HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

A Kiskörút 140 éve

2012.10.27. 10:55 zsuzsa.frisnyak

Az alábbi kép a Kiskörutat ábrázolja 140 évvel ezelőtt. Persze az utcát akkor még nem így, hanem Országútnak nevezték. Balra elől a Király utca nyílik, hátul pedig a Dohány utca eleje látszik.

bp_0322.JPG

Vonzó urbánus környezetet látunk, melyet "vágtatás, futás, kiabálás s a szüntelen forgalom" jellemez.  Az útpálya osztott, szilárd burkolattal és aszfaltozott járdákkal rendelkezik. A korabeli leírások szerint az utca szilárd alapja (mész és kavics) "süppedéstől menten, könnyű gurulást enged, még a megrakott nehézkes társzekereknek is".  A képen társzekerek ugyan nincsenek, de az út túloldalán a Pest-Újpest közötti lóvasút egy-egy szerelvénye halad a Kálvin tér felé.

A kép hangsúlyos része a két Párizsban készített gázvilágítású kandeláber, melyek a Király utca kezdőpontját messziről jelezhette a városlakóknak. A kandeláber mellett meszes asszonyok várakoznak a munkára illetve a munkaadó háziasszonyokra. Kezükben a hosszú nyelű meszelők jól kivehetőek. 

A kép bal szélén egy ablaknyi részt látunk a nevezetes Gyertyánffy házból. Ez az épület volt a legmagasabb épület az utcában, mintegy négy emeletes. Helyén ma az Anker-köz áll. A "Kohn Dávid" reklámtáblával ellátott épület a híres Orczy-ház, amelyben zsinagógák, kávéházak, üzletek, fürdő, sőt táncterem is működött. Az utca jobb oldalán, a lóvasút előtti hosszú épület a Károly kaszárnya.

A Kiskörút városias látványa felett örvendező egyik újságíró úgy vélekedett, adja isten, hogy Budapest rendjét, tisztaságát, és fényét kövesse a vidék fejlődése, és "polgáriasult, gazdag és boldog haza fővárosa legyen a szép Budapest."

15 komment · 1 trackback

Címkék: lóvasút közvilágítás urbanizáció Budapest Újpest 1870-es évek Király utca Kiskörút útburkolatok

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr694863357

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A nagy betonozás 2012.10.27. 20:26:09

Elvesztette a Fővárosi Önkormányzattal és a józan ész érdekében folytatott csatát Rogán Antal. Olyan tervet mutatott be szerdán ugyanis a Kossuth Lajos utca és Ferenciek tere átépítéséről, amely ugyan sok pénzébe kerül az adófizetőknek, de egyik helyi ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.10.27. 18:23:43

Nagyon jó kis kép. Egy aprócska észrevétel: nem az Anker köz, hanem az Anker-ház áll ott.

HgGina 2012.10.27. 18:28:18

Igen, érdekes.

"Persze az utcát akkor még nem így, hanem Országútnak nevezték."
Sőt, ma sem nevezik hivatalosan Kiskörútnak. Van annak rendes neve is, pl. Múzeum, József...
Az elöl pedig rövid ö. Hacsak nem egy megvadult magyartanár elől menekülsz. Párizsból is csak egy van. Csak a két, (<-VESSZŐ) Párizsban készült kandeláberből van kettő.

Ha már egy blog igényes akar lenni, legalább az alapvető helyesírást bele kéne valahogy építeni!

mestska · http://cities.blog.hu 2012.10.27. 18:32:34

@HgGina:

"Sőt, ma sem nevezik hivatalosan Kiskörútnak. Van annak rendes neve is, pl. Múzeum, József..."

Mondjuk a József az nem a Kiskörút :D

Mitzimackó 2012.10.27. 19:07:59

@HgGina: '"Persze az utcát akkor még nem így, hanem Országútnak nevezték."
Sőt, ma sem nevezik hivatalosan Kiskörútnak.'
Sőt, gondolom nem is az egész Kiskörutat nevezték Ország útnak... (szóközzel!)

HgGina 2012.10.27. 20:31:24

@mestska: kösz a kiegészítést, mivel nem azon a környéken lakom, így sajnos nem tudom, melyik része melyik. Térképet meg nem vettem elő ehhez, ez valóban az én lustaságom. Csak éppen ettől eltekintve sem nevezték soha életében hivatalosan Kiskörútnak.

@Mitzimackó: ezt egy cseppet benézted. Azt ugyanis nem tudod te sem, hogy melyik részét hogyan nevezték. A kép felirata alapján pedig a neve (ha egyáltalán ez a neve volt) egybe írva "országút". Követezésképp, a mai nyelvtan szerint az országút csak kategória lenne, de nehogy már a mai helyesírást vegyük alapul!
És az elöl és elől teljesen más értelmű szó. Továbbá még mindig csak egy Párizs van.
Így aztán kénytelen vagyok fenntartani, hogy egy érdekes blognak nem kéne a slendrián index-színvonalat felvennie, megérdemli, hogy rászánjon a szerző öt percet a helyesírás ellenőrzésére.

Aztán azt is érdemesnek tartanám kicsit elemezgetni, meddig járt arrafelé a lóvasút, és ugyan hogyan lehet, hogy jobbrahajts van, miközben 1941-ig balrahajts volt a közlekedésben.
Erről a képről legalább 3-4 további érdekességet lehetne még írni. Mert azt azért lássuk be, ez érdekes, ám sajnos elég soványka.

Dusan (törölt) 2012.10.27. 21:16:33

Nagyon jó poszt, gratulálok! Személy szerint én nagyon szeretem a helytörténeti írásokat, szóval csak így tovább!

Arch$tanton 2012.10.27. 22:14:42

Ez igen. Végre egy újabb olyan post hosszú idő után a blog.hu-n ami értéket is ad.

Keep the way Sir!

Szumi 2012.10.28. 04:12:23

@HgGina:
Talán mert a lóvasút nem az útpálya jobb oldalán halad, hanem jószerivel a közepén - ahol most is villamosok járnak.

surcapisca 2012.10.28. 09:52:13

@HgGina: Ezt viszont te nézted be, a jobbra és balra hajts kifejezésekben a szavakat külön írjuk! Értem én a stílus vagányságát, de akkor valahogyan nem illik a nyelvtan náci modorodhoz...sem a kioktató stílusodhoz, ami nem lett volna visszatetsző, ha nem ismételted volna önmagad, teljesen feleslegesen, mondjuk a Mitzimackónak adott válaszodban például, aki nem vitatta még érintőlegesen sem a francia főváros többes számának voltát. Továbbá elsőre is megértettük hozzászólásodból az elöl és elől közötti külömb...különbséget is. Ettől még persze igazad van! Köszönjük Emese! :)

surcapisca 2012.10.28. 10:09:25

Nagy igyekezetemben, hogy bizonygassam HgGina-nak, hogy ő sem jobb ama bizonyos Deákné textildarabkájánál, elfeledtem méltatni a posztot, amely szerintem sem fog Pulitzer-díjat kapni, de bizton nem is ez volt a cél, kis könnyed, reggeli kávé mellé tökéletes, igenis igényes szösszenet.

“Az elsietett tökéletesség a keresztény ember nagy kísértése, de nem tétlenkedünk. Írjuk, s íródik a sorsunk. A tökéletesedés: a tett és a várakozás – felső fokon. Míg a siető kudarcaitól elcsügged, odavágja a haszontalannak bizonyult ,,gyakorlatot”, vagy makacsul erőlteti, addig a nem-sietőnek van ideje.
A tett önmagában nem elég. Várakozni is kell: ez az alázatosság. Szemben a siető ,,tüsténkedésével”, ez a várakozás ,,ácsorgásnak” tűnik. Nem baj; ettől lesz szigorúsága oldottabb, kedve játékosabb s ez különbözteti meg a siető feszes farizeizmusától.
A vágy a tökéletesedésre az ember szívgyökere; itt szenved a legtöbbet, de itt vannak a legjobb örömei is. Ezt becsüli másokban, ha megvalósulni látja, s a legkisebb eredmény láttán is tud csodálkozni.” (Vasadi Péter)

surcapisca 2012.10.28. 21:32:27

@HgGina: Csak halkan mondom, hogy Párizs mint olyan, (eredetiben Paris) bizony több is van: Franciaországon kívül Tennessee, Kentucky,Illinois, Texas, Arkansas államokban, valamint Ontario tartományban, Kanadában. És akkor Párisz trójai királyfit nem is említettem...
Kissé elkapkodtad a válaszodat. Kétszer is! :))

surcapisca 2012.10.28. 21:38:04

@Arch$tanton: Inkább Miss, vagy Missis, ha már Zsuzsa... :)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2015.10.27. 12:30:40

Heltai Jenő az Ország úton született, ha jól emlékszem, később a Károly körúti résszel azonosította szülőhelyét.