HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (39) 1870-es évek (47) 1880-as évek (22) 1890-es évek (41) 1900-as évek (28) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (3) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (9) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (88) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (1) Deák tér (1) Debrecen (9) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (17) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (1) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (67) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (2) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (1) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (2) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (4) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (2) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (23) telefon (5) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (1) térszerkezet (1) Tihany (1) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (67) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (2) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (1) vízügyek (6) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Budapest madártávlatból, 1900

2012.05.28. 08:20 zsuzsa.frisnyak

Az alább bemutatott képet a szokásosnál nagyobb felbontásban raktam fel, letöltve könnyebben ki lehet venni a részleteket. A képet az 1900-as párizsi világkiállítás részére készítették. Az ábrázolás a Gellérthegytől délebbre, körülbelül hatszáz méter magasból mutatja Budapestet.

budapest1900.jpg

Ez nem légi fotó, nem egy léggömbről készített felvétel, hanem Rauscher Lajos műegyetemi tanár és társai által nagy pontossággal elkészített szerkesztett rajzról készített fénykép. „Ez rendkívül fáradságos és nehéz munka volt, mert Budapestnek pontos, először perspektivikusan átrajzolt tervrajzát 600 méter magasságban felvett látópontból, azután minden egyes házát a valósághoz híven szerkesztés útján kellett megrajzolni. Ezt a munkát Rauscher tanár személyes vezetése mellett több mérnök és művész végezte, akik minden épületnek pontos rajzát, esetleg fényképét helyszínén elkészítették, hogy azután az alaprajzon megfelelő méretben megszerkesszék.”

A budai oldalon érdemes egy pillantást vetni a Gellért hegy kertjeire, a Tabán földszintes és zegzugos világára, és a Naphegy "ürességére". Pesten kivehetőek a fontosabb középületek és a város fontosabb forgalmi tengelyei.  Érzékelni lehet a Margit hídon túli rendezetlen rakpartot, látszanak a Szentendrei sziget és a a Vác környéki hegyek is.

A kiszínezett ábrázolás az 1900-as világkiállítás után Budapest főpolgármesterének irodáját ékesítette. A különleges alkotás további sorsát nem ismerem, azt eredetiben még nem láttam.  

 

Kiegészítés, 2015. január 16-án. Karsai Géza, műegyetemi tanártól kaptam egy emailt: úgy emlékszik látta egykoron a bemutatott kép eredetijét a Kiscelli Múzeumban. Az infót pillanatok alatt megerősítette Demeter Zsuzsa muzeológus, akit nemcsak fotótörténeti kiállításairól, hanem sikeres képszerkesztői munkáiról is ismerhettek. Visszatérve Karsai Gézához, le a kalappal a memóriája előtt. Köszönöm!

Menjetek és nézzétek meg az eredeti alkotást a Kiscelli Múzeumban. Én is így teszek.

 

 

 

24 komment

Címkék: történelem urbanizáció Budapest 1900-as évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr34543413

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Milán Bp · http://htcdesire.blog.hu 2012.05.28. 11:50:50

Sajnos mégsem tetted ki nagy felbontásban. Pedig érdekelne...

nemorino 2012.05.28. 12:10:09

Szép, szeretem az ilyen részletes távlati képeket. Párizsról van egy rakás: perso.numericable.fr/parisbal/plans/Plansanciens.html
Ha az ember Merian "térképével" a kezében olvassa A három testőrt, új élményt ad. De Robert Merle rajongóinak is ajánlott a Truchet-Hoyau-féle tanulmányozása.
A Wikipedián is van egy hasonló a XIX. századi Manhattanről.

Horizont 2012.05.28. 13:13:08

Nagyon érdekes, jó volt böngészgetni:)Több mint 100 év, nem semmi!Ami munka volt a kép elkészítésével minden elismerésem érte!

Somaka 2012.05.28. 13:16:04

mit jelent vajon a "600 m magasságból felvett látópontból"? ha egyszer lefényképezték miért kellett megrajzolni, vagy akkor mi is volt ez a dolog?

Unbiased 2012.05.28. 13:41:09

Az Index címoldalát olvasva, én egy kicsit többet vártam ettől a fotótól (rajztól?). Túl apró és messze van minden.

ringer 2012.05.28. 14:09:16

Az Erzsébet híd 1898 és 1903 között épült, nem sokkal a Ferenc József nevét viselő híd (ma: Szabadság híd) után. 1900-ban a pályatestje még épült, a képen látható állapotát később érte el.

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2012.05.28. 14:13:08

akkoriban így rendereltek 4K-ban, ma már megcsinájja a googlemaps

Mr. X 2012.05.28. 14:16:53

ügyesen rajzoltak, az Erzsébet hidat 1903-ban adták át a forgalomnak. (bár az építkezés már folyhatott 1900-ban is)

Mr. X 2012.05.28. 14:19:05

durva, rajta van a házunk :)

perry 2012.05.28. 14:24:56

Váci út durva. Azt megtudná nekem valaki mondani, hogy a Nagykörút-Bajcsy (mai nevén)-Andrássy háromszögben (elsősorban a Hajós u.-Bajcsy-Andrássy területen) most azok ott üres telkek/szegényes környékek, vagy csak nem lehet jól kivenni a mai házakat?

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2012.05.28. 14:26:51

@Unbiased: A posztban lévő kép 3238x1773 pixceles. Jobbgomb - View Image.

@Somaka: Nem fényképezték le, hanem kiszerkesztették a perspektívát rajzasztalon.

finalNmbr 2012.05.28. 15:19:02

@Mr. X: Akkor gecigazdagok vagytok?

Szalacsi_Dezső 2012.05.28. 15:28:57

@finalNmbr: Vagy csak tősgyökeres fővárosiak.
Mer ugye azt nem írta X kolléga, hogy a Duna melyik partján. :-))

Macibb · http://indafoto.hu/macibb/tag/kiskutya 2012.05.28. 15:34:24

Érdekes szerepcsere, hogy időközben beépült a Naphegy és a Gellérthegy, de kizöldült a Tabán :)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2012.05.28. 15:53:48

Köszönöm a posztolónak ezt a "majdnemfotó" rajzot! Nagyon érdekes alkotás fotósként nézve, nem tudtam, hogy így is készültek ennyire komoly munkák! (Egy-egy épületet, utcát lerajzolni élethűen az természetes, na, de egy egész várost!)

Szépen látni azokat a palotákat is a Várban, amit még 1945-ben bombáztak le a támadók, és azóta sem sikerült újjáépíteni (a Vár budai, azaz nyugati oldalán, az Alagút felett, ma gödrök és semmi van a helyükön). :(

Oláh Karin 2012.05.28. 19:08:37

@nemorino: ki a f-rkamat érdekel párizs. Menj oda, ahol arról van szó .zze

Horizont 2012.05.28. 19:33:39

@Oláh Karin: Az embereket általában sok minden érdekli! Budapest mellett Párizs is. Azt hittem csak a politikai oldalakon működik az ilyen stílus:(

Évamama 2012.05.28. 21:00:22

Na kedveseim, nekem megvan az eredeti térkép!

zsuzsa.frisnyak 2012.05.28. 22:28:08

@Évamama: Ez kissé szűkszavú, nehéz így érdemben beszélgetni.
Budapestről madártávlatú térképet egyet ismerek, 1896-ból. A címe: Tájékozási tervrajz. A térképszerű tervrajz nézőpontja teljesen más, mint az itt bemutatott képé. Ott a Margit-sziget feletti magasságból a Csepel-sziget felé nézünk.

x3dgime · http://About.me/x3DGime 2014.12.15. 15:23:07

Egyetlen apró "probléma": a kép nem készülhetett 1900-ban, csakis és kizárólag 1903. október 16. (Erzsébet-híd átadása) után, és nyáron, illetve nyári állapotot ábrázol (növényzet stb.).

zsuzsa.frisnyak 2014.12.15. 18:42:16

@x3dgime: Nem egészen. Ez nem egy fotó, hanem egy rajz és az 1900-as világkiállításra készült. Gondolom, hogy a rajz készítői elképzelték, milyen lesz a híd.