HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (39) 1870-es évek (47) 1880-as évek (22) 1890-es évek (41) 1900-as évek (28) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (3) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (9) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (88) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (1) Deák tér (1) Debrecen (9) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (17) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (1) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (67) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (2) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (1) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (2) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (4) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (2) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (23) telefon (5) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (1) térszerkezet (1) Tihany (1) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (67) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (2) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (1) vízügyek (6) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

A Vaskapu szabályozása

2012.05.26. 08:10 zsuzsa.frisnyak

A Vaskapu hajózási akadályainak felszámolása a 19. század végének legnagyobb állami beruházása volt. Az 1890-1898 közötti munkálatok során több mint 25 millió köbméternyi követ és földet mozgattak meg hat munkaállomáson.  85 építőmunkás szenvedett halálos balesetet. Sőt, ebbe halt bele a mű legfontosabb szervező-koordinátora és akarnoka Baross Gábor is. Voltak meddő viták, határidő és költségvetés túllépés. És persze előbb avatták fel (1896), mintsem teljes egészében elkészült (1898) volna. A teljes költsége 31 millió korona volt, ez az összeg körülbelül akkora, mint amennyit a MÁV 15 év alatt költött beruházásokra.

 

A munkálatok nagyságrendjét ez a kép plasztikusan érzékelteti. A metszeten a Grében hegy Dunába mélyen benyúló lerobbantott részét egy pontozott félkörív jelzi. Ez alig 327 ezer köbméter volt, a teljes földmunka, kevesebb mint két százaléka.

Az alább bemutatott fényképeket egy orsovai fényképész, Hutterer Géza készítette. A szabályozás vélhetőleg tisztes bevételt jelentett a fotósnak, mert a fényképeit a nemzetközi és hazai sajtó is rendszeresen megvásárolta és metszetekké átalakítva közölte. Hutterer legtöbb általam ismert felvétele a szabályozási munkálatok leglátványosabb részéről - az Orsova alatti medercsatorna építéséről - szól.

 irongate2.jpg

Kezdődik a medercsatorna építése Orsovától néhány kilométerre keletebbre, a Dunának már a szerb és román határok közé eső szakaszán. A folyónak ezen a szakaszon kisvíznél 1800 méteren át mintegy 5 méter esése volt, és ez az esés a legnagyobb vízállásnál is csak 1,5 méterre csökkent. A medercsatorna építése a folyam egy részének elrekesztésével és a szállítási út kiépítésével vette kezdetét. Hogy miről is volt szó pontosan, az alábbi térkép segít megérteni.

irongate_terkep_resize.jpg

irongate3.jpg

A kétoldalt gátak közé szorított medercsatorna. Iparvasút szállítja a partra a kitermelt talajt és követ.

irongate_reszlet_resize.jpg

Közelebbről a medercsatorna töltése.

 irongate4.jpg

Csillékben szállították a töltéshez az építőanyagot.

 irongate5.jpg

Jobbra kubikusok százai, balra hátul az építésvezetőség ideiglenes épületei.

szerb_kiraly_anyjaval_vaskapu.jpg

A szerb király és az anyakirályné megtekinti a medercsatorna építését. A provizórikus vasút kocsijait girlandokkal tették némileg ünnepélyesebbé.

irongate6_resize.jpg

Az elkészült medercsatorna.

vaskapu_megnyitasa1896.jpg

Ez pedig a medercsatorna ünnepélyes felavatása 1896-ban. Az elsőként áthaladó gőzös három uralkodót, Ferenc Józsefet, valamint a román és szerb királyokat szállította, és miniszterelnökök, nagykövetek, attasék, kormánytagok és az európai sajtó kiküldöttei is megjelentek. 

vaskapu_megnyitasa_ruckkunft_der_konige.jpg

Az esemény megrendezése kiemelkedően nagy, országos szervezőmunkát igényelt. Az előkelőségek fogadása és méltó kiszolgálására Orsova egyedül nem volt képes. A hivatalból meghívott hatszáz vendég helyi utaztatása, étkeztetése és elszállásolása komoly logisztikával járt.  A szükséges háromszáz bérkocsit például nem tudták a környékről összeszedni, így Szegedről, Szabadkáról, Temesvárról, sőt Budapestről is  érkeztek fogatok. A bérkocsisok hatszáz lovának elszállásolására külön barakkot kellett építeni, és a takarmányról is központilag gondoskodtak. Négyszáz meghívottat MÁV termeskocsikban szállásoltak el, de ágyneművel ellátott ágyakat csak a legelőkelőbbek kaphattak.

16 komment

Címkék: hajózás közlekedéstörténet MÁV Duna Orsova udvari utazás Baross Gábor Vaskapu 1890-es évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr44524823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mallac 2012.05.26. 12:54:37

Hát ez nagyon érdekes de egy kicsit részletesebben is ki lehetett volna fejteni, mi is történt.Kik, miért, hogyan, miből csinálták.

Góloib 2012.05.26. 12:54:47

Pff, megérte megépíteni a mi pénzünkön a szerbeknek meg a románoknak...

Wilfridur 2012.05.26. 13:11:38

Az építkezés nagy emléktáblája, Baross Gábor nevével, a román oldali Duna-parti sziklafalba vágva, látható a folyón hajózva, ill. a túlpartról is, valahol az egykori Greben környékén.

A 3 uralkodó az 1896-os találkozón a nem messze fekvő Herkulesfürdőt is felkereste: ez, a vendéglátó kapacitást tekintve mondjuk a logisztikát is segíthette.

Medgar 2012.05.26. 13:18:00

@Bélabáttya: Nem nekik építettük...

Gera 2012.05.26. 13:39:33

@Bélabáttya: Ennek szerinted van valami értelme amúgy? Nem azért építettük, hogy legyen, önmagában értéket nem képvisel. A célja az, hogy végig hajózható legyen a Duna, ebből most is profitálhatunk.

aeidennis 2012.05.26. 17:35:09

Kicsit szűkszavú ez a bejegyzés, de a képek szépek!

@Góloib: A szerbek és románok egyáltalán nem használják azt, amit mi építettünk annak idején:

dunaiszigetek.blogspot.com/2012/03/erdok-s-vizek-kozt-iv-epilogus.html

dzsaguar · http://blahite.com 2012.05.26. 18:30:28

Kár volt az egész folyószabályozással együtt. Ma már tudják, de ez van.

Monsieur 2012.05.26. 19:30:56

..boldog békeidők..kár hogy az se az vót'..

zsuzsa.frisnyak 2012.05.26. 19:46:23

@dzsaguar: A Vaskapu zuhatagai megakadályozták ill. megnehezítették a hajózást. Miért volt "kár" a szabályozás? Nem értem, mire gondolsz..

dzsaguar · http://blahite.com 2012.05.26. 20:15:41

@zsuzsa.frisnyak: Ez való igaz. De ezáltal a Duna vize az összes Magyarországi mellékvizével együtt jóval gyorsabban lefolyik. Ezáltal az Alföld teljes vízháztartása megváltozott. A lakóhelyem a Vaskapu kitágításáig/folyószabályzásig egy vízben gazdag terület volt. Igaz jóval nagyobb területeken lehet szántóföldi növénytermesztést folytatni, de néha jön a pofára esés, amikor belvizek alkalmával az egykor vízjárta területek újraélednek. Máskor meg az aszály...

Wilfridur 2012.05.26. 21:07:47

@dzsaguar: A Vaskaput érintő folyószabályozás és vízrendezés még Vásárhelyi Pálhoz köthető: Széchenyivel ők csinálták végig az 1830-as években az Al-Dunán az első hajózóút-kialakításokat. Az sem volt kis munka. A Tisza-szabályozás pedig közismerten V.P. tervei alapján történt, és nyilván ő egységben látta az egészet.
Meg lehet így kérdőjelezni az egész reformkori projektet: maradjunk az ősállapotnál, ne fejlesszünk, alakítsunk át semmit...évszázadokig jó volt az Alföld szittyósan, maradjon is úgy.

dzsaguar · http://blahite.com 2012.05.26. 21:27:28

@Wilfridur: A történelemben nincs olyan, hogy mi lett volna ha... Mi történt. Ami történt, megtörtént. Ezen nem lehet változtatni. Nem vitatom a projekt jelentőségét, meg azt sem, hogy áldozat nélkül nincs fejlődés. Én csak mutattam a menyasszonyon egy aprócska bibircsókot. Ennek ellenére még lehet szép.

VT22 2012.06.14. 14:16:40

Ezt is mi építettük ki a románoknak-szerbeknek.
Hát kár volt a sok fáradság... Pláne a vaskapu erőmű megépültével, ahol Orsova is víz alá került.

szvsz 2015.07.21. 15:53:51

Nemcsak Orsova esett ennek áldozatul, hanem pl. a viza is. Miután a vándorlásban megakadályoták, eltünt a Dunából.

zsuzsa.frisnyak 2015.07.22. 08:31:42

@szvsz: Én is így tudom. Olvastam, hogy újratelepítik a vizákat a Dunába.