HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (39) 1870-es évek (45) 1880-as évek (21) 1890-es évek (41) 1900-as évek (28) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (30) 1950-es évek (26) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (3) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (9) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (88) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (1) Deák tér (1) Debrecen (9) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (17) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (2) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (3) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (1) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (65) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (67) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (2) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (1) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (2) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (19) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (4) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (2) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (23) telefon (5) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térszerkezet (1) Tihany (1) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (65) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (1) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (1) vízügyek (6) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Országos kiállítás a Városligetben, 1885

2017.06.14. 10:25 zsuzsa.frisnyak

 1896-os millenniumi kiállítás emléke elhomályosítja az 1885-os országos kiállítás jelentőségét. Pedig már ekkor is bedobtak apait-anyait a kiállítás sikeréért. Nézzük, hogyan.

fobejarat_resize.jpg

A kiállítás főbejárata. Középen a zenepavilon, hátul az Iparcsarnok.

megnyito_resize.jpg

A megnyitó ünnepségre három, különböző színű meghívót bocsátottak ki. A királyhoz csak a rózsaszínű jeggyel rendelkezők (miniszterek, főrendiház tagjai stb.) kerülhettek közel. Az országgyűlési képviselőknek csak a másodosztályú lilla belépők jártak. A többi előkelőségnek (kétezer fő) meg kellett elégednie a harmadik kategóriás meghívóval.

panorama_resize.jpg

A kiállítás legnagyobb szórakoztató attrakciója a külön jeggyel megnézhető Panoráma csarnok volt, amelyben a 3D vizualitás élményét próbálták őseink megteremteni. Az épületben három nagyméretű festményt állítottak ki Tátrafüredről. A fesmények előterébe élő fenyőfákat, cserjétet és pázsitot telepítettek, melyek "művészi tökéllyel olvadtak be a festett épületekbe". A 3D látvány erejét azzal is fokozták, hogy a térbe tárgyakat (elszórt játékokat, babakocsit) illetve egy napernyős női bábut is beállítottak. És mindez még nem volt elég. A panoráma látogatói kipróbálhatták a telefont is, amelyből esténként az aktuális operaházi előadásba, nappal pedig egy zenekari felvételbe lehetett belehallgatni.

penzugyminiszterium_pavilonja_resize.jpg

A kiállításból nem hiányoztak a működő modellek sem. A Pénzügyminisztérium pavilonjában kiállították például a vajdahunyadvári drótkötélpályáról készített mozgó makettet.  (Minderről bővebben: http://timelord.blog.hu/2017/03/14/drotkotelpalya_hunyad_megyeben )

 mintaszalloda_resize.jpg

Ez pedig a fából felépített ún. mintaszálloda, amelyben a szálloda- és vendéglőtulajdonosok boraikat és étkészleteiket állították ki. A mintaszálloda nagy attrakcióját azonban a bemutatott légszesztűzhely jelentette. Ez egy óriási gáztűzhely volt, amelyben a főzésen kívül külön rész volt a vízmelegítéshez, illetve a kávéfőzéshez és tejforraláshoz. Három sütője közül az egyiket kifejezetten kenyérsütéshez tervezték, egy másikban pedig óraművel felhúzott nyárs forgott.

 dobos_nagyvendeglo_resize.jpg

 Dobos nagyvendéglője a mai Ajtósi Dürer út és a Stefánia kereszteződésénél volt. Ebben a vendéglőben mutatta be a cukrászmester először a dobostortát a vásárlóknak.

Ami a kiállított tárgyakat illeti, rejtélyes okból a pavilonok belsejéről kevesebb fotó készült.

gepcsarnok1_resize.jpg

A gépcsarnokban a Láng gépgyár kiállítása. A működtethető eszközöket előre meghirdetett időpontokban bekapcsolták.

iparcsarnok2_resize.jpg

Az Iparcsarnok belseje. Jobbra a herendi porcelángyárból származó váza, balra hátul az Egger-féle eletrotechnikai cég kiállítása.

mezogazdasagi_csarnok_belseje_resize.jpg

Mezőgazdasági termelők bemutatkozása. A felvétel a nyitás előtti pillanatokban készülhetett: a vízzel spriccelt járófelületen még szépen látszanak a nyomok. Minderre a szálló por megkötése miatt volt szükség.

kiralyi_pavilon_resize.jpg

A kiállításban a királynak is felállítottak egy pavilon. Miért volt erre szükség? Alapvetően két okból. Egyrészt kellett egy a kíváncsi szemektől elzárt hely a megpihenéshez. A következő kép mutatja, milyen volt a királyi pavilon belseje.

kiralyi_pavilon_belul_resize.jpg

A királyi pavilonnak volt azonban egy fontosabb, szimbolikus uralmi funkciója. A királyi pavilon a királyi jelenlétet sugározta, még akkor is, ha az uralkodó család egyik tagja sem volt éppen a kiállítás területén. Az előkelőségek a pavilon előtt várakoztak, a király, vagy pedig a trónörökös pedig innét lépett ki az alattvalók elé. Úgy gondolom, a királyi pavilon a hatalmi térhasználatot példázza.

Itt a vége, fuss el véle.

 

 

4 komment

Címkék: Budapest Városliget Ferenc József 1880-as évek

A bejegyzés trackback címe:

http://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr4212450061

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

KovácsLajos19 2017.06.14. 19:44:25

Jó kis olvasmány volt, köszönöm.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2017.06.14. 20:42:12

Már azt hittem sosem látok több posztot ezen a blogon. Kár lett volna!
A gépcsarnokban készült fotó jobbközepén látható egy hatalmas járókerék. Ha jól gondolom, az egy Bánki féle vízturbina. Talán épp most készítik. Abban az időben komoly technikai vívmány volt.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2017.07.14. 14:42:40

Amennyire én tudom - és egyáltalán nem biztos, hogy jól emlékszem - a korabeli nedves lemezes fényképezési eljárással gyakorlatilag a kép elkészülte után nagyon záros határidőn belül loholni kellett egy sötétkamrába, mert tönkrement. Lehet, hogy ezért nincs kép belülről, mert nem volt idő kiloholni ...
Az amerikai polgárháborúba sötétkamrastátrakat meg -szekereket hurcoltak a fronton, úgy készítették a képeket

Frisnyák Zs. 2017.07.15. 17:36:34

@Deak Tamas: Nem értek hozzá, de tetszetős magyarázat!