HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (39) 1870-es évek (47) 1880-as évek (22) 1890-es évek (41) 1900-as évek (28) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (3) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (9) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (88) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (1) Deák tér (1) Debrecen (9) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (17) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (1) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (67) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (2) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (1) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (2) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (4) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (2) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (23) telefon (5) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (1) térszerkezet (1) Tihany (1) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (67) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (2) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (1) vízügyek (6) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Magyarország száz év múlva

2011.10.08. 17:58 zsuzsa.frisnyak

Őseink rettentően mellélőttek a jövőről szóló ábrándozásaikban. Mutatok néhány képes példát.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A rajz 1885-ből származik. Békésen horgászó és a vízparton táncoló emberek környezetében gépekkel vívott háború zajlik. A levegőben léghajók lőnek egymásra, a víz alatt úszó fémszerkezetek vívnak ágyúharcot. Mondanom sem kell, 1885-ben nemcsak tengeralattjárók, de repülőgépek se léteztek. Azt gondolom, a kép lényegi irrealitása nem abban teljesedik ki, ahogy a rajzoló a technikai fejlődés jövőjét (kormányozható hadi léghajó, és valamiféle felfegyverzett úszó géphalak) elképzelte, hanem abban a feltételezésben, hogy egy tisztán gépekkel megvívott háború a civil élet hétköznapjait nem fogja érinteni. Ebből a nézőpontból tűnik ki igazán a kép rejtett és ravasz sugalmazása, militáns hangvétele. Az üzenet: a fegyverkezéssel, új katonai találmányokkal megvédjük későbbi leszármazottaink békés életét. 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A 20. század elején vagyunk. Magyarországon dübörög az ipari forradalom, vannak évek, amikor az éves növekedés a tíz százalékot is eléri. Ilyen körülmények között érthető, bár nem túl fantáziadús, hogy őseink a jövőben elsősorban a mennyiségi növekedést vizionálják. Száz év múlva már lesz gőzhajó a Rimán, huszadik század eleji autók, repülő és mindenféle emberi erővel is hajtható légi szerkezet jelenik majd a kisvárosi lét jellemzőit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Száz év múlva a magyar kisvárosokban nemcsak villamosközlekedés, hanem függővasút is működni fog. Nos, nemcsak függővasutak nem épültek, hanem az elmúlt száz évben a vidéki villamosoknak is leáldozott.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elérkeztünk a Kádár-korszakba. A fenti karikatúra egy szélsőségesen irreális utópiába ágyazott humoros rendszerkritika. A Ludas Matyi rajzolója azt vélelmezi, a jövőben sokkal, de sokkal drágább lesz Magyarországon belül kirándulni egy IBUSZ társasutazás keretében, mint elutazni Amerikába, vagy a Szovjetunióba. Azt a rajzoló el sem tudja képzelni, hogy a jövőben a Krím-félsziget a kutyát sem fogja érdekelni.  De az is lehet, nem volt bátorsága ezt feltételezni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utolsónak hagytam egy kakukktojást, egy megvalósult jóslatot. 1959-ben vagyunk,  Magyarország hiánygazdaság. A rajzoló jóslata: harminc évig nem fog itt változni semmi, 1989-ben ugyanazokkal a problémákkal kell az ország lakosságának szembenézni, mint 1959-ben.

 Már csak egy kérdés maradt hátra. Milyen lesz Magyarország a 22. század elején?

5 komment

Címkék: jövő közélet humor történelem technikai kultúra IBUSZ Pancsova Rimaszombat Kádár-korszak

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr293288042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Coco Binky · http://cocobinky.blog.hu 2011.10.12. 16:42:46

Jókai Mór volt nagymestere az ilyesminek, aki a jövőről fantáziált és jókat mellétrafált. Mégis jó őt olvasni, elmerülni a világában.

AmBesten 2011.10.12. 19:30:34

@Coco Binky: Tudok róla, hogy van Jókainak egy jövőben játszódó regénye, de nem olvastam. Mi a könyv lényege? Magyarország kert-mennyország lesz, vagy elsűllyedünk leggyőzhetetlen ellenségeink keltette mocsárban?

Coco Binky · http://cocobinky.blog.hu 2011.10.12. 19:48:47

Igazság szerint annyira régen olvastam ezt a könyvet, hogy nem is nagyon emlékszem. Inkább más könyveit szeretem. Asszem A jövő század regénye a címe.
legeza.oszk.hu/sendpage.php?rec=li0943
mek.oszk.hu/00800/00846/
mek.oszk.hu/03300/03313/

AmBesten 2011.10.12. 21:21:12

@Coco Binky:
Köszi, megnéztem. :-) Jókai azt írja 2000-ben nyolc párt lesz Magyarországon.

Lesznek a legcsökönyösebb abszolutisták, azután az előjogok és kiváltságok védelmezői, akik az 1796-os alkotmányt tekintik alapnak. Aztán lesznek az 1867-es alkotmány hívei. Lesznek még katolikus konzervatívok, akik a szentistváni alkotmányt preferálják.
Lesz pártjuk azoknak, akik az egész alkotmányosdit feleslegesnek tartják és csak az ország anyagi gyarapodása érdekli őket. stb. stb.

Jóval avittabb szöveget vártam. Egészen szórakoztató.