HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (39) 1870-es évek (47) 1880-as évek (22) 1890-es évek (41) 1900-as évek (28) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (3) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (9) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (88) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (1) Deák tér (1) Debrecen (9) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (17) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (1) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (67) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (2) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (1) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (2) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (4) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (2) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (23) telefon (5) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (1) térszerkezet (1) Tihany (1) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (67) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (2) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (1) vízügyek (6) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Amikor az államfő spórol, avagy közpénzek és magánkiadások

2011.12.23. 08:47 zsuzsa.frisnyak

A takarékos életvitel egyike a polgári erényeknek. De hogyan takarékoskodjon egy közjogi méltóság?  Következzen néhány példa Horthy Miklós kormányzó múltjából.

A sztori ott kezdődik, ahol a közjogi méltóságok magánkiadásai és az állami feladatokkal járó kiadásai szétválnak. A kormányzó esetében a szabály a következő volt: az államfő magánbirtokán keletkezett kiadásait saját zsebéből fizeti, az állami birtokok használatával összefüggő kiadások költségeit pedig az állam fedezi. Amikor tehát a Horthy család kenderesi birtokukon tartózkodott, a személyzet költségeit, a takarítást, a park karbantartást, az étkezést stb. Horthy Miklós fizette. Ellenben a gödöllői, vagy budavári palota kiadásai nem őt terhelték. Ez tiszta sor, nincs mit ragozni rajta.

De mi történik akkor, ha a kormányzó útra kél? Magától értetődően állami biztosítást kap, állami járművekkel (vonattal, vagy autóval) utazik, tehát a kiadásait is az állam fedezi. Horthy szenvedélyes vadász volt. Vadászataira (idényenként 30–40 alkalommal!) mindig kormányzói különvonattal utazott. Az volt a bevett gyakorlat, hogy a vadászatokon a kormányzó a vonatban aludt és a vonathoz csatolt konyhában készült ételeket fogyasztotta. Egy magánpasszió így vált közpénzből fizetetté.

  

 Hasonlóképpen járt el a család kenderesi tartózkodásaik egy részében is. A kormányzó és felesége különösen ősszel és tavasszal utazott gyakran Kenderesre, a családi birtokra. A kenderesi utazások alkalmával a különvonatuk este 10-kor indult a Keleti pályaudvarról. Nagyon lassan haladva a vonat hajnalban megérkezett Kenderesre. A vonatban elfogyasztott reggeli után kiszálltak és a kastélyba hajtattak. Ebédre, vacsorára visszatértek a vonatba, sőt ott is aludtak. A kastély tehát alapjáraton tudott üzemelni, a kenderesi tartózkodás pedig  állami költség lett.   Horthy István kenderesi temetésén a család a a szűkebb halotti tort is a vonaton rendezte meg. 

 A kenderesi vasútállomáson lévő kormányzói váróterem. A több helyiségből álló váróteremben étkezni nem lehetett (nem volt benne ebédlőasztal), de ügyek intézésére kiválóan megfelelt. A képen jól látszó ajtó egy elszeparált, interurbán távhívásra is használható telefonfülkébe nyílt.

Ez pedig az étkezőkocsi belseje a kormányzói különvonatban. 

Legvégére már csak egy kérdés maradt. Mi ennek az egésznek a tanulsága?  Hiba volt archiválni a kormányzói utazások iratait...

22 komment

Címkék: történelem vasúttörténet Horthy Miklós Kenderes kormányzói utazások

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr123485417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A bóvli kormány most már a lottóval is csal!! 2011.12.23. 10:46:56

MAGYAROK, POLGÁROK, EMBEREK!

Verik az ellenzéki képviselőket a Parlamentnél!

Ha van benned jóérzés, szabadságvágy, öntudat, jövőkép gyere a Parlamenthez 4 órára és zavarjuk el a diktátorokat.

Szép szóval ezekkel nem lehet beszélni, tegyél a sunyiság, a gőg, a szarháziság ellen, védd meg a nehezen kivívott demokráciát.

A saját és a haza sorsa függ tőled!

Jövőre koldusbotra jutsz, nem lesz munkád, éhezel, csak a Lázár félék vagyonát gyarapítod!

GYERE MA 4- RE A PARLAMENTHEZ, MERT SZÜKSÉG VAN RÁD!

Times New Roman 2011.12.23. 11:05:07

@Ma 4-re gyere a Parlamenthez, védd meg a hazát!: Csak azt mondanád meg, hogy mi az alternatíva, amitől jövőre nem jutunk koldusbotra? Okoska.:)

vezér01 2011.12.23. 11:06:38

@Ma 4-re gyere a Parlamenthez, védd meg a hazát!:
Gyurcsótányt már megpróbáltuk elzavarni, r e m é ny- telen !

Pipas 2011.12.23. 11:18:17

@Born to be wild: Majd megunja, hazamegy!

Ááááhhh, hogy ez mekkora, Gyurcsány tüntet a kormány ellen, hogy ez mekkora! Valaki megkérdezhetné tőle, hogy milyen a másik oldalon állni...

fran7 2011.12.23. 11:24:11

Nem egészen értelek. A kormányzó kiadásait fizeti az állam? Még ilyet? Szerinted az angol királynőét nem az angol állam, monarchia fizeti? Sőt ez a vonaton étkezés sokkal kulturáltabb, mintha bevette volna magát valamelyik hotelbe és soha nem fizetett volna a vendéglátóknak. Na az lett volna a pofátlan.

dik_ 2011.12.23. 11:37:09

fran7,
akkor talán szaladj neki még egyszer a cikknek. ;)

A bóvli kormány most már a lottóval is csal!! 2011.12.23. 11:40:09

MAGYAROK, POLGÁROK, EMBEREK!

Verik az ellenzéki képviselőket a Parlamentnél!

Ha van benned jóérzés, szabadságvágy, öntudat, jövőkép, vagy kitisztult fideszes vagy, gyere a Parlamenthez 4 órára és zavarjuk el a diktátorokat.

Szép szóval ezekkel nem lehet beszélni, tegyél a sunyiság, a gőg, a szarháziság ellen, védd meg a nehezen kivívott demokráciát.

A saját és a haza sorsa függ tőled!

Jövőre koldusbotra jutsz, nem lesz munkád, éhezel, csak a Lázár félék vagyonát gyarapítod!

GYERE MA 4- RE A PARLAMENTHEZ, MERT SZÜKSÉG VAN RÁD!

Fue · http://www.english-hungarian.com 2011.12.23. 11:45:28

Kifejezetten takarékos megoldásnak tűnik, nem értem, miért lett volna hiba archiválni az ezzel kapcsolatos feljegyzéseket. Lehet, hogy állami költség, no de egy kormányzóról van szó... így is, úgy is közpénzből kellett eltartani.

Pipas 2011.12.23. 12:04:02

@Ma 4-re gyere a Parlamenthez, védd meg a hazát!: Négyre már elviszik a képviselőket, ha addigra odamentek már nem lehet verni őket. :)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2011.12.23. 12:05:14

A fogához veri a garast talán a leginkább szalonképes kifejezés erre a kormányzói legális pénznyúlásra.

fran7 2011.12.23. 12:08:57

@dik_: Értem én, hogy ahelyett, hogy a saját magánvagyonából ment volna el vadászni, illetve a kenderesi kastély éléskamrájából hozatta volna az ételt, ahelyett tett amit tett. Nem a saját pénzét költötte, hanem az államét. Ebbe mi a nóvum? Mi az, amit a mostani demokráciában nem így csinálnak. Ha meg rákérdezel, hogy Kádár meg a többiek miből, hogyan és hol vadásztak, akkor látni fogod a különbséget. Bár Kádár még ott is emberségesebb volt a beosztottjainál. Másrészt a kormányzó egészen más szint mint a mostani államfők. Inkább a királynőhőz hasonlított, mint a mostani köztársasági elnöki pozícióhoz.

maretz 2011.12.23. 12:31:17

@Ma 4-re gyere a Parlamenthez, védd meg a hazát!:

Menj anyádba. Senkit nem vernek sehol, kulturáltan elszállítják az útból az obstuháló képviselőket, hogy a többi képviselő végezhesse a munkáját, amiért fizetik.

Van aki dolgozni is szeretne, tudod...

driopios 2011.12.23. 12:57:12

@maretz: kordonbontás rendbe volt, igaz?

elTig 2011.12.23. 16:45:03

Már 3/4 öt van. Asszem elkéstem. :)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2014.10.05. 13:37:10

Erre a cikkre kaphatnék forrásmegjelölést?
A vadászatokkal kapcsolatban fontos adalék, hogy azok jórésze állami protokollrendezvény volt, meghívott politikusokkal meg egyéb - pl. külföldi - notabilitásokkal is. A Rubicon részletesen ismerteti ezeket a vadászattal foglalkozó számában. Horthy saját vadászatait saját zsebből rendezte.
Az "őszi-tavaszi" kenderesi kiruccanásokhoz is kérnék forrást, mert a Horthy-família rendszerint június-júliusban (aratáskor) tartózkodott Kenderesen, augusztus-szeptemberben Gödöllőn.
Horthy az egyetlen a huszadik századi magyar államfők közül (Ferenc Józsefet és az 1990 utáni köztársasági elnököket is ideértve) akinek a magánvagyona nem gyarapodott hivatali ideje alatt. Ezt a 100 város... sorozatban megjelent Kenderes kötet részletesen tárgyalja is, konkrét dokumentumokat bemutatva.

Frisnyák Zs. 2014.10.05. 13:57:28

A felhasznált mű:
Frisnyák: Fejezetek az udvari és kormányzati utazások történetéből. Bp. 150 oldal. A kormányzati utazások számlái (vonathasználat, étkezés, úti programmal összefüggő kiadások) az Országos Levéltárban megvannak. Minden igen-igen alaposan dokumentálva van. Horthy Istvánnak a halotti torát is a magyar állam fizette, mert ezt a vonatban rendezték meg, amikor a család visszatért a kenderesi temetésről. A vadászatok számlái is megvannak, a vonaton elfogyasztott ennivaló, az útiköltség. Ha ebben a témában a könyvemnél mélyebben el akarsz merülni, akkor a levéltári kutatást nem lehet megúszni. Tudniillik a lekönyvelt útiszámlák olyan szokásokat is feltárnak, amire nem is gondolnánk.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2014.10.05. 14:46:17

Sajna nem fog összejönni a levéltár, de a könyvet mindenképp megveszem és elolvasom. Köszönöm az infót.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2014.10.05. 16:39:30

Horthy István egyébként mint az államfő helyettese kapott állami temetést, tehát így ez a dolog nekem nem problémás. Az már neccesebb lenne ha például az 1940 júniusában elhunyt Horthy Paula vagy a 42 szeptemberben elhunyt Károlyi Gyula esetében is így lett volna, ők nem viseltek állami vezető tisztséget.