HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

A Közlekedési Múzeum kupolacsarnoka

2013.11.23. 13:47 zsuzsa.frisnyak

Olvasom a hírt, (http://index.hu/kultur/2013/11/23/ilyen_lehet_5_ev_mulva_a_varosliget/)

hogy újjáépítik a Közlekedési Múzeum kupolacsarnokának tetejét. Nézzük meg közelebbről, miről is van szó.

nikon 618_kozlekedesi_muzeum_resize.jpg

A Közlekedési Múzeum mai épülete az 1896-os millenniumi kiállítás számára felépített Közlekedési Csarnokból származik. A fotón a Közlekedési Csarnok építését láthatjuk az 1890-es évek közepén.

kozlekedesi_csarnok_vu1896.jpg

Ez pedig a már átadott épület. Az 1899-ben megnyílt Közlekedési Múzeum főbejárata a kupolacsarnokban volt, ott, ahol ma az autók vannak kiállítva. A balra hátrább a hosszcsarnokban voltak a vasúti járművek. Itt van ma is a vasúti kiállítás. Ez az épület gyakorlatilag változtatás nélkül fennmaradt 1944-ig, amikor is az épület bombatalálatokat kapott.

Az épület ezután sokáig a lét-nemlét határán evickélt. 1966-ban nyílt meg újra a múzeum, jóval szerényebb külsővel.

kozlmuz.jpg

Első pillantásra egyértelműnek tűnik, hogy remek ötlet az épület régi külsejének visszaállítása. Van azonban mindebben nem kevés ellentmondás is. A 19. század végének múzeumi kultúrája ugyanis alapvetően eltér mindattól, amit ma gondolunk a múzeumokról. A tárgyak bemutatása sem úgy zajlott, amihez ma hozzá vagyunk szokva. Ma szemmel nézve egy 19. századi múzeumi kiállítás a hatalmi reprezentáció és a csinos tárgyak ömlesztett egyvelegének tűnik. Radikálisan mások az elvárások manapság egy múzeumépülettől, mint volt egykoron.

11 komment

Címkék: közlekedéstörténet múzeumügy Városliget 1890-es évek 1940-es évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr1005651054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

innovation 2013.11.24. 12:47:19

Nincs ebben semmi rossz. Maga az épület gyönyörű volt. Miert nem lehet maga az épület egy kiállítási "tárgy"?
Én pártolom. Méltó dísze lehetne a Városligetnek. Kockamúzeumot üvegbôl pedig majd a másik végébe építenek.

Onlooker 2013.11.24. 14:19:08

Így van, a legfejlettebb európai országokban is visszaépítik a lebombázott,lerombolt dolgokat.
Németországban egész városrészeket építettek vissza az eredeti pompájukban. Pedig a lakóépületekről is elmondható, hogy manapság már a minimalizmus a szépségét adja egy háznak, letisztultsága csak élhetőbbé teszi. De a városnak szüksége van a visszaépítésekre!

Max Immelman 2013.11.24. 15:26:42

Az épületet vissza lehet építeni régi pompájára és remek elit vendéglátóhelyet lehet pl. csinálni belőle. De közlekedési múzeumnak totálisan alkalmatlan már évtizedek óta. Vannak erre sokkal jobb lehetőségek.

bloggerman77 2013.11.24. 16:03:04

Amennyi pénzbe ez kerülne, abból a múzeum összes, országszerte tárolt, kiemelkedő műszaki emlék hajóit, mozdonyait, repülőgépeit mind restaurálni lehetne. Lesz tehát egy neobarokk múzeum csili-vili, a kiállítási tárgyak meg pusztulnak tovább, mert bezzeg arra "nincs forrás".

innovation 2013.11.24. 17:50:55

@bloggerman77: miert ne lenne? Arról szóljatok már le légy szíves, hogy ezeket egymás kizárásával láttatjátok. Miért nem lehetett volna megmenteni a Szőke Tiszát a múzeum épületétől függetlenül? Athozni a Dunára es mondjuk egyik egykori hajógyárunkban kiállítani a többi megmentett eszközzel egyetemben? Mi köze van ennek egy épület újjászületésének??? Semmi. Erre is es arra is jut(ott volna) pénz.

cso zsi 2013.11.24. 18:30:08

@Max Immelman: Évtizedek óta?
Lehet.
Kb. a megnyitása óta vitt oda sűrűn apám, majd később én is a fiaimat.
Kirakhatnánk a város szélére is, mint az Országos Műszaki Múzemot ( www.omm.hu/eler.htm ) szinte nulla megközelíthetőséggel.
Tíznél több éve már, hogy utoljára ott jártam, azt is egy ott végzendő munka miatt. (Ennek köszönhetően viszont egy speciális tárlatvezetést kaptam).

bloggerman77 2013.11.24. 19:28:46

@innovation:

A Közl. Múzeum fenntartási gondokkal küzd. Ez közismert a szakmában, telente a dolgozókat betelepítik a főépületbe, mert nincs pénzük a többi telephely fűtésére!

Most mit fog javulni a helyzet a neobarokk visszaépítéstől? Semmit! Mert többletforrást azt lefogadom, nem fognak a fenntartáshoz hozzárendelni.

Az épület átépítése látványos, el lehet szórni rá egy csomó - gondolom unyijós pénzt... De ettől nem oldódik meg a műszaki emlékek legalább szakszerű, fedett helyen tárolása, mert ez elviszi a pénzt egy korszerű fedett tárolócsarnoktól.

A rom műszaki emlékek restaurálásáról ne is beszéljünk: ezekre SENKI nem ad pénzt. Ebben kár reménykedni. Lesz ezzel a építkezéssel egy látványberuházás, ami pont a muzeológiai problémákat nem oldja meg.

die nadel 2013.11.25. 13:43:19

Ez egy idióta ötlet, - pont olyan mint a funkcióját vesztett rondó helyreállítása- véleményem szerint csak azt a célt szolgálja, hogy a "bezzeg, régen minden szebb volt" híveit is megnyerje a Múzeumi Negyed című agyrémnek. Baán folyamatos ellentmondásban van önmagával, 21. századi kiállítótereket akar, meg 19.századi kupolákat. Blöff

bloggerman77 2013.11.25. 14:56:26

Sajnos most páran nem fogják fel, hogy nem 1913-ban, hanem 2013-ban vagyunk...

Urmanczy 2013.11.25. 23:15:24

Most kiragadom a budapesti terveim közül a Ligetre vonatkozókat!
XIV..Múzeumi negyed tervpályázatának módosítása:
a, Kisföldalatti felszínre hozása egy elágazással a régi nyomvonalon
b, Csónakázó tó teljes egészében csónakázhatóvá tétele.
c, Vajdahunyad vár, mint építészeti múzeummal egészülhetne ki.
d, Ulof Palme sétányon lévő régi műcsarnok felújítandó épületében a kiállítások (1885, 1896) múzeumának létrehozását.
e, Az Állatkert kibővítésének keretében az Ősbudavárának visszaálmodása mint szórakozó negyed + Feszti Körkép bemutatása a rekonstruált épületében Ópusztaszeren a másolat lenne kiállítva
f, A Millenniumi Kiállítás Skanzenjének visszaálmodása
g, Közlekedési múzeum eredeti homlokzatainak visszaállítása és földalatti kibővítése a repüléstörténeti kiállítással + Suminszky Nándor űrhajózási tárgyainak bemutatása
h, A Dózsa György út 74 alatti Csengery-villa megvásárlása múzeumi célra. Itt létesülhetne a 56-os múzeum (szemben volt a Sztálin szobor). Ha ez nem járható, akkor az V.ker.Akadémia utcai Rákosi bunkeres házban vagy a Kossuth téren esetleg a volt Köztársaság téri pártházban.
i, Regnum Mariadnum templom visszaépítése a nagyköröndi (városligeti) szökőkúttal
j. A Fővárosi pavilon visszaépítése vendéglővel és a Fővárosi Múzeummal.
k.A lebontandó Petőfi csarnok helyére az Iparcsarnok visszaépítését tudnám elképzelni, ahol régiségvásárt, piacot és kiállításokat lehetne létrehozni!
l.A feszti körkép épületének visszaépítése és a körkép visszahozása Bp.-re. Ópusztaszeren egy másolatot helyeznék el.

A cikkhez hozzászólva tömören. Baán L.egy ... Idegen országok agyament terveit akarja támogatmogatni. 150 milliárdot akar eltapsolni, főleg hűlyeségekre. Ha megvalósulnak, akkor máris várni fogom a pillanatot amikor azokat egy jobb kor elbontja. A néprajzi múzeumot a Népliget melletti szecessziós iskolaépületbe kellene visszaköltöztetni. A műszaki múzeumot pl akár a vágóhíd területén is el tudnám képzelni, megóvva a terület régi, jelenleg gazdátlan épületeit.A nemzeti galériát a palota 2.emeletére helyezném, a visszállított régi enteriörök fölé. A Széchenyi könyvtárat, pedig a lipótmezei tébolyda órási épületébe költöztetném, így az is megmenekülne a pusztulástól, vagy az elkótyavetyéléstól.
Aki pedig a modern épületeket szereti az elmélázhat a Müpa és környékének "csodálatos építészeti nagyívű megoldásain".

Vaandor 2013.12.09. 07:16:00

A Városliget beépítése teljes agyrém.

A buta historizálásnak meg kb. egyetlen látványos célja, hogy Tarlós eldózerolhassa az Ötvenhatos Hősök Emlékművét, csak mert modern, színvonalas, és nem ő avatta. (Egyébként tökéletesen illeszkedne a rondóhoz.)