HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (39) 1870-es évek (47) 1880-as évek (22) 1890-es évek (41) 1900-as évek (28) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (3) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (9) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (88) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (1) Deák tér (1) Debrecen (9) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (17) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (1) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (67) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (2) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (1) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (2) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (4) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (2) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (23) telefon (5) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (1) térszerkezet (1) Tihany (1) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (67) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (2) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (1) vízügyek (6) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

A Habsburgok gödöllői váróterme

2011.07.17. 08:00 zsuzsa.frisnyak

 

Alig néhány hete készült el és látogatható a gödöllői udvari váróterem. Érdemes megnézni, igényes belsőépítészet, szakszerű mestermunka jellemzi a kívül-belül gyökeresen megújuló épületet. Lehetetlen nem emlékezni az átható pisi- és dohányszagra, és a reménytelen sivárságra, melyet az épület évtizedekig árasztott. A jelen és a közelmúlt kontrasztja elképesztő. Sajátos módon a gödöllői udvari pavilon körül még sok a kérdőjel. 

Ez volt az első udvari váróterem Gödöllőn. Favázas szerkezetű, üvegezett verandával ellátott épületet látunk, melyet mindkét oldalról kerítés övez. Az épületet a MÁV áthidaló megoldásként ideiglenesen állította az 1870-es évek első felében.

A MÁV évről-évre elkészítette a Budapest és Gödöllő közötti udvari vonatok menetrendjét. A legkorábbi ismert példány 1875-ből származik. Elméletileg reggel hat és este kilenc között minden óra egészkor indíthattak egy udvari vonatot. A két település közötti 34,4 km-es távolságot az udvari különvonat 49 perc alatt tette meg.

 

 Az újabb, elegáns arányokkal bíró gödöllői udvari pavilont Ybl Miklós tervezte. A tervező személyét illetőleg néhány éve felmerült, lehet, hogy nem is Ybl, hanem a MÁV főépítészének alkotásával van dolgunk. A kérdés eldöntetlen. A neoreneszánsz pavilon 1882-ben készült el. 

 

 

 Az Ybl-féle gödöllői udvari pavilon értelemszerűen nem egyetlen helyiségből állt. A kor szokásainak megfelelően külön szalonja volt az uralkodónak, és külön szalonja a királynénak. A belső berendezésből egyetlen eredeti tárgy maradt fenn, a királyné szalonjában elhelyezett ülőgarnitúra.

A kanapéból, négy karosszékből és asztalból álló, 18. századi bútordarabokat a schönbrunni kastély raktárából válogatták egykoron a királyné számára. Szerencsés és teljesen felderítetlen események következtében ez a garnitúra nem pusztult el, hanem a MÁV Nyugati pályaudvaron lévő kormányzati várótermébe, innét pedig a Közlekedési Múzeum raktárába került. A fenti, az 1980-as években készült fotó ezt az Erzsébet garnitúrát mutatja még a Nyugatiban. A garnitúrának különös értéket ad az a tény, hogy ez az egyetlen bútoregyüttes Magyarországon, amelyet biztosan az uralkodócsaládhoz tudunk kötni. Ma a garnitúra a gödöllői kastélyban van kiállítva, nem került vissza eredeti helyére az  udvari váróterem királynéi szalonjába.

 De minek kellett a Habsburg családnak egyáltalán udvari váróterem Gödöllőn? Mai szemmel nézve valamennyi udvari váróterem (Keleti és Nyugati pályaudvarok, valamint Gödöllő) felesleges és funkciótlan.

A 19. században az udvari utazásoknak fontos díszlete az udvari váróterem. Normál körülmények között az udvari várótermek feldíszített, fellobogózott tere a vasúti utazások záró és nyitó aktusának – az ünnepélyes elbúcsúztatás és az ünnepélyes fogadtatás – helyszínei. Az udvari várótermekben az uralkodó család tagjai tehát nem időztek (nem volt miért), hanem átsétáltak rajtuk és üdvözölték a rájuk várakozó, a leterített vörös szőnyeg  oldalai mentén felsorakozó  notabilitásokat.  Erről a fontos ceremoniális részletről egyetlen gödöllői képet ismerünk.

 

 A képen az udvari vonatáról leszálló Erzsébet királynét látjuk, amint a vörös szőnyegen a kétoldalt felsorakozott előkelőségek üdvözlése közepette elhalad. Az urak a királyné jobbján, a hölgyek pedig szemközt várakoznak. Erzsébet mögött udvarhölgye. Alaposabban megnézve az udvari pavilont, látszik, hogy a rajzoló meglehetősen nagyot kamuzott, mert az épület homlokzata, a kőkerítés egy cseppet sem hasonlít a gödöllői udvari pavilonra. Szinte biztos, hogy a rajzoló egy máshol, másik udvari utazáshoz készített képet aktualizált ilyen gyatrán a gödöllői viszonyokra.

Rendesebb munkát végzett viszont az a rajzoló, aki az alábbi képet készítette. Merő véletlenségből ezen is Erzsébet szerepel. 1889, Rudolf trónörökös halála után Erzsébet kizárólag feketében járt. Sétái során napernyővel vagy legyezővel takarta el arcát a kíváncsiskodók előtt.

 Érdemes megfigyelni, Gödöllő milyen falusias képet mutatott ez idő tájt. A királyi kastélyt vályogból épített parasztházak övezik. Pedig Gödöllő már nem is volt olyan kicsi. Az 1890-es népszámlálás idején közel ötezren éltek a községben. Az ábrázolás bal alsó sarkában a kastély főbejárata előtti útszakaszon egy fegyveres katona posztol, nyilván őrködik a biztonság felett. Mellette, a hosszú kabátos civil viszont már az udvari személyzethez tartozik, egyike a belső házicselédeknek, egy portás-ajtónálló.

 

Ez pedig az újjáépített pavilon a gödöllői vasútállomás területén.  Az épületet a helyi városi múzeum (nem pedig a kastély) tartja fenn. Az alápincézett épületről mendemondák is keringenek. Az ősszel hallottam például, hogy a várótermet és a kastélyt állítólag egy alagút kötötte össze.

Milyen remek sztori! Kár, hogy nem igaz.  

 

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedéstörténet vasúttörténet Gödöllő Erzsébet királyné Ybl Miklós Habsburgok udvari utazás Nyugati pályaudvar

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr143072872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.