HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (39) 1870-es évek (45) 1880-as évek (21) 1890-es évek (41) 1900-as évek (28) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (30) 1950-es évek (26) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (3) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (9) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (88) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (1) Deák tér (1) Debrecen (9) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (17) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (2) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (3) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (1) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (65) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (67) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (2) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (1) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (2) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (19) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (4) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (2) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (23) telefon (5) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térszerkezet (1) Tihany (1) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (65) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (1) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (1) vízügyek (6) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Áldjon vagy verjen sors keze

2017.08.09. 12:23 zsuzsa.frisnyak

 

Úgy gondolom, hogy a most bemutatott fényképfelvétel nem egy a régi fotók közül, hanem kulturális örökségünk kiemelkedő vizuális emléke. A felvétel 1872-1873 téli hónapjaiban készült, akkor, amikor parasztokat nemigen fotóztak,  pláne nem szabadtéren. A fénykép valódi jelentőségét számomra mégsem ez jelenti. A kompozíció az, ami borzongatóan erős a képben.  Ami pedig a szereplőket illeti, szó bennszakad!

magyar_parasztok_resize_1.jpg

A fotós mint egy festményen, csoportokba szervezte a szereplőket, beállította a testtartásokat és mozdulatokat, sőt elrendezte a tekintetek irányát is. Telitalálat, ahogyan a családfő az ég felé fordítja fejét.

 

magyarparaszt.jpg

Micsoda büszke, erős tekintetet látunk! A felszegett fejtartás a sorssával szembenéző, vagy talán azzal dacoló erős akaratú egyéniséget érzékeltet. A parasztember tekintetének és arcának kifejező erejét még jobban kiemeli, a mellette álló kislány merevsége. Ilyen áthatóan erős pillantást én még csak Petőfiről és Rózsa Sándorról készített fotón láttam.

Az ismeretlen fotós a felvételt egy a Ferenc József csatorna építését megörökítő fotóalbum számára készítette.

Itt a vége, fuss el véle.

 

6 komment

Címkék: parasztság fotótörténet viselettörténet 1870-es évek Bács-Bodrog megye

A bejegyzés trackback címe:

http://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr78833132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2017.08.09. 13:51:11

Kedves Zsuzsa!
Biztosan nem vicceltek meg a kollégáid?
A képet nézve rögtön olyan érzésem lett, mintha egy színházi díszlet előtt készült volna a felvétel. Manapság talán nem is tulajdonítottam volna neki nagy jelentőséget, de a fényképezés feltételezett idejében már elgondolkodtatóbb. A háttéren látható felvételi hibák, mint egyfajta objektívszennyeződés lenyomatai láthatók elég egyenletesen, miközben az előtérben lévő alakok a korhoz képest szokatlanul élesen, de legfőképp tisztán láthatóak.

Hogy a korszakban jellemző volt-e a művészi fotózás, nem tudhatom, de ez a kép valahogy mégsem tűnik hitelesnek.

Jobbra egy épület falát láthatjuk. Egy gazdaember a felöltözött családját nem valószínű, hogy egy erdőszéli viskó mellett fotóztatta volna, de az is érdekes, ahogyan a háttér erdeje kinéz. Rendezetlen, manapság természetesnek mondanánk, no de akkor, egy büszke gazda háza körül? A különböző fák élessége is jelentősen eltér, mint mikor egy közeli tárgyat fotózunk távoli háttérrel, csakhogy itt a téma a család, és nem a gazda mögötti fiatal fácska, ami szokatlanul magasnak tűnik a gallyacskáihoz képest, és bár életlen, sokkal kontúrosabb, mint a többi, nem sokkal távolabbi növény.

Nekem valahogy furcsa ez a kép, bár valóban jelentőségteljes. A mondanivalójával nem vitatkoznék.

zsuzsa.frisnyak 2017.08.09. 22:39:40

@F.M.J.: Nem gondoltam, hogy lényeges a kép származásának bővebb kifejtése, de a hozzászólásod rádöbbentett, hogy tévedtem. A fénykép egy a képviselőház elnökének címzett fotóalbumban szerepel, amelyet a Ferenc József csatorna építtetői rendeltek meg. Az album volt a kezemben, láttam az összes képet. A felvételeket, köztük a bemutatott fotót is, nem a képen szereplő emberek fizették meg, hanem a megrendelő. A helyszín kiválasztása mindenképpen a fotós dolga lehetett, nem hiszem, hogy a parasztoknak ebben bármi beleszólása lehetett. Az albumban vannak felvételek a német és sokác családokról is, ezek is szabadtériek, ezért feltételezem, ez a fotó is szabadtéren készült, nem pedig egy festett színházi vászon előtt. Az is valószínű, hogy a fotózás helyszíne ugyanott volt, ti. a többi felvételen is megjelenik kisebb-nagyobb mértékben egy rücskös fehér fal, ill. házrészlet.

Hogy miért ilyen a háttér, hogy miért ilyen életlenek a fák, nem tudom. Gyanítom, de nem tudom, hogy valamiféle technikai ok lehet mögötte. Igazad van a szokatlan kontúrokról. Esetleg nem lehet az a megoldás, hogy az erdőrészlet jóval hátrébb volt, mint a szereplők? A fotó a családfő arcnál a legélesebb, talán ide volt a fókusz állítva, és minél távolabb van a többi részlet, annál elmosódottabb.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2017.08.10. 10:12:14

@zsuzsa.frisnyak:
Mondjuk úgy, hogy részben meggyőztél. Ez a rész a körülményeket illeti. El kell ismernem, hogy amennyiben – és biztosan jobban értesült vagy – a kép célja nem a rajta szereplők megörökítése a család későbbi nemzedékei számára, akkor a helyszín és a beállítások irrelevánsak általában a kép megítélése tekintetében.

Amiben viszont nem sikerült eloszlatnod a fenntartásaimat, azok a technikai részletek. Nem vagyok szakértője a témának, tehát lehet, hogy tévesek az észrevételeim, de szívesen tanulok. Mivel néha magam is fotózgatok keveset, észrevettem, hogy olyan előfordul, hogy a lencse nem teljesen tiszta, és foltos, pöttyös lesz a felvétel, de olyan sosem, hogy a folt ügyesen kikerüli a témát, és csak a háttérre telepszik rá, arra viszont általánosan és határozottan. A háttér egyszerűen szemcsésen "szennyezett", ha ezt így nevezi a szakirodalom.

Hasonló anomália a háttér élessége is. A távolsággal az élesség is változik, nem is vitattam, de annak is van egy természetes változása. A kép talán ebben is furcsa valamelyest, mert a központi figura mögött látható fácska elmosódottsága mellett önmagában is jelentős élességkülönbséget mutat saját ágai között, mintha a fényképezőgép nagyon közel lett volna hozzá a felvétel idején, ugyanakkor az emberek digitális felvételeket megszégyenítő élességben láthatók, mely csak kellő távolság tartása esetén elképzelhető, ami meg ellenkezik az említett fácska ágainak élességkülönbségével.

A felvétel feltételezett idején még nem voltak ügyes foto-manipuláló programok, ezért gondoltam, hogy talán valamelyik kollégád próbált tréfát űzni veled.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2017.08.11. 16:33:41

Ezt a felvételt nagyapám csinálta 1934. júliusban, és az öntudatosság ugyanúgy érezhető a nagybőgősnél. Ezt csak 1945 után sikerült megtörni.

www.deakt.hu/negatives/cigany2.jpg