HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (39) 1870-es évek (47) 1880-as évek (22) 1890-es évek (41) 1900-as évek (28) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (3) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (9) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (88) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (1) Deák tér (1) Debrecen (9) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (17) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (1) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (67) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (2) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (1) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (2) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (4) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (2) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (23) telefon (5) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (1) térszerkezet (1) Tihany (1) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (67) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (2) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (1) vízügyek (6) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

A fővárosi tömegközlekedés 1944-ben

2012.05.22. 16:00 zsuzsa.frisnyak

1944-ben a Budapest Székesfőváros Közlekedési Rt. (Beszkárt) mintegy negyven darab kisebb-nagyobb plakátot készített az utazóközönség és a személyzet tájékoztatására, illetve figyelmeztetésére. Ebből a gyűjteményből mutatok be néhány érdekesebbet. beszkart1.jpg

beszkart2.jpg

beszkart3.jpg

beszkart4.jpg

beszkart5.jpg

beszkart6.jpg

beszkart8.jpg

beszkart9.jpg

beszkart13.jpg

 

17 komment

Címkék: villamos plakátok közlekedéstörténet Budapest 1940-es évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr324530055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tuvalu 2012.05.22. 19:07:15

Alighanem én a legelső kép miatt vagyok egyáltalán életben (Terminátorok most ne figyeljenek): Nagyanyám 44-ben jött fel Pestre és mint Kalauz ismerkedett meg nagyapámmal.

Nikkola 2012.05.22. 19:07:58

Még ma is aktuálisak!

fénycsepp 2012.05.22. 20:49:17

aha, szóval akkor sem mentek beljebb az utasok:)

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.05.22. 22:17:05

@fénycsepp: az magyar szokas.
Sokan azt gondoljak, hogy a jegyuk csak az ajto melle szol.

hungarisztan 2012.05.22. 23:12:10

A legjobb az utolsó előtti: „vigyázzanak életükre és testi épségükre, mert arra a Hazának [sic!] is szüksége van.”

Ja. Hogy a fronton/munkatáborban csináljon a t. polgárból darált húst. Nehogy má' csak úgy elhalálozgassanak a hülye civilek a villamoson, teszem azt, holmi hipochonderkedő szívrohamban, mikor mennyivel jobban meghalhatnak szuronytól, repesztől, golyótól, fagytól, éhségtől, gáztól, bombázástól, miegymástól arra alkalmasabb, szebb, kényelmesebb helyeken és emberhez méltóbb körülmények között.

Elképzelem, amint a derék, törvénytisztelő állampolgár a felhívás hatására jól nem hal meg a villamoson...

TH 2012.05.22. 23:48:12

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: nem, ez nemzetközi szokás. Legalábbis divat Prágában is, és turisták is rendszeresen tartják ezt a hagyományt.

Magyar Vitéz · http://objektivmagyarsag.blog.hu 2012.05.23. 04:09:36

Horthy miatt odavesztek a kalauzok, szerencsétlen nőket meg benyomták kalauznak, ahelyett, hogy csendben, nyugodtan szültek volna otthon végre utánpótlást, amire felettébb nagy szükség lett volna később a kádár korszakban is!

majkul 2012.05.23. 08:45:45

Csak nekem szúr szemet, légoltalmi kiürítés esetén is jegyet kellett venni?

WinG 2012.05.23. 09:14:33

@majkul: igen, ez nekem is feltűnt, kicsi erős. bár gondolom akkor a légoltalmi kiürítés elég gyakori dolog volt.

charlie 2012.05.23. 10:39:06

@WinG: Nem volt az, ez egy folyamatosan elhúzódó folyamat volt, gyakorlatilag irányított költözés.

Nem úgy kell ezt elképzelni, hogy megszólaltak a szirénák és akkor mindenki fejvesztve menekült, hanem a veszélyeztetett kerületek, városrészek lakosságait tervszerűen átköltöztették kevésbé veszélyes helyekre.

Meg is volt az eredménye a kiürítésnek, mivel 1944. július 2-ai legnagyobb Budapest elleni légibombázásnál a kiürített részeken összesen 15-en haltak meg, míg a belvárosi részeken (ahol nem volt kiürítés, mert elvileg ugye semmi nem volt ott) több mint háromszázan. A szitává bombázott Csepelen pedig egy civil se halt meg!

WinG 2012.05.23. 14:34:05

@charlie: Köszi a részletes választ :)

Ez esetben viszont valamivel elfogadhatóbb, hogy ilyenkor is jegyet kértek. Feltételezem, hogy rengeteg embert érintett a dolog, tehát nehéz lett volna ellenőrizni, hogy ki az, aki valóban kényszerűségből költözik máshová, és ki az, aki csak a lakásutalvánnyal akar bliccelni.

charlie 2012.05.23. 21:37:04

@WinG: Konkrét számokat országosan nem igen ismerek, viszont egy konkrétat tudok:
1944 áprilisa és ősze között (áprilisban kezdődött a költöztetés, ősszel meg ugye már estünk szét) Budapestről 800 nő/asszony, gyermek és idős embert telepítettek át Somorjai (Felső-Csallóközi) járásba.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.05.24. 10:31:56

no kérem, bezzeg a horthy-korszakban milyen jó volt. akkor még volt mindszenten is villamos. ma bezzeg már pécsen sincsen.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2016.01.18. 11:09:47

A Horthy István körút a Vámház körút alsó szakasza lenne?