HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (39) 1870-es évek (47) 1880-as évek (22) 1890-es évek (41) 1900-as évek (28) 1910-es évek (22) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (3) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (9) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (88) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (1) Deák Ferenc (1) Deák tér (1) Debrecen (9) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (17) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (3) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (1) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (67) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (2) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (5) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (1) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (2) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (4) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (2) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (23) telefon (5) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (1) térszerkezet (1) Tihany (1) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (17) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (4) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (67) Velence (1) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (2) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (1) vízügyek (6) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Utazás a pesti villamossal 1912-ben

2012.01.14. 08:45 zsuzsa.frisnyak

 „Nálunk minden dolog túlságba megy. A legjobb intézkedések a túlzott módon való kivitel miatt szempillantás alatt értéktelenek lesznek. Az egyik villamostársaság vezetősége abból indult ki, hogy a rikkancsok minden akadály és jegyváltás nélkül kapaszkodnak föl a kocsikra s utaznak ingyen, tehát hogy a kalauzok a közönséget kiszolgáló rikkancsokat meg is tűrjék, rendeletet adott ki arra, hogy egyik megállótól a másikig minden rikkancs újságeladás céljából ingyen szállhat föl a szállhat föl a kocsira és utazhatik.”   1912-ben így jellemezte a sajtó a legújabb közlekedési rendelkezést. A rendelet következményét kis fantáziával ki lehet találni: az inasgyerekek, és bárki, aki nem szégyellte, hóna alá csapott egy napilapot majd felugorva a villamosra hangosan eladásra kínálta. Így lehetett legálisan bliccelni.

 Milyen volt száz évvel ezelőtt a pesti villamossal utazni?  Szövevényes hálózat, barna és sárga villamoskocsik, zsúfoltság, forgalmi torlódások, napi üzemzavarok, udvariatlan utasok és mogorva kalauzok jellemezték. Érdekes, hogy a villamosok utasforgalma hétvégén és ünnepnapokon a legnagyobb. Munkanapokon reggel 9-kor, déli 1-kor és este 7-kor volt a legtöbb utasa villamosoknak. A villamos nem a munkásosztály közlekedési eszköze.

 Mit csináltak az utasok a villamoson?  Lassanként kialakulnak a pesti villamos-utasok típusai. Az utazó publikum beidegezte magát az utazásra, tudja, hogy a mozgó kocsi szuverén terület, ahol megszűnnek az előjogok és a teljes demokrácia az úr.” – jellemezte az utazás körülményeit egy napilap. A korabeli sajtó szerint a villamoson az olvasás, a nézelődés, a tolakodás és a dohányzás volt tipikus.

 

 Ami a dohányzást illeti, dohányozni kizárólag a peronon volt szabad (1913-ig).  Az előírások szerint a kocsivezető peronján öt, a hátsó kalauzi peronon pedig legfeljebb hét utas tartózkodhatott. Apró, de nem szűnő kényelmetlenséget jelentettek a peronok ajtói. A tapasztalatok szerint, kevesen tudták a rácsos ajtót egyből kinyitni és bezárni.

A peronon utazó urak azonban nemcsak a dohányzással, hanem a peronbetyárkodással is mulathatták az időt. A peronbetyárkodás azt jelentette, hogy a fülkében ülő hölgyeket fixírozták.  De élesebbre is fordulhatott a helyzet:

 A korabeli pesti szleng szerint, ha egy kalauz így szólt: – Önnek új jegyet kell váltani, mert ez már nem érvényes. Akkor a dühös utazó nagy valószínűséggel ekképpen válaszolt:         Szépen váltok még egyet.  Mindez gúnyosan hangzott, és éppenséggel valami olyasmit jelentett, „nehogy már váltsak még egyet”.  A kalauzok és vezetők élete igencsak stresszes volt.

 A fővárosi villamosok utasforgalma a századfordulótól, de különösképpen 1910-től erősen megugrott. A közlekedési társaságok alig győzték járművekkel és munkaerővel a forgalmi igények kielégítését. Nagy volt az elvándorlás, 1910-ben például a dolgozók harmada kicserélődött. A zsúfoltsággal növekedtek a konfliktusok is. „Aki komiszkodik, azt le kell dobni a kocsiról – követelte egy napilap a tolakodókkal szembeni eljárást.

 

 1912-ben még nem dőlt el a felső- vagy alsóvezeték közötti küzdelem. A közlekedési társaságoknak a felsővezeték karbantartása jóval olcsóbb volt, az alsóvezeték viszont a városkép szempontjából volt igényesebb. Száz éve ilyentájt felsővezeték a belvárosban kizárólag a Vígszínház és a Nyugati pályaudvar között, valamint a Ferenc József híd budai hídfője és a Kálvin tér között létezett. A közvélemény álláspontja: „Budapest szépségéből egyetlen utcát sem vagyunk hajlandók feláldozni azért, hogy a villamos-társaságoknak kevesebb legyen a kiadásuk”. Száz éve Budapest főútvonalait már a nagyvárosi forgalom lüktetése jellemezte.

 

11 komment

Címkék: villamos közlekedéstörténet Budapest Blaha Lujza tér 1910-es évek

A bejegyzés trackback címe:

http://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr383543674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Horizont 2012.01.14. 14:42:25

Nagyon tetszett a poszt. A fényképeket olyan jó nézni.Itt az utolsón a Blaha?? :)))

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2012.01.18. 07:56:50

"Március 14: Szabad-e a villamoson dohányozni? ez a kérdés keltett ezután élénk vitát. Többféle javaslat merült föl, de végül is 96 szóval 81 ellen a tanács javaslatát fogadták el, amely szerint ezentúl egyáltalában tilos lesz a dohányzás úgy a motoros, mint a pótkocsikon, de nemcsak a kocsik belsejében, hanem még a peronon is."
(Népszava, 1912. március 14.)

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2012.01.18. 07:57:19

És január 28-án 1912-es hírekkel jövök a blogon! :)

zsuzsa.frisnyak 2012.01.18. 10:19:37

@fovarosi.blog.hu: Igazad van, a főváros tényleg 1912-ben tiltotta meg a dohányzást a peronokon. Több mint egy év múlva (1913. július 15-én) engedélyezte a belügyminiszter a dohányzási tilalom bevezetését. De ez már csak egy közigazgatási eljárás volt, és azért volt rá szükség, mert a szabályrendeletek módosítása belügyminiszteri engedélyhez volt kötve.

SontPent 2012.01.18. 11:50:31

Vissza akarok menni ebbe a világba...

SzigDani 2012.01.18. 15:45:08

"Száz éve ilyentájt felsővezeték kizárólag a Vígszínház és a Nyugati pályaudvar között, valamint a Ferenc József híd budai hídfője és a Kálvin tér között létezett."
Biztos?

zsuzsa.frisnyak 2012.01.18. 16:49:59

@SzigDani:
Lásd: A besurranó felsővezeték. Pesti napló, 1911. szeptember 7. száma

zsuzsa.frisnyak 2012.01.18. 17:01:34

@fovarosi.blog.hu:
Délelőtt már válaszoltam Neked, de volt egy mozzanat, ami nem hagyott békén, ti. miért tartott a belügyminisztériumi jóváhagyás több mint egy évig? Ez igen hosszú időnek tűnik. Hát a következőt tudtam meg. A Pesti Hírlap 1913. július 19-i száma azt írja, a dohányzási tilalmat elrendelő szabályt megfellebbezték a villamosvasúti társaságok, tehát mégsem puszta közig. eljárásról, hanem egy vitás kérdés eldöntéséről volt szó. Kompromisszumként a belügy engedélyezte, hogy dohányzó pótkocsikat kapcsoljanak a villamoskocsikhoz. Nem olvastam arról, volt-e ilyenre ténylegesen példa.

Dr Milton 2012.01.19. 21:34:19

„Budapest szépségéből egyetlen utcát sem vagyunk hajlandók feláldozni azért, hogy a villamos-társaságoknak kevesebb legyen a kiadásuk”.

Ajánlom az újkori villamosbuzik figyelmébe ezt a mondatot. Szégyen, hogy 100 évvel később még most is tele van otromba felsővezetékkel. Föld alá az összeset!

Iza Béla (törölt) 2012.01.20. 05:25:17

@Dr Milton: " Föld alá az összeset!"
Ilyen irányba indulva nekem is lenne egy igen költséghatékony és forradalmi javaslatom, amely a fentieket más megvilágításba helyezi, de ehelyett inkább felvetném: előtte állítsuk vissza az utcán az akkori közlekedési volument.