HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (17) 1850-es évek (13) 1860-as évek (39) 1870-es évek (44) 1880-as évek (21) 1890-es évek (41) 1900-as évek (27) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (29) 1950-es évek (25) 1960-as évek (9) 1970-es évek (4) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (3) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (8) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (1) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (88) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (1) Deák tér (1) Debrecen (9) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (17) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (2) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (5) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (3) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (54) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (1) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (19) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (64) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (67) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (2) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (12) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (1) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (2) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (18) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (4) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (2) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (2) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (1) technikai kultúra (22) telefon (4) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térszerkezet (1) Tihany (1) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (64) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (1) Visegrád (4) viselettörténet (2) vízügyek (5) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Munka a MÁV Gépgyárban, 1893

2013.02.02. 09:17 zsuzsa.frisnyak

mav_gepgyar_latkepe_resize.jpg

A közelmúltban került elő a levéltári iratcsomók mélyéről az alábbi dokumentum. A MÁV Gépgyár dolgozóinak munkarendjét, a munkások kötelességeit  36 paragrafusban ismertető füzetecske 1893-ban készült. A munkaszerződést helyettesítő szöveg mai szemmel nézve meghökkentő szabályokat tartalmaz.

SANY0178.JPG

Frissen felvett munkás próbaideje 8 munkanap, kilépéskor a felmondási idő 14 nap. Az a munkás, aki a felmondási idő lejárta előtt elhagyja munkakörét, hatóságilag szorítható kötelessége teljesítésére. Ez azt jelentette, hogy rendőr kísérte be a renitenst. 

A felmondás nélkül azonnal elbocsátható az a munkás, aki:

  1. nyereségvágyból követ el bűncselekményt,
  2. ha tettleg bántalmazza feljebbvalóját, vagy valamely gyári hivatalnokot,
  3. ha becsületsértés követ el,
  4. ha egy napig igazolatlanul hiányzik,
  5. ha a gyár biztonságát, vagyonát veszélyezteti,
  6. ha a gyár ügyeit érintő gyűléseken, vagy tanácskozásokon az igazgatóság előzetes engedélye nélkül felszólal,
  7. ha valamely undorító vagy ragályos betegségben szenved,
  8. ha nem végzi el a munkáját,
  9. ha erkölcsi magaviselete veszélyezteti a szolgálat tekintélyét,
  10. ha a többszöri büntetések ellenére megbízhatatlannak bizonyul, és végül,
  11. ha a munkabérét bírói úton lefoglalják.

mav_gepgyar_omm.jpg

A munkaidő napi 10 óra volt. Reggel 7-kor kezdődött és másfél órás ebédszünettel este fél hétig tartott. A munkarend ellen vétőket pénzbírsággal lehet sújtani.

7 komment · 1 trackback

Címkék: ipari forradalom vasúttörténet munkásság munkakultúra MÁV 1890-es évek

A bejegyzés trackback címe:

http://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr785057449

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Olasz MÁV 2013.02.06. 16:10:43

A Trenitalia társaságot a MÁV-hoz hasonlítani, na ehhez már pofa kell. Olaszországban még nem hallottam a "Megint Állunk Vazze" kifejezést, tehát a bennszülöttek is legalább annyira elégedettek a helyi vasúti közlekedéssel, mint én. Korábban már említ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

mindenannyi · http://mindenannyi.blog.hu 2013.02.02. 11:35:36

Szerintem csak a 6-7. pontok meghökkentőek, a többi világos, és kb. ma is érvényes. A 6. pont jelzi, mennyire alárendeltek voltak. A 7-es pedig, hogy mennyire nem tudtak mit kezdeni a fertőző betegségekkel.
Mondjuk a munkaidő számomra érdekesebb, végülis 10 órát dolgoztak, az egész napjuk ráment.

zsuzsa.frisnyak 2013.02.02. 11:57:18

@mindenannyi: Szerintem vannak ebben más csemegék is.
Engem meglepett például, hogy elbocsátás csak nyereségvágyból elkövetett bűncselekmény esetén jár.
Az is meglepő számomra, hogy a fizetés bírói úton való lefoglalása állásvesztést jelent - hiszen így, még nehezebben tudja az adós adósságát törleszteni.
De lehetne arról is hümmögni, hogy a verekedést csak akkor büntették, ha feljebbvalót, vagy hivatalnokot vertek össze.

Joszip 2013.02.02. 15:08:09

Abban a világban gondolom nem érdekelték az urakat ha két a egymás közt elintézték a problémájukat. A párbaj törvényi szintre volt például emelve.

solesz · www.index.hu 2013.02.04. 07:08:50

Ha valakinek lefoglalták a fizetését, akkor kvázi nem tudta magát eltartani. Az a munkaerő így nem lehetett túl értékes, bizonyos értelemben magas kockázatot jelentett. Az akkori lefoglalások sem lehettek a mainál humánusabbak... pedig a mostani lefoglalások (pontosabban letiltások) is okozhatnak már ilyen helyzetet. Ez a személyes tapasztalatom.

lutria 2013.02.09. 15:39:53

Tehát aki nem akarta letölteni a kötelező 14 nap felmondási időt az elküldte az anyjába a művezetőjét vagy a gyűléseken hisztizett egy kicsit,majd követelte hogy a munkarend szerint büntessék meg és máris mehetett az irataiért...

zsuzsa.frisnyak 2013.02.09. 16:24:44

@lutria: Igen, ezt nyilván meg lehetett tenni, ha nyert az ember a lutrin, és biztos lehetett benne, hogy az életben nem fog munkásként dolgozni. A MÁV ti. nyilvántartotta a munkásait. Láttam iratokat, amelyek arról szóltak, hogy több mint tíz éve elbocsátott munkást visszavegyenek-e.

lutria 2013.02.09. 17:17:08

@zsuzsa.frisnyak: Azért akinél felmerül az hogy rendőrrel kell bevitetni hogy dolgozzon még 2 hetet annak talán lenne rá néhány indoka.
Nekem is volt olyan melóhelyem ahol 3 hónap volt a próbaidő,utána ők bármikor felmondhatnak,ha én mondok fel akkor 1 hónap a felmondási idő (hogy találjanak helyettem egy helyettesítőt),még szerencse hogy nem ragaszkodtak hozzá mert úgy elég nehéz lett volna máshol elhelyezkedni hogy egy sikeres casting után azt mondtam volna hogy csak 1 hónap múlva tudok kezdeni az új helyen.