HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

A közlekedés 1958-ban

2012.06.14. 16:00 zsuzsa.frisnyak

Mi is történt 1958-ban? Rövid emlékeztető következik.

Magánszemélyek autót csak gépkocsi vásárlási engedély birtokában vásárolhattak. Az engedélykéréshez hatósági erkölcsi bizonyítvány is szükséges. Bevezetik a négy számjegyből álló forgalmi rendszámokat. A személyautók száma Magyarországon 18 ezer darab. Folytatódik a Malév terjeszkedése, új járatokat indítanak Amszterdamba és Brüsszelbe. Hetente háromszor jár Malév gép Budapest-Bécs között (menettérti jegy ára 512 Ft, mai áron 25 ezer Ft ). Budapesten bevezetik az ülőkalauz-rendszert a 35-ös autóbuszon. A főváros Nagykörúton belüli részére naponta még háromezer lovas kocsi hajt be. Az MSZMP Politikai Bizottsága dönt arról, hogy az alacsony forgalmú vasútvonalakat - a közúti közlekedés egyidejű fejlesztése mellett - meg kell szüntetni. Megindulnak az első belföldi expresszvonatok Budapest és Tapolca között. A közforgalmi vasúthálózat hossza 8933 km.

Most pedig vessünk egy pillantást az utazási sebességekre. 

Az alábbi táblázat 1958-ban készült a vasúti és autóbuszos menetsebességekről. A táblázat trükkje, hogy a kétségtelenül elborzasztó sebességi adatokat a települések légvonali távolsága alapján számolták ki. Mindez nem volt öncélú. A belföldi közforgalmú repülés széleskörű kiterjesztésének eszméjét kívánták a táblázat eredményeivel alátámasztani. Induljon a borzongás.

menetsebesseg1958.jpg

 (A táblázatban egy sajtóhibát találtam, a Nyíregyháza-Miskolc közötti vasúti távolság nem 38, hanem 88 kilométer.)

53 komment

Címkék: közlekedéstörténet vasúttörténet utazási sebesség 1950-es évek Kádár-korszak

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr24585016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hehe64 (törölt) 2012.06.14. 19:55:54

Izé.
Budapest-Tihany viszonylat nem létezik/létezett.
Tihanyban ugyanis nincs vasút.
Tihanytól öt kilométerre, Aszófőn lehet kiszállni legközelebb.

Irkutszk 2012.06.14. 20:42:58

Én a Miskolc-Nyíregyháza útvonalra lennék kíváncsi. Vajon hol közlekedhet a vonat, ha légvonalban 75 km a távolság, vonaton meg csak 38 (amelyet a vonat 2 és fél óra alatt, 27 km/h átlagsebességgel tesz meg)?

zsuzsa.frisnyak 2012.06.14. 20:46:15

@hehe64: Igazad van, filóztam rajta, hogyan is gondolhatták ezt 1958-ban. Azt vélelmezem, hogy a Budapest-Tihany viszonylat (a pontosabb és helyesebb Budapest-Aszófő helyett) azért került be, mert Tihany a potenciális belföldi légiforgalmi célállomások közé került. Tehát pongyolaságról van szó. Amúgy a Budapest-Tihany helikopteres viszonylatot 50 perces menetidővel kalkulálták.

zsuzsa.frisnyak 2012.06.14. 20:47:25

@Irkutszk: Ez sajtóhiba, említettem a posztban. A két város közötti távolság nem 38, hanem 88 km.

10 000 2012.06.14. 21:04:46

A Siófok - Kaposvár vonalon ma sem megy gyorsabban a vonat.

fda 2012.06.14. 21:42:39

Bocs, de a cikknek így semmi értelme. Mellé kellene tenni, hogy fél évszázad alatt mennyit fejlődött a tömegközlekedés: melyik vonalon hány perccel lehet hamarabb odaérni.

A másik, hogyha 4 számjegyű rendszámot vezettek be és 18 ezer autó volt, akkor kb. mindenféle rendszámból kettő volt forgalomban. Plusz a többi rendszámos jármű, mert a cikk autót írt.

Názáleti Blájen 2012.06.14. 21:57:22

Üdv! Én is találtam egy sajtóhubát: a vasúthálózat csökkentéséről nem '58-ban, hanem '68-ban döntöttek. Onnantól kezdődtek a vonalbezárások.

zsuzsa.frisnyak 2012.06.14. 22:01:34

@Názáleti Blájen: Nem, rosszul tudod. A vasútbezárásokkal összefüggő első jelentős politikai döntés 1958-ban történt. 1968 előtt is zártak be vasútvonalat Magyarországon.

Pierr Kardán 2012.06.14. 22:05:00

Úgy látom, hogy 1958-ban volt Budapest - Dobogókő busz. Ma viszont már nincsen :-((

Meg akkor volt Budapest - Sopron busz is, ma már az sincs...

Mennyit fejlődtünk 54 év alatt...

dr. Bubó 2012.06.14. 22:28:21

@hehe64: Aszófőn...

de ott meg nem érdemes mert törökgábor szállta meg a falut ;)

Riley Kestrel · http://100auto.blog.hu/ 2012.06.14. 22:43:00

@fda: Két betű, négy számjegy: AA-00-00 formátum. Korábban AA-000 formátum volt használatban, 1933-1958 között (bár a háború után történt egy újraszámozás).

2012.06.14. 22:56:52

Budapest-Siófok
1958: 2h17min
2012: 2h26min (személy) 1h45min gyors

denvonbelga 2012.06.15. 00:18:18

@KárászAti: Igazad van,hogy mennyit fejlődött a közlekedés... :D

fourgee 2012.06.15. 07:05:53

Egyszer elutaztam Londonból Birminghambe. Amikor beszálltam a vonatba, napsütés volt meg jó idő, aztán amikor 1 óra múlva kiszálltam, akkor meg eső és hideg. Mondtam is hogy de szar hely ez az Anglia, 1 óra alatt X fokot esik a hőmérséklet. Aztán jöttem rá hogy 1 óra alatt 180-200 kilométert utaztam... :))

Csokis · http://csokis.blog.hu 2012.06.15. 08:26:14

@fourgee: Mint a grafittizett Concorde reklám: Reggeli New Yorkban, ebéd Londonban. - Csomag a Bahamákon. :-)

Six 2012.06.15. 08:30:44

Sopron - Szombathely busszal 93km, 6 óra 19 perc???
Ez gondolom vicc, nem tudom elképzelni, h 58ban 15 kmh-val robogott egy helyközi busz.
Egy tisztességes maratonista gyorsabban lefutja.

Nebameg 2012.06.15. 08:33:57

@fourgee: www.thetrainline.com/train-times/london-to-birmingham
1,5 óra alatt és 163 km a távolság. Így már nem tűnik űrutazásnak, csak a MÁVnak.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2012.06.15. 08:34:29

@KárászAti: Bámulatos, hogy hol tart ma már a tudomány!
Budapest - Aszófő (Tihany):
1958: 3:45
2012: 2:45 (napi két gyorssal), 3:36-3:46 (átlagos személy)
De a zónázók pár évvel ezelőtti megjelenéséig a Bp-Vác is kb. ugyanannyi volt, mint 1846-ban, a vonal megnyitásakor.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2012.06.15. 08:35:47

@Six: Ja, de őt manapság már nem állítják meg 10 km-enként a határzárat ellenőrző, civil ruhás zsernyákok. :-)

dev/0 2012.06.15. 08:42:35

Abban az időben Aszófő-t úgy hívták, hogy Aszófő-Tihany, szóval nyugodtan számolhattak a Budapest-Tihany viszonylattal. A képen is látszik az állomás neve.
www.vasutallomasok.hu/show.php?az=aszf&num=501
A MÁV-ot soha sem érdekelete igazán, milyen messze van a település az állomástól...

protézisesh 2012.06.15. 08:55:26

@KárászAti: pont ilyen ugrott be nekem is: Azon kellene borzongani, hogy a vasút gyakorlatilag UGYANEZEKET a menetidőket tudja 2012ben, mint 1958-ban. A busz gyorsult, bár itt valós érdeme inkább az aszfaltozott úthálózat fejlődésének van.

2012.06.15. 09:09:38

@dev/0: persze, mert ha közel tennék az állomást a városhoz, akkor messze lenne a vonat...

Környezettudatos 2012.06.15. 09:23:16

A mellékelt táblázatot elnézve rájöttem, hogy a MÁV nem szar, hanem nosztalgia járatokat üzemeltet. Akkor nincs is baj! Tessék örülni!

Azúrkék égbolt (törölt) 2012.06.15. 09:24:42

18000 db személyautó!

Friss levegő, kevés baleset és rákos megbetegedés, rohanásmentes, nyugodt tempó...

Ebből a szempontból élhetőbb világ lehetett. Persze a politikus akkor is gondoskodtak az idegbajról.

Mrs.Columbo 2012.06.15. 09:27:01

A Budapest-Keszthely útvonalon ma is kb. ennyi a menetidő vonattal. :D

csahos 2012.06.15. 09:28:54

Nekem a kedvencem a Porva-Csesznek megálló.
Megyek vonattal Csesznekre.Jól hangzik.
És még egy kis erdei út a hegyen át, pár óra és ott is vagyok.

Kegyu452 2012.06.15. 09:32:57

@Azúrkék égbolt: és kőkemény lószarszag az egész városban...
köszi nem vágyom rá...

felucca 2012.06.15. 10:10:05

@Csokis: "....De a zónázók pár évvel ezelőtti megjelenéséig a Bp-Vác is kb. ugyanannyi volt, mint 1846-ban, a vonal megnyitásakor..."

Azt számold hozzá, hogy akkor megállt a vonat Palotán, Dunakeszin, meg Vácon. Ma pedig 12 helyen áll meg Vácig. Erre a vonalra kár ráhúzni a vizes lepedőt ilyen lózungokkal, ez ma az egyik legjobban működő (és működő) vasútvonal az országban. Ilyen megállósűrűséggel Svájcban sem lenne gyorsabb.

Elijah_Baley 2012.06.15. 11:13:56

nem értem hova ez a nagy összevissza keresztülkasul utazgatás állandóan, normális meber nem csalinkázik az országban folyamatosan fel s alá,normális ember egy városban él, dolgozik és tartja a szüleit, akkor meg hova ez a nagy mobilitás?

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.06.15. 11:30:50

@Azúrkék égbolt: "8000 db személyautó!

Friss levegő, kevés baleset és rákos megbetegedés, rohanásmentes, nyugodt tempó..."

|
V

"A főváros Nagykörúton belüli részére naponta még háromezer lovas kocsi hajt be."

Kigúglizzam Neked milyen betegségeket terjesztett a lósz@r, és milyen büdös, vagy megteszed magadtól, ha érdekel?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.06.15. 11:38:12

Azt is érdemes lenne megnézni, hogy akkor mennyi idő alatt ért oda a vonat valahonnan valahova... :)

David Bowman 2012.06.15. 11:45:29

1846ban a vonat Pestről Vácra 44 perc alatt ért el. Ma 47 perc.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.06.15. 11:50:17

@Azúrkék égbolt: ebből a szempontból. de ha mentőt kellett hozzád hívni, akkor aztán cseszhetted a jó levegődet.
persze a hétvégi nagybevásárláshoz se kellett autó, mert semmit se lehetett kapni. nem szakadt le a kezed a cipekedéstől, ebből a szempontból tényleg jó volt.

David Bowman 2012.06.15. 11:55:25

@csahos: 1x Pinamindszentről mentem Pornóapátiba. Benne is van 1 régi útlevelemben.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2012.06.15. 12:08:15

@felucca: Azt nem vitatom, hogy az elmúlt pár évben szinte többet fejlődött, mint az előtte levő 150-ben, de nem is a mai állapotot mondtam. És sajnos nem ez, meg a Ferencváros - Cegléd -Szolnok az általános, inkább a "lerohasztjuk, majd bezárjuk" modell megy még mindig. Nyugati - KöKi szakasz is a nemzetközileg elfogadott és elterjedt, 48-as sínek a nagy sebességű fa aljakon fajta, ugyi. 20+ éve végeztem, és a 48-as sínt már akkor is úgy tanították, hogy olyat az ember az Úttörővasútra tervez maximum, mert a 4-6-os villamsra már ciki. Alapvetően lószar sem változott itt, Moldova ma ugyanúgy megírhatná ugyanazt a könyvet a MÁV-ról, legfeljebb ma már párral kevesebb vonalat járhatna csak be.

@David Bowman: Azért ez kicsit erős, anno 59 perc volt a menetidő, és tényleg viszonylag kevés megállóval.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2012.06.15. 12:09:57

@Azúrkék égbolt: Kellett is a jó levegő, mert órákat tölthettél a boltok előtti sorbaállással, meg a tömött villamos lépcsőjén való lógással.

protézisesh 2012.06.15. 12:50:15

@dev/0: "A MÁV-ot soha sem érdekelete igazán, milyen messze van a település az állomástól..."

Mert a vasútvonalakat alapvetően NEM személy, hanem a teherforgalom számára tervezték. A falvakban ugyanis olyan falusiak laktak, akik a környékbeli földeket túrták, nem pedig 40-50km-re jártak a városi gyárakba dolgozni, meg a teszkóba bevásárolni. A termények viszont a földeken teremtek, a lovas kocsinak meg mindegy, hogy a géza-dűlőből 6km-re a főtérre, vagy 6km-re a malomhoz viszi a zsák búzát. A malom mellett meg ott a sín, mert onnét már sok lisztet kell egyben elvinni a Városba.

A vasút személyforgalmi használtsága csak a mobilitás iránti igény fokozódásával jött meg. A századfordulón még az állomásfőnök se járt vonattal sehova se, nemhogy a körülötte élő falusiak tömegei.

Azúrkék égbolt (törölt) 2012.06.15. 13:32:40

Hű de el vagytok kényelmesedve, meg is érdemlitek a sorsotokat! Megjegyzem: találékony ám az ember és a lószar helyett kutyaszarral és hajléktalan emberek ürülékével árasztja el a városokat.
Csakhogy ne maradjon rákkeltő és fertőző szar nélkül. Azért ez mindjárt jobb, mint a folyamatosan összeszedett és trágyának kiválóan használt lószar. Okostojások.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.06.18. 21:17:05

@zsuzsa.frisnyak:

1968 előtt is zártak be vasútvonalat Magyarországon.

Elfogadom.
"1959-től kezdődött a magyarországi vasútbezárások első hulláma. Nagyvasúti vonalak közül először az osztrák és jugoszláv határ mentén található bács-kiskun megyei, dél-baranyai és vas megyei elvágott zsákvonalak estek áldozatul. Jelentősebb bezárási hullám kezdődött a kisvasutak és gazdasági vasutak körében. Az első nagyobb felszámolt hálózat az Alföldi Kisvasút hálózata volt. 1959 és 1966 között összesen 36 vasútvonal felszámolása tötént meg 425 km hosszban."

- Bár ezen bezárások között biztosan többségben voltak a racionális bezárások.

zsuzsa.frisnyak 2012.06.18. 22:15:16

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Úgy tűnik, mintha vitatnál egy állítást, de nem világos, hogy mit. Kifejtenéd bővebben?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.06.18. 22:28:33

@zsuzsa.frisnyak:

Első nekifutásra azt hittem, elírtad az évszámot. (58-68)

Majd utánaolvasva rájöttem, neked is igazad van. Az 58-hoz mindössze azt tettem hozzá, hogy azoknak a vasútbezárásoknak egy részének volt racionalitása.

charlie 2012.09.19. 20:19:27

@dev/0: Az állomásokra annak a településnek a neve került fel, aki többet fizetett a vonal építéséért.

Annó ugyanis már az sokat jelentett egy település fejlődéséhez, hogyha volt egy vasútállomása. Akár a szomszéd faluba...

zsuzsa.frisnyak 2012.09.20. 17:00:03

@charlie: Ez tetszetős elmélet, esetleg konkrét példát is tudnál mondani?

charlie 2012.09.22. 12:01:38

@zsuzsa.frisnyak: Pl. Porpác mh. ami Bögöt területén van, Ják-Balogunyom mh, ami Balogunyom területén van (Jáktól 5 km-re).

Manapság már nem sok maradt meg, mivel az ilyesmik egyrészt a sokadrangú, helyi pénzekből épített HÉV vonalaknál volt jellemző, amik nagy része már nincs meg, valamint azért az elmúlt 100 év alatt sokat átneveztek.

charlie 2012.09.22. 12:03:18

Bár a Ják-Balogunyom nem egészen jó példa, mivel azt utólag nevezték el így (háború után), bár itt is látni, hogy a nevezetesebb falut rakták inkább fel.

zsuzsa.frisnyak 2012.09.22. 12:30:44

@charlie: Háááát nem is tudom... Az eredeti állításod az volt, hogy a legtöbbet fizető község nevét kapta a megállóhely, vagy állomás, én pedig arra lettem volna kíváncsi, honnét tudod, melyik község mennyit fizetett. Tehát konkrét számokkal alá tudod-e támasztani az elméletedet. Mindez nem zárja ki, hogy igazad van, de úgy érzem nehezen bizonyítható. Az állomási névadásról nekem is van egy elméletem: az állomáshoz legközelebb fekvő egy (vagy két) legnagyobb népességszámú község nevéből képezték az állomásnevet. Pl. Tőketerebes-Gálszécs, Abaújvár-Kenyhec stb. Időnkét a falu hivatalos nevét lerövidítve használták állomásnévként. Pl. Abosfalva és Gálfalva vasútállomása így lett Abos-Gálfalva. Annak elkerülésére, hogy két különböző helyen fekvő azonos nevű községnek ne legyen egyforma nevű állomása előtaggal különböztették meg. Pl. Sellye község állomását Baranya-Sellyének nevezték,ami utalt arra, nem a Maros-Torda megyei községről van szó.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.09.22. 15:00:33

@zsuzsa.frisnyak:

Zánka-Köveskál
Vastagon Zánkán belül van az állomás.

Nagymaros-Visegrád
Visegrád a Duna túloldalán van, állomás Nagymaroson.

Balatonakali-Dörgicse
Dörgicse majd 10 km-re van onna, az állomás meg bent Akalin.

Nem tudom miért alakultak így, csak gondoltam, pár állomást sorolok én is, mert ezen elnevezések nekem is elég értelmetlennek tűnnek.

.

Egy érdekes példa még máshonnan:
A Ferrari Maranelloban van.
A fioránoi tesztpálya szintén Maranelloban van, és nem Fioranoban, ami onnan majd 10 km.

zsuzsa.frisnyak 2012.09.22. 16:11:19

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Amikor megnyílt a vasút Buda és Nagykanizsa között, volt a vonalon Keszthely állomás. A Keszthelynek nevezett vasútállomás a mai Balatonszentgyörgyön volt. Azért lett a távoli Keszthely az állomás neve, mert az volt az egyetlen fontosabb település a közelben. Nagyobb népességű település - nagyobb utasforgalom.

Nagymaros-Visegrád állomást eredetileg csak Nagymarosnak nevezték.

charlie 2012.09.22. 19:23:20

@zsuzsa.frisnyak: MÁV levéltár, szabadon látogatható, ott megvannak ezek a dokumentumok ha saját szemeiddel szeretnéd látni.

Vagy ha könyvet akarsz, pl. a Zalalövő-Zalaegerszeg vonal története részben olvasható Molnár András: Zalalövő története - az ókortól napjainkig c. könyvében (ISBN 963 03 5378 4), ott konkréten megmondták a faluknak, hogy befizetnek, vagy nem kapnak megállót.

zsuzsa.frisnyak 2012.09.22. 21:04:52

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Utánanéztem, és tényleg. Sohasem realizáltam, hogy ez két állomás, szóval tanultam valamit. Megnéztem a MÁV üzletjelentéseket, Nagymaros-Visegrád (csak személyforgalomra) 1897-ben szerepel először. És ami számomra még érdekesebb, egy év múlva Nagymaros-Visegrád személyforgalma kétszer nagyobb, mint Nagymarosé.
süti beállítások módosítása