HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (39) 1870-es évek (47) 1880-as évek (22) 1890-es évek (41) 1900-as évek (28) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (3) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (9) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (88) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (1) Deák tér (1) Debrecen (9) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (17) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (1) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (67) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (2) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (1) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (2) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (4) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (2) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (23) telefon (5) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (1) térszerkezet (1) Tihany (1) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (67) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (2) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (1) vízügyek (6) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Az eltűnt királyvonat

2012.04.14. 08:22 zsuzsa.frisnyak

Az 1896-ban, az uralkodó magyarországi vasúti utazásaira készített udvari vonat sorsáról 1920 óta nem tudunk semmit. A millenniumi ünnepségek fényét emelő elegáns udvari vonat eredetileg öt kocsiból állt. Horribilis vételárát (418 ezer forint) a MÁV közel másfél évig nem fizette ki a Ganz vállalatnak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A millenniumi vonatból egyedül az itt bemutatott dísztáblák maradtak fenn. Az iparművészeti igényességgel kivitelezett, máig bámulatosan élénk színekben pompázó zománcozott dísztáblákon az egyesített nagy magyar címer látható.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A dísztáblákat a királyi termeskocsi oldalaira, a szalon egyik ablaka alá rögzítették. A korabeli előírások szerint a dísztáblák kizárólag a hivatalos utazások során szerepeltek a termeskocsin. Egyéb esetekben (például, ha gödöllői vadászatokra utazott a király) a MÁV a Nyugati pályaudvaron lévő kocsiszínben őrizte a táblákat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A királyi termeskocsi belseje, olasz reneszánsz stílusban. Az ablak elé húzott asztalt nem a király, hanem a vele együtt utazó szárnysegéd használta. Az ajtó a királyi hálóba vezet. A zajtalan futás érdekében a kocsi padlódeszkáit 4 mm vastag ólomlemezekkel fedték be. Ezekre nemez, linóleum és szőnyeg borítás került.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A királyi hálóterem kárpitozott vasággyal. A hálóteremben az ablaküvegeket posztóval bevont, vasból készített, eltolható táblákkal is be lehetett fedni – így a helyiségben tökéletes volt a sötétség. Az ablakokat ezen kívül rugósan gördülő függönyökkel, valamint oldalra eltolható függönyöket is felszerelték.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A vonat 1920 körül eltűnt.  Az a legvalószínűbb elmélet, hogy az udvari vonatot a Budapestet is megszálló román hadsereg hurcolta el Magyarországról. Az írás elején bemutatott zománcozott dísztáblák a Nyugati pályaudvar területén őrzött udvari vonatra nem voltak felszerelve, ezért menekülhettek meg. A rejtélyt fokozza, hogy a millenniumi udvari vonat egyik, az uralkodó kíséretét szállító kocsija viszont megkerült (vagy el sem tűnt). Elképzelhető, hogy az udvari vonatot tároló kocsiszínből ezt a kíséreti termeskocsit korábban kiemelték, és eredeti funkciójától eltérően – valakik, valahol – használták. Akárhogy is volt, ez a kocsi nem állt a helyén, így időlegesen – a második világháborúig – elkerülte végzetét.

19 komment

Címkék: vasúttörténet magyar címer Habsburgok udvari utazás Ferenc József 1890-es évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr184412280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

OkoskaTo:rp 2012.04.14. 12:34:48

Körül kellene nézni a két világháború közötti román fotóarchivumokban...

vezér01 2012.04.14. 13:21:18

Á dehogy! Csak visszavették,merthogy az övék volt az
is !

3dhazard 2012.04.14. 13:37:43

Egy kis segítség: A szerelvény hét kocsiból, a király és a királyné termeskocsijaiból, az udvari étkezőkocsiból, a kíséret két termeskocsijából, a személyzeti kocsiból és a poggyász-kalauzkocsiból állt.

gabesz7004 2012.04.14. 13:42:18

Amikor odaértem az olvasásban,hogy 1920-ban eltűnt, számomra is egyértelmű lett, hogy az ősi dák nép vette vissza jogos tulajdonát! :) bka!

Jameson14 · http://moneymakingonthenet.blogspot.com 2012.04.14. 13:44:39

Internetes pénzkeresés! Nem MLM és nem kattingatás! Valódi pénzkereseti lehetőség , valódi munkával!
penzkereses.blogspot.com/

zsuzsa.frisnyak 2012.04.14. 13:52:39

@3dhazard:
Eredetileg öt kocsit rendelt meg a MÁV. Csak egy év múlva, 1895-ben egészítették ki két kocsival az udvari vonatot. Mindennek az volt a célja, hogy az udvari vonatba sorolt valamennyi kocsi külsőleg is egységesnek tűnjön.

3dhazard 2012.04.14. 14:05:13

@zsuzsa.frisnyak: Köszönöm, ezt tudtam. Akit érdekel úgyis pontosan utánanéz. A kiegészítés nem a szerzőnek szólt, bár nem szerepel benne, hogy a Millennium évében már 7 kocsi volt. A svájci "kiruccanás" után visszakerült a szerelvény Magyarországra? A források általában csak a kiutazás részleteivel foglalkoznak.

3dhazard 2012.04.14. 14:24:02

@3dhazard: Csak így saját magamnak. Lehet, hogy a svájci udvari vonat (1919.03.23) az osztrákok által rendelt szerelvény volt.

zsuzsa.frisnyak 2012.04.14. 14:30:39

@3dhazard:
Nem értem, mire célzol. Svájci "udvari vonat"? Svájc köztársaság volt, miért épített volna és kinek udvari vonatot? És egyáltalán, hogy jön ide Svájc?

- duplagondol 2012.04.14. 14:37:47

A hálókocsi kialakítása egészen elüt attól, ahogyan Ferenc József élt: tábori vaságyon, szalmazsákon aludt, az ágya mellett egy lavórt és egy kancsót tartott. Az uralkodónak kijáró reprezentációt még így sem mellőzték.

3dhazard 2012.04.14. 14:50:58

Elnézést a pongyola fogalmazásért! Károly osztrák császár 1919.03.23-án Svájcba utazott az udvari vonaton, miután nem volt hajlandó lemondani rangjáról. Erről a bizonyos vonatról gondoltam, hogy esetleg lehetett-e a cikkben említett szerelvény, vagy a Bécs által rendelt udvari vonaton utazva hagyta el Ausztriát.

Anti Anyag (törölt) 2012.04.14. 14:55:51

Ősi román vonat, akartad írni.

Reisezugwagen 2012.04.14. 19:27:00

Szívből kívánom, hogy sikerüljön valamilyen nyomára bukkannia az eltűnt vonatnak!
Semmi nyoma, írásos dokumentuma nincs annak, hogy ha feltételezhetően Románia felé vette az utolsó útját, hogy a közel 300 Km -en erre a szerelvényre nem figyelt fel senki? Jó, akkor éppen háborús helyzet volt, de akadhatott pár vasutas, szántó-vető ember, aki láthatta az elhaladó vonatot.

bandigyerek 2012.04.14. 19:52:13

szinesfémgyűjtők, esetleg?

Bélabáttya (törölt) 2012.04.14. 19:55:32

@Reisezugwagen: Akadhattak, de azok akkoriban ritkán posztoltak, kommenteztek, meg gyaníthatóan pont le se szarták.
Talán volt egy-két vasutas, aki ebédnél megemlítette az asszonynak az aznapi harmadik kelet felé tartó vonatot, aki vállat vont, és nekilátott mosogatni.

siófoki35 2012.04.21. 23:22:51

Írjunk az Eltűnt Vonatok Minisztériumának!