HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (39) 1870-es évek (45) 1880-as évek (21) 1890-es évek (41) 1900-as évek (28) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (30) 1950-es évek (26) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (3) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (9) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (88) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (1) Deák tér (1) Debrecen (9) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (17) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (2) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (3) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (1) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (65) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (67) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (2) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (1) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (2) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (19) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (4) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (2) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (23) telefon (5) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térszerkezet (1) Tihany (1) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (65) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (1) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (1) vízügyek (6) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Hogyan mozgósítanak a plakátok? Humor, 1954

2017.07.26. 07:45 zsuzsa.frisnyak

 

A most bemutatott karikatúra sorozat 1954-ben jelent meg a Ludas Matyiban. A humorista abból az alapvetésből indul ki, hogy a politikai propaganda hatásos eszköze a dolgozók befolyásolásának, ha azt célzott módon alkalmazzák. Magyarországon a plakátolást viszont rosszul csináljuk - állítja az alkotó.

A rajzsorozaton megfigyelhetitek az 1950-es évekbeli politikai propaganda egyik sajátosságát. A plakátok látszólag a precízebb, hatékonyabb és gyorsabb munkavégzésre buzdítanak. Ugyan, miért lenne ez baj? Valójában ezek a szövegek azt a rejtett üzenetet hordozzák: a szocialista Magyarország működési zavaraiért a dolgozók a felelősek. Mert a kohászok nem találnak ki valamit a nyersvas önköltségének csökkentésére, a könyvelők lassan számláznak, az esztergályosokról pedig ne is beszéljünk.

Felelősség áthárítás ez, a javából.

01_13.jpg

02_11.jpg

03_9.jpg

04_9.jpg

Itt a vége, fuss el véle.

 

 

7 komment

Címkék: humor politikai propaganda 1950-es évek

A bejegyzés trackback címe:

http://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr2512682485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

kugi · http://kugi.blog.hu 2017.07.26. 09:25:41

Ráadásul mindenhol olyan plakátok voltak, amelyek a másik részlegnek, csoportnak szóltak... Vagyis nem egyszerűen "a" dolgozók, hanem mindig a többi dolgozó, a másik részleg felelős a zavarokért. Ez számos alkalommal visszaköszön újságcikkekben is.
Az evidens, hogy a parasztságot "ekézik" (kugi.blog.hu/2016/11/28/716_rovidhirek_1951_vegerol), de a földművesszövetkezetet (a poszt végén: kugi.blog.hu/2014/02/24/359_rovidhirek_1958_februarjabol), sőt még a tanácsot is (kugi.blog.hu/2016/11/28/716_rovidhirek_1951_vegerol).
Bár hosszú távon ilyenekkel szerintem ösztönzést nem értek el, sokkal inkább hozzájárultak a közhangulat megromlásához...

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2017.07.26. 12:38:03

@kugi: Nekem nem nyílnak meg a hivatkozások. Ellenőriznéd?!

Tuschinger elvtárs vagyok 2017.07.26. 17:12:56

Biztosan én vagyok balfék, de én eddig akárhány multinál dolgoztam, mindegyiknél naponta kaptunk ilyen emaileket amikben innovációra, ötletelésre, költséghatékonyságra, customer satisfactionre és hasonlókra buzdítják a dolgozókat. Nem kifejezetten a magyarokat, mert angol, német nyelven mennek a körlevelek, sőt plakátok is szerte a világba. Úgyhogy ezzel az indoklással ekézhetjük nemcsak a szoci (és a mai )rendszert (ahogy azt a zindeksz szeretné), de az imádott kapitalista multicégeket is.

Gery87 2017.07.26. 17:35:39

@Tuschinger elvtárs vagyok:

"...de az imádott kapitalista multicégeket is. "

Mert egy vállalat, ha túl nagyra nő, úgy kezd működni mint egy állam:) nem hatékony, pazarló, felelősséghárító és csak a bevétel érdekli...ha az megvan, szarik bele mindenbe.
A multinál csak egy rosszabb van: a magyar multi cég:)

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2017.07.26. 19:54:59

@Tuschinger elvtárs vagyok:
"amikben innovációra, ötletelésre, költséghatékonyságra, customer satisfactionre és hasonlókra buzdítják a dolgozókat. "
- És ha valakinek van, azt elutasítják, a dolgozót valamiért (jobb esetben) áthelyezik, majd az ötlet feltűnik valamelyik zseniális vezető agyszüleményeként. Kihagytam valamit?

@Gery87:
"A multinál csak egy rosszabb van: a magyar multi cég"
- Nem kell multinak lennie, elég, ha nagy, túl nagy. Jönnek a minőségirányítási rendszerek: bugyutania.blog.hu/2016/06/15/selejtbiztositasi_rendszer
meg a hatékonyságnövelő intézkedések: bugyutania.blog.hu/2017/03/18/hatekonysag_996
szervezik a továbbképzéseket: bugyutania.blog.hu/2016/01/21/tanfolyamok_barmi_aron_421
és minderről nívós értekezleteken döntenek: bugyutania.blog.hu/2016/05/03/ertekezlet_690

Elnézést a posztolótól a linkek miatt, de Gery87 nagyon fejéntalálta a szöget! A linkek egy szatirikus oldalra mutatnak, ahol ezeket az eszement jellemzőket írom össze túlzások nálkül térben és időben elhelyezve. Én is egy ilyen cégnél dolgozom, ahol a hülyeséget úgy leplezik, hogy nem szabad róla beszélni. Természetesen magánemberként mindenki olyan irodalmi alkotásokat publikál, amilyeneket csak akar. Ez lett belőle.