, élt egyszer egy erős akaratú és nagy tekintélyű miniszter, akit úgy hívtak, hogy Baross Gábor. 1891 egy dolgos hétköznapján a gőzhengerként nyomuló államférfi kinyitotta a Magyar Hírlapot, és szeme elkerekedett. Az újság nem a dicséretéről zengett, hanem a vasutasok panaszaival foglalkozott. Ejnye már - gondolta a vasminiszter. A vasutasok nem tudják mit beszélnek, nem úgy van az! - és félretette a napilapot. Igen ám, de másnap új cikk jelent meg az újságban, arról, milyen sokat kell dolgozni a vasutasoknak, milyen kevés pénzért. És így ment ez hétről-hétre. Az újságírók nem szálltak le a témáról, a minisztert bíráló cikkek száma nőtt, a lap pedig egyre jobban fogyott. Mit szólt mindehhez a nagy Baross Gábor? Képzelhetitek, hogy a vasakaratú miniszter agya eldurrant, de jó alaposan.  Bosszút forralt a szívében, és cselekedett. A lap uszítja a vasutasokat - mondta - ezért, megtiltom, hogy a vasút az újságot vidékre szállítsa és a posta kézbesítse.

magyar_hirlap1891.jpg

Gondolhatjátok, mi következett! A skandalum részleteiről, a vasutasok panaszairól és a miniszteri bosszúról  még az is értesült, aki eddig nem tudott róla.  A lap kiadója kénytelen volt a vidéki előfizetőknek zárt borítékban névre címezve elküldeni az újságot, hiszen így nem tudta a vasút és nem tudta a posta, mi lapul a boríték belsejében. A fővárosiak a lapot az utcákon vásárolhatták meg.

Az ügyet végül is az élet oldotta meg. Baross Gábor - drámai körülmények között - kevesebb mint egy év múlva meghal, a Magyar Hírlap pedig visszakerül a postai szállításba.

Itt a vége, fuss el véle.

6 komment

Címkék: sajtótörténet Baross Gábor 1890-es évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr356300754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemszólokmégegyszer 2014.06.15. 09:31:14

Jó példa. Kicsit erős a párhuzam, de tagadhatatlanul van. Ott volt happy end.

2014.06.25. 12:44:07

@nemszólokmégegyszer:
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Namost. Ha valaki "happy end" nek nevezi MA Magyarországon azt, hogy a nemzet egykoron élt egyik valóban nagy formátumú politikusa, akivel valóban FEJLŐDÖTT és HALADT az ország, aki valóban épített, terveztetett, fejlesztett, az ország, a haza, a nemzet érdekében, aki alatt a magyar tömegközlekedés, (meg még bármi, amivel tevékeny munkássága alatt még foglalkozott, lásd Wikipédia, stb. forrásokat) világszínvonalat ért el, s még jó darabig azon is maradt, lévén akadtak lelkes munkatársai, és elgondolásainak továbbvivői, meghalt, élete és alkotó ereje teljében, s utána egy egész ország gyászolta, tök mindegy, milyen szélsőséges firkászoknak is tett keresztbe, nos az tényleg nem más sem akkor, sem ma, mint egy utolsó gazember.

Ebből is kitetszik, hogy mi az ún. "sajtó", mi annak a valódi értelme és célja, kik fogják a pártját, kik pénzelik, és miért.

Látszik nagyon jól a kevés kommentből is, hogy kiknek az érdeke a pusztulás, a valóban tisztelhető és becsülhető nagyságok és szellemek besározása, kinek is röhögős öröm a nagy emberek elhullása, míg látszólag a törpe zsebcézárokkal vonják a mai, aktuálpolitikai párhuzamot, olyanokkal, akiknek a ma lelki nyomorék "honatyái" a cipőjükről sem nyalhatnék le a rátapadt ebpotyadékot. Elég aljas dolog a régi idők nagyjait a ma szarjancsijaival a legcsekélyebb mértékben is egy lapra tenni, bárki agyában, azon a színvonalon, hogy szerinte ma is csak ez van.

Látom ezt abból is, hogy a régi korok nagy magyarjait is milyen útszéli szinten alázzák. Aztán meg a maszopos uralom akinek happy end, az az efféle aljasságnál is aljasabb. Baross korában az általa imádott gyurmányi országvesztőket az orbánnyal együtt akasztották volna fel. EGYSZERŰEN NEM ÉRTEM, és üvölteni tudnék ekkora beszűkült aktuálpolitika-mánia láttán.

Elment tényleg a maradék józan álértelmiségi eszetek is, hogy Zrínyitől-Széchenyitől-Kossuthtól-Rákóczitól kezdve röhögve versenyt rúgtok a legnagyobb magyarokba, csak mert MA egy emeszempéből anno megbízatott aljas patkány és kormánya "magyarnak" és "nemzetinek" képes hirdetni magát, miközben úgy pusztítja az ország maradékát, hogy a cuclibsik most éppen tőle tanulnak, míg eddig csak ő tanult tőlük ... Istenem, de szánalmasak vagytok. Ahelyett, hogy örülnétek neki, hogy csak a cuclibbant elődei munkáját végzi be. Biztos csak irígykedtek rá, mert a gazdák parancsait sokkal jobban teljesíti.

zsuzsa.frisnyak 2014.06.25. 14:58:24

@ekszvájzed: Szerintem ez eltúlzott belemagyarázás. Nem feladatom megvédeni Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn-t, nyilvánvalóan nagyfiú már, aki erre önállóan is képes. Én úgy értelmezem, hogy a happy end nem Baross halálának szólt - ezt teljesen abszurd, minden idők legnagyobb közlekedési miniszteréről van szó - hanem annak, hogy a lap visszakapta a vasúti szállítási jogát.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.06.25. 20:02:59

@zsuzsa.frisnyak:

A posztban említett történetnek kétségtelenül vannak aktuálpolitikai mellékzöngéi, nem tudom mennyire tudatosan vagy szándékosan.

Nagyon-nagyon áttételesen kívántam utalni erre az észrevételemre.

2014.06.25. 23:41:49

@zsuzsa.frisnyak:
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

A bloggertől (kedves Zsuzsanna) ofkorsz elnézést kérnék, de hát a kommenteket nem is ő írta ... :)

Az a szomorú, hogy egy olyan párt (és a kezdeteitől fogva sűrű számú változatai ill. leágazásai) által üzemeltetett, 1945 előtt állam és polgár ellen uszító, 1945-1990 között meg államnak engedelmes s már csak a polgár ellen uszító, (történelmileg 1. de épp a komcsik által valahol mindig is (közvetlen vetélytársként) eszeveszetten gyűlölt szocdem gyökerei miatt csak 2. számú) pártállami lap, amely egykor a fent nevezett cikkeivel PONT a haladásnak tett keresztbe,

- hisz az ember mai szemmel nem érti, hogy mikor a vasutas (sőt a pályaudvari hordár, vagy a vasúti pályamunkás is !!!) volt az egyik legelőkelőbb a dolgozók között, (még az alkalmazott "choffeur"-ök ill. az automobil-karbantartók kora előtt), a vasút meg kisebb állam volt az államban, s vele a vasutasoknak ugyanolyan becsülete volt, mint akár Angliában, vagy más normális helyen, lévén a szerepét úgy-ahogy rajta kívül csak a hajózás közelíthette meg - miért ne lett volna teljesen jogos volt a valamiért épp e témára akkor vérszemet kapott radikálisok visszavetése kissé.

Tudjuk, hogy a szocik ebben a korban (1880-as évek) radikalizálódnak, miután Bécsből idáig kergették őket, az új Internacionálé meg már teljesem Marx és elvbarátai hatása alatt szerveződik meg, s hogy a hazai sajtó egy jelentős része is rávadul a nemzetre, a mindenféle középkori ízű pereskedések miatt.

Lehet, hogy a vasutas társadalom legalábbis alsóbb részének megnyerése igencsak kifizetődő lett volna a számukra, hiszen a vasút érhálózata aztán tényleg minden "eszmét" és "elvtársat" gyorsan elvitt volna mindenhova - ha már mondjuk a telegráfon éppen terjeszteni azért mégse lehetett ... De hát a történelmi helyzet, meg az igények, ugye, nem erről szóltak. Akkor se.

Tehát még egyszer: Az, hogy ma az ún. "sajtószabadság" épp ebben a retarddá tett és megalázott országban baromira "veszélyben van", - mivel a 21. században az emberiség elvileg azt olvas, amit csak akar, ha tud olvasni, vagy más nyelveken is, mint a sajátja, és minden ún. "eszmének" legalább 6-8 nyomtatott v. elektronikus szócső áll a becses hazai, vagy magyarnyelvű rendelkezésére, - még nem hatalmaz fel senkit sem arra, hogy múltunk felett is ennek tükrében ítélkezzen.

Ha pl. tudni akarjuk ezen fent nevezett sajtótermékről a MAI igazságot, elegendő szinte csak a "kanadai magyar" előnevet viselő, s nem is kicsit méltó utódjához fordulnunk ... S szemmel láthatóan az ellen, vagy a hazai hasonszőrű médiatermékek ellen sem kel ki mai rongylelkű vezéreink és megmondóembereink közül senki. Sőt, van egy olyan érzésem, hogy az is csak nekik dolgozik, már ami a rombolást illeti, amiről fentebb beszéltem.

Gyanítom, hogy amit itt eddig ez a rendszer tiltott volna le, vagy cenzúráztatott volna, annak jó része inkább becsukta a kaput / lehúzta a rolót saját maga, s visszavonult más pozíciókba, mindenféle egyéb okokra hivatkozva, hogy aztán az "ellenzék" a saját elnyomatásáról visítozhasson (még mindig számos orgánumot kürtölve tele, persze),

hiszen a pénz valahonnan még mindig van, - s egy "valaki" még mondta is, hogy ne akarjuk tudni, honnan, bár azért mára mintha részben már tudnánk :) - akár tetemes mennyiségű ellenpropagandára is, akár még filmekkel is. S külföldről is bejön, senki sem állja az útját.

Úgy parádézik, és propagandáz, a most 5 éve uralkodó párt engedélyével és őrizete alatt mindenki, akinek ez a rendszer a visítozók szerint az ellensége, ahogy csak jólesik neki. Úgyhogy tényleg hagyjuk már ezt a vérunalmas és helyét tévesztett diktatúrázást. Ha valaki élt már tényleges diktatúrában, meg vélemény-elfojtásban, gondolatrendőrség alatt, hát a hasát karmolva röhög már egy ideje ezen, ha nem fakadt már régen sírva inkább, azóta.
süti beállítások módosítása